Stará sa o dáta 15 firiem a občas sa cíti ako detektív.
Miška Kolesíková u nás začínala ako prváčka na vysokej škole brigádou na Helpdesku pred takmer ôsmimi rokmi. Dnes na pozícii dátovej analytičky pomáha kolegom riešiť (takmer) všetky problémy okolo dát. Tie vedia byť podľa nej občas chaotické a svoju prácu prirovnáva k práci detektíva či k filmovému Avengerovi. Za najväčšiu výzvu považuje schopnosť pokrývať množstvo rôznych projektov a mať o nich vždy prehľad. Ako vyzerá jej pracovný deň, čo by odporučila uchádzačovi o prácu vo Websupporte a ktoré pesničky vystihujú prácu dátovej analytičky prezradila v rozhovore.
Miška, čo presne robíš vo Websupporte?
Pracujem na pozícii Data & Analytics Engineer. Spolu so svojím tímom sa staráme o dáta celej Loopia Group*, od ich automatického sťahovania z rôznych zdrojov, monitoring, až po finálnu reprezentáciu metrík v tzv. dashboardoch (to sú také virtuálne tabule). Tie potom využívajú naši kolegovia naprieč ostatnými tímami na rozhodovanie, prehľad, prípadne identifikáciu problémov.
Náš záber je mega široký, pretože každý z tímov do nejakej miery potrebuje pracovať s číslami. Commercial team potrebuje posielať e-mailing na správnu skupinu zákazníkov, Customer care chce vidieť nečakaný nárast v počte požiadaviek, produktový tím nasadzuje nové ceny a produkty, finančný tím pripravuje rozpočet na ďalší rok. K všetkým týmto rozhodnutiam potrebujú čísla a tak je vlastne všetko v rukách mňa a môjho tímu.
*Loopia group je európska skupina firiem, ktoré poskytujú webhosting. Websupport je súčasťou tejto medzinárodnej skupiny.
Ako vyzerá tvoj pracovný deň?
Ráno si prečítam správy, maily, skontrolujem notifikácie z monitoringu a v prípade problémov manuálne zasiahnem. Ak je všetko v poriadku, presúvam sa k svojim plánovaným úlohám. Na začiatku každého týždňa máme s tímom Weekly meeting, na ktorom si zhrnieme úlohy a problémy minulého týždňa a naplánujeme ďalšie kroky. Máme vždy stanovené dlhodobejšie, väčšie projekty, ale pracujeme aj na riešení ad-hoc požiadaviek a otázkach, ktoré nám chodia od ostatných tímov.
Keďže naši kolegovia sú v rôznych krajinách, tak je veľmi fajn, že máme príležitosť v rámci práce vycestovaťaj do zahraničia, najčastejšie do Švédska.
Aké technológie a tooly používaš v práci?
Primárne pracujeme v Google Cloud Platform prostredí, kde sa nachádza náš data warehouse. Pre prácu s dátami používame SQL, či už v rámci veľkých automatizovaných modelov na investigatívu problémov alebo na vytvorenie jednorazových reportov.
Niekoľko menších projektov máme implementovaných aj v Pythone. Ja osobne mám programovanie v Pythone veľmi rada, takže sa vždy teším na takéto custom riešenia.
A potom samozrejme databázy ako také, externé aplikácie, ktoré nám pomáhajú sťahovať aj transformovať dáta, vizualizačný tool na tvorbu dashboardov a rôzne iné technológie alebo programovacie jazyky, ktoré sú v danej situácii potrebné na to, aby sme pracovali efektívnejšie.
Čo ťa na tvojej práci vôbec nebaví?
Dáta samé o seba vedia byť veľmi chaotické, oveľa chaotickejšie, než som si dokázala predstaviť, kým som s nimi začala pracovať. To je tá únavná časť, ale zároveň je toto práve súčasťou mojej práce – vysporiadať sa s tým.
Čo je pre teba najväčšou výzvou v tvojej práci?
Pokrývať množstvo projektov v rôznych témach a stále si udržať prehľad. Počas jedného dňa musím prepínať medzi úplne rozdielnymi úlohami a otázkami z rôznych smerov. Pamätať si definície, vedieť, kde čo nájsť a hlavne – pamätať si asi milión dôvodov na rôzne scenáre, ktoré sa v dátach odohrávajú.
Sme pomerne malý tím, no riešime dáta z viac ako 15 platforiem/firiem. Každá krajina má trochu iné pravidlá, inú logiku, iné štruktúry. Občas sa vlastne cítim ako taký detektív. Takmer každý týždeň príde nová otázka, s ktorou sme sa ešte nestretli a potom začína vyšetrovanie.
Každopádne ja osobne výzvy zbožňujem, lebo na konci viem, že som sa niečo nové naučila a niekam som sa posunula. A práve to, že nestojím na mieste, mám na svojej práci veľmi rada
Ak by si mal/a prirovnať tvoju prácu nejakému superhrdinovi, kto by to bol a prečo?
Keďže naša dátová práca je plná výziev, s kolegami sa cítime ako Avengeri. Každý z nás prináša do tímu svoje jedinečné vedomosti a schopnosti a vďaka nim pomáhame ostatným kolegom v LoopiaGroup s ich dátovými problémami.
Kto ťa inšpiruje v tvojej práci?
Najväčšou inšpiráciou bol môj prvý tímlíder Samuel zo Švédska, ktorý ma ako dátového nováčika zobral do tímu a pomohol mi v tejto oblasti rásť.
Inak sú mi inšpiráciou všetci moji kolegovia, či už v rámci tímu alebo aj mimo neho. Lebo vidím, ako dokážu makať a ako všetci dokážeme spolupracovať na dosiahnutí spoločného cieľa.
Inšpiráciou som si aj ja sama, pretože vnímam, ako som sa v rámci práce za posledné mesiace a roky posunula. Je to výsledok mojej cieľavedomej práce a prináša mi dobrý pocit a motivuje ma.
Ak by sme mali vytvoriť soundtrack pre tvoj pracovný deň, aká pesnička by v ňom nemala chýbať?
Na Spotify existuje celý playlist s názvom „The Data Engineer’s Playlist“, ktorý pozostáva z pesničiek ako napríklad „Last to know“, „We Didn’t Start the Fire“ alebo „Don’t know why“. Keď som ho našla, veľmi ma to pobavilo, pretože názvy pesničiek dokonale vystihujú trampoty, s ktorými sa dátoví inžinieri musia stretávať. 🙂
Aká je tvoja najzábavnejšia spomienka z práce?
Vo Websupporte som za tie roky zažila veľa zábavných momentov, či už s kolegami, ale aj počas práce na customer support pri rozhovoroch so zákazníkmi. Jednou celkom vtipnou náhodou je, že sme s kolegyňou Lenkou zistili, ze pochádzame z rovnakého mesta a dokonca naše mamy kedysi robili spolu! A teraz spolu robíme my dve a z tejto skutočnosti sa tešíme a zdieľame ju ako dôležitý fakt s novými kolegami. 🙂
Čo by si odporučila človeku, ktorý chce na rovnakej pozícii začať pracovať pre Websupport?
Určite pochopiť základné koncepty pre prácu s dátami, ako fungujú databázy, spracovanie dát a ich rôzne transformácie. Nevyhnutnosťou je znalosť SQL jazyka, v ideálnom prípade aj Pythonu, aby bol človek schopný doručiť aj komplexnejšie riešenia.
Kľúčová je tiež komunikácia a schopnosť vedieť veci čo najjednoduchšie vysvetliť aj netechnickým kolegom. A keďže veľa z nich je zo zahraničia, treba byť pripravený viesť tieto diskusie v angličtine. Potrebná je aj chuť napredovať a učiť sa stále niečo nové.
Prečo stojí za to sa o prácu vo Websupporte uchádzať?
Ľudia sa tu k sebe správajú s rešpektom a vážime si jeden druhého. Nastúpila som sem v roku 2016 na pozíciu customer support a teraz mám ako dátová analytička na starosti dáta a reporting pre všetky customer support tímy naprieč celou Loopia Group. A to je krásny príklad toho, že Websupport vás nechá rásť a posúvať sa, keď o to prejavíte záujem.
Poď s nami tvoriť úspešnú európsku firmu a prinášať veľké aj malé nápady do online sveta.