{"id":12125,"date":"2018-11-28T14:37:47","date_gmt":"2018-11-28T13:37:47","guid":{"rendered":"https:\/\/www.websupport.sk\/blog\/?p=12125"},"modified":"2025-03-11T21:07:21","modified_gmt":"2025-03-11T20:07:21","slug":"cinsky-trh-jan-smejkal","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.websupport.sk\/blog\/2018\/11\/cinsky-trh-jan-smejkal\/","title":{"rendered":"Maj\u00fa slovensk\u00e9 a \u010desk\u00e9 startupy \u0161ancu presadi\u0165 sa na \u010d\u00ednskom trhu?"},"content":{"rendered":"Doba \u010d\u00edtania:<\/b><\/span> 8<\/span> min.<\/span><\/span>

Mnoh\u00fdch podnikate\u013eov u\u017e nel\u00e1ka iba z\u00e1pad, v\u00fdchodn\u00e9 trhy s\u00fa \u010doraz atrakt\u00edvnej\u0161ie. Ak zva\u017eujete expanziu do \u010c\u00edny, nenechajte si ujs\u0165 n\u00e1\u0161 rozhovor s Janom Smejkalom. Jan p\u00f4sob\u00ed v Startup Grind ako Community Director pre \u010c\u00ednu a APAC regi\u00f3n.<\/em><\/p>\n

Ako sa dok\u00e1\u017ee mlad\u00fd chalan z \u010ciech presadi\u0165 vo ve\u013ekej \u010c\u00edne?<\/h2>\n

Na v\u00fd\u0161ke som za\u010dal robi\u0165 pre foodpandu a popri tom som rozbiehal svoj vlastn\u00fd biznis s kamar\u00e1tom. Dov\u00e1\u017eali sme telef\u00f3ny a pr\u00edslu\u0161enstvo z \u010c\u00edny, ktor\u00e9 sme n\u00e1sledne pred\u00e1vali na Slovensku aj v \u010cesku. Ten biznis s\u00edce nebol obrovsk\u00fd, ale ur\u010dite zauj\u00edmav\u00fd pre dvoch \u0161tudentov. Vtedy vznikla aj my\u0161lienka vycestova\u0165 do \u010c\u00edny, nau\u010di\u0165 sa nie\u010do o \u010d\u00ednskom trhu, spozna\u0165 jazyk. \u010c\u00edna ma uchv\u00e1tila, je to skuto\u010dne v\u00fdzva. Netvrd\u00edm, \u017ee som nejak\u00fd expert a viem, ako to tu v\u0161etko funguje. St\u00e1le sa u\u010d\u00edm. A mysl\u00edm, \u017ee aj to je k\u013e\u00fa\u010d k \u00faspechu, u\u010di\u0165 sa, by\u0165 skromn\u00fd, ma\u0165 otvoren\u00fa myse\u013e a maka\u0165. Ako \u010dlovek z cudziny ste tu v\u017edy a\u017e druhorad\u00fd, nako\u013eko neovl\u00e1date ani jazyk, mus\u00edte preto pracova\u0165 o to viac. Je tu in\u00e1 kult\u00fara, in\u00fdm sp\u00f4sobom sa komunikuje, in\u00fdm sp\u00f4sobom sa uzatv\u00e1ra biznis. Treba by\u0165 vo\u010di tomu otvoren\u00fd.<\/p>\n

\"Jan<\/p>\n

V \u010dom je \u010d\u00ednsky trh \u0161pecifick\u00fd?<\/h2>\n

V prvom rade ide o obrovsk\u00fd trh, \u017eije tu a\u017e 1,4 miliardy \u013eud\u00ed. Ka\u017ed\u00e9 mesto je ako \u0161t\u00e1t v \u0161t\u00e1te. Jednotliv\u00e9 mest\u00e1 a provincie s\u00fa \u00faplne in\u00e9, \u0161k\u00e1la je obrovsk\u00e1. Spr\u00e1vanie \u013eud\u00ed je in\u00e9 ne\u017e v strednej Eur\u00f3pe. \u010c\u00edna propaguje technol\u00f3gie, Artificial Intelligence sa tu rozv\u00edja vo ve\u013ekom. Krajina sa sna\u017e\u00ed by\u0165 hi-tech a z\u00e1rove\u0148 v\u0161etko kontrolova\u0165, zbiera\u0165 d\u00e1ta, vedie\u0165 v\u0161etko o v\u0161etk\u00fdch. \u013dudia s\u00fa na to zvyknut\u00ed, jedin\u00e9, \u010do potrebuj\u00fa je mobiln\u00fd telef\u00f3n, cez ktor\u00fd vybavia v\u0161etko. \u013dudia tu nepou\u017e\u00edvaj\u00fa po\u010d\u00edta\u010de na n\u00e1kupy, v\u0161etko k\u00fapia cez mobil. Ve\u013emi roz\u0161\u00edren\u00fd je mobile commerce, do telef\u00f3nu si naskenuje\u0161 kreditku a plat\u00ed\u0161 len telef\u00f3nom. Takto zaplat\u00ed\u0161 za vodu v automate, tax\u00edk \u010di n\u00e1jom v byte. V\u0161etko je na jeden klik.<\/p>\n

\u013dudia chc\u00fa sk\u00fa\u0161a\u0165 nov\u00e9 veci, chc\u00fa nakupova\u0165 zo zahrani\u010dia, chc\u00fa kvalitu. Konzumerizmus sa pr\u00e1ve ve\u013emi rozbieha. Preto si aj mysl\u00edm, \u017ee \u010c\u00edna je \u00faplne niekde inde oproti \u010cesku a Slovensku. My sa h\u00fdbeme celkom pomaly.<\/p>\n

\u010c\u00edm to je, \u017ee \u010c\u00edna je tak technologicky popredu?<\/h2>\n

Mysl\u00edm, \u017ee je to dan\u00e9 infra\u0161trukt\u00farou. U n\u00e1s to bolo tak, \u017ee sme v\u0161etk\u00fdm prech\u00e1dzali postupne. Napr\u00edklad, \u010do sa t\u00fdka mobiln\u00e9ho internetu, za\u010dali sme pomal\u00fdm pripojen\u00edm a postupne sme pre\u0161li a\u017e k 4G LTE. \u010c\u00edna, a \u00c1zia celkovo, to cel\u00e9 presko\u010dila. Kv\u00f4li relat\u00edvnej chudobe nemali pr\u00edstup k technol\u00f3gi\u00e1m ako my, zrazu na t\u00fa vlnu nasko\u010dili a \u013eudia mali okam\u017eite pr\u00edstup ku kvalitn\u00fdm a cenovo nen\u00e1ro\u010dn\u00fdm zariadeniam \u010di r\u00fdchlemu internetu. Oni mali teda hne\u010f pr\u00edstup k tomu lep\u0161imu. Adapt\u00e1cia bola preto ove\u013ea r\u00fdchlej\u0161ia.<\/p>\n

V s\u00favislosti s touto t\u00e9mou by v\u00e1s mohol zauj\u00edma\u0165 tento podcast:<\/strong>
\n