Roman Kovács chcel zmeniť svoje okolie k lepšiemu. Založil značku ecoheart, pod ktorou predáva ekologické zubné kefky. Tie však nepotešia len naše ekologické svedomie a prírodu. Ecoheart totiž venuje časť z predaja na projekty, ktoré zlepšujú naše okolie a život. S Romanom sme sa porozprávali o tom, ako robiť biznis, ktorý pomáha.
Ako vznikla myšlienka vyrábať ekologické kefky?
Pôvodne ecoheart nemal byť ani o zubných kefkách. Ecoheart vlastne vznikol z mojej životnej situácie. Je to cesta, ktorú som si zvolil. Vznikla na základe mojich rozhodnutí a môjho premýšlania. Nikdy sa mi nepáčilo, keď sa ľudia sťažovali na okolie. Politici su zlí, spoločnosti sú zlé, futbalisti nevedia hrať, gastro je zlé ale reálne málokto, spraví niečo preto, aby sa to zmenilo. Ja som túto situáciu zažíval každý deň. Počúval som to z každej strany, videl som to a cítil to. Povedal som si, že pre naše malé Slovensko niečo spravím. Začal som od seba. Začal som viac vnímať okolie a objavovať ho. Keď som videl niečo, čo by mohlo byť lepšie, snažil som sa to vyriešiť. No a v tomto celom mi jedného dňa do cesty prišli zubné kefky, bola to jedna americká značka. Povedal som si, že je to geniálny nápad, ktorý sa mi hodí do konceptu ecoheart.
Navrhujete si dizajn sami?
Snažíme sa, teda snažím sa. Ja som totiž v spoločnosti sám 🙂
Prvé dva dizajny som robil svojpomocne podľa toho, ako som si to predstavoval. Posledný mi robil Eugen Paulovič, ktorý sa venuje produktovému dizajnu a robí neskutočne geniálne vecičky.
Ako vyzerá vaša distribúcia? Predávate online na svojom webe, cez iné e-shopy alebo aj v predajniach?
Viem, že v online je veľká sila, ale momentálne sa venujem hlavne predaju našim obchodným partnerom. Momentálne sú to rôzne eshopy a kamenné predajne.
Web ecoheart-u je momentálne nastavený tak, aby prezentoval náš lifestyle. Samozrejme ten produkt si odtiaľ vieš aj objednať 🙂
Kefky vyrábate v Číne, vzhľadom na vzdialenosť od Slovenska je to skutočne tá najekologickejšia alternatíva? Nebol by vhodnejší materiál lokálne drevo s FSC certifikátom?
Prvá vec, ktorú som riešil bol materiál. Bambus je rychlorastúca drevina, ktorá dokáže vo svojom prirodzenom prostredí za deň vyrásť o niekoľko cm. Je to v podstate „burina“ , ktorá nepotrebuje žiadnu špeciálnu starostlivosť. Naviac bambus má niekoľko superschopností. Ľahký, pružný, pevný, odolný a antibakteriálny.
Aaaale musím sa priznať, že som tento rok začal premýšľať nad tuzemskými drevinami a výrobou v EÚ. Myslím si, že v blízkej budúcnosti sa niečo podarí :))
Niektoré ázijské krajiny, vrátane Číny, sprevádzajú škandály so zamestnávaním ľudí v ťažkých podmienkach a za extrémne nízku mzdu. Máte svojho výrobcu overeného?
Akože určite to nevzniklo len tak z ničoho nič. Existujú ešte stále spoločnosti, ktoré takto fungujú. Treba si dávať naozaj pozor na to, čo, kde a s kým. Zas na druhú stranu, dlhú dobu sa proti nim aktívne bojuje. Ja som tam bol osobne, videl som ako sa kefky vyrábajú, kto ich vyrába, odkiaľ berú bambus. Najväčšia sranda bola, keď ma zobrali na business lunch a ja som úplne prvý krát jedol paličkami. Všetci sme sa zabavili a nakoniec mi hovoril o zážitkoch z business lunchov. Cool stories!
Akým organizáciám ste už predajom kefiek pomohli?
Nebolo ich až tak veľa. Pomohli sme iniciatíve Ďakujem, sused postaviť posedenie s knižnou búdkou zdarma. Spolupracovali sme s The Gardener pri revitalizácií prechodu na železničnej stanici Filiálka. Na vlastné triko sme robili 2 zbierky oblečenia, darovali sme 50 kefiek utečencom, 100 kefiek deťom do Rwandy, finančne sme prispeli jednému pánovi bez domova na nové zuby, ďalšiemu sme pomohli so splátkami za internet. Postavili sme základy Free food – priestoru, v ktorom si ľudia mohli zdieľať jedlo navzájom. Bola to v podstate veľká skriňa s chladničkou. No a ešte stále mám v pláne vytvoriť mestský park, ktorý mal byť na Laurinskej ulici (BA) a ihrisko pre deti v centre mesta (BA). Ak sa podarí, tak by som bol rád, keby niekto pridá ruku k dielu a vytvorí na webe crowdfundingovú platformu. Fungovala by jednoducho, ľudia by mohli pridávať projekty na stránku a zákazníci by ich mohli podporovať prostredníctvom kúpi našich produktov.
Sú podľa vás Slováci ekologicky cítiaci? Majú záujem o eko produkty?
Podľa toho aké máš merítko. Ideme ich s niekym porovnávať? Ja by som povedal, že sú tu super ľudia, ktorí keď dostanú dobrý dôvod, pomôžu a priložia ruku k dielu.
Akým spôsobom riešite svoj marketing? Čo vám funguje a čo boli vyhodené peniaze?
Momentálne nemám žiadny marketingový plán. Všetko je organické tak, ako náš materiál, či myslenie :D. Zakladám si hlavne na pomoci druhým, pomoci okoliu a kvalitnom produkte. Ecoheart je životný štýl, ktorý má ukázať, že aj malou vecou sa dá spraviť veľa. Má v ľuďoch zanechať pozitívnu energiu, ktorú odovzdajú v nejakej forme ďalej. Či už sa na niekoho usmejú, zlepšia mu deň alebo osadia lavičku pre susedov. Jednoducho povedané, pomôžu okoliu.
Čo s kefkou, ktorá je zrelá na vyhodenie? Patrí do smetí, na recykláciu alebo máte nejaké DIY nápady, čo s kefkami ďalej?
Dá sa s ňou robiť čokoľvek. Môžeš ju hodiť do krbu, kompostu, poprípade ju hodiť do odpadu. Ja si myslím, že sa z nich dá vyrobiť strašne veľa vecí, záleží na kreativite. Práve teraz mi napadli také superské náušnice.
Máte nejaké údaje, koľko plastového odpadu z kefiek sa každoročne na Slovensku vytvorí?
Pravdupovediac netuším. Nebudem zbytočne klamať a zavádzať, no môžeme si predstaviť Bratislavu. Žije tu cca 400 000 obyvateľov. Dajme tomu, že priemerne vyhodia každé tri mesiace jednu kefku. Moja matematika nie je veľmi dobrá, ale malo by to byť cca 1,6 miliónov kusov. (A to ešte nepočítam, že polovica obalu je tiež plastová). Rovno mám aj domácu úlohu pre čitateľov. Zmestilo by sa takéto množstvo zubných kefiek do jedného lodného kontajnera (12×2,4×2,9m). Možno ti WebSupport pošle aj odmenu!
Zostávate pri kefkách alebo máte aj iné nápady, ako zlepšiť svet?
Nooo, nápadov mám neskutočne veľa. Plánujem rozšíriť produktové portfólio o niekoľko produktov a samozrejme aj nové neziskové projektíky (keď nespravíte 1. domácu úlohu, tak môžete aspoň poslať tip).