Kategórie
Business Tipy a triky

Dá sa podnikaním zároveň pomáhať neziskovkám?

Doba čítania: 4 min.

Online nakupovanie  je už bežnou záležitosťou. Celý nákup zaberie pár minút a tovar vám príde priamo ku dverám. Super. No a teraz si prestavte, že online nakupovaním môžete pomáhať aj iným. Marián Repáň založil Dobromat. Jednoduché rozšírenie na Chrome a Mozillu, vďaka ktorému poputuje niekoľko percent z vášho nákupu do vami vybranej neziskovej organizácie. Vás to nestojí nič. Mimochodom, doterajší príbeh Dobromatu vám môže slúžiť aj ako pekná case study na to, ako sa dá rýchlo a za nízke náklady spustiť vlastný projekt.

Marián čítal článok o podobnom projekte v zahraničí, zapáčil sa mu a rozhodol sa ho spustiť aj pre slovenské neziskovky. “Dobromat umožňuje ľudom popri nakupovaní v internetových obchodoch finančne podporovať občianske združenia a neziskové organizácie, bez toho, aby ich to stálo čo i len cent navyše. Sprostredkováva nákupy v internetových obchodoch, za čo získava od obchodov provízie. Tie následne venuje združeniu, ktoré nakupujúci pred samotným nákupom určí.”

dobromat-logo-fb-horizontal

Za 2 mesiace k základnému produktu

Veľa startupistov a biznis mentorov vám povie, aby ste začali “early and ugly.” Nie je nič horšie, ako investovať veľké množstvo peňazí, času a energie, aby ste nakoniec zistili, že o váš produkt nie je záujem. Tímu stojacemu za Dobromatom stačili dva mesiace na to, aby vypustili prvú verziu na svetlo sveta. “Online, s úplne základnými funkciami, sme išli v novembri 2015. Prvé mesiace sme veľa testovali a vylepšovali. Postupne pracujeme na ďalších funkcionalitách. Medzičasom pribudli prihlasovacie kontá, extensions pre 2 najrozšírenejšie prehliadače, vlastný affil atď., atď.”

Na získavanie e-shopov do svojej databázy im zo začiatku stačili ich affiliate programy. Dnes už má vlastný sales rastúcu dôležitosť. ”S marketingom pre verejnosť sme ešte ani riadne nezačali. Doterajší rast zabezpečuje nastavenie samotného konceptu. Samozrejme cielene oslovujeme občianske združenia, neziskové organizácie a internetové obchody.”

Aj bez akéhokoľvek marketingu sa im už od začiatku celkom darí. “Prvé nákupy sme sprostredkovali hneď v prvých dňoch od spustenia Dobromatu. V súčasnosti sú to stovky nákupov mesačne. V júni sme prvýkrát dosiahli mesačný obrat sprostredkovaných nákupov 30.000€. Minulý mesiac sme ho presiahli už v treťom týždni. Medzimesačne rastieme vo vysokých desiatkach %.”

Nie všetko ide bez problémov. Každý podnik čelí už od založenia mnohým výzvam. “Objavili sa neférové aktivity, ktoré boli namierené voči nám a mali za cieľ nás poškodzovať. A trošku nás potrápil prirýchly rast. Nateraz sme to zvládli.”

Expanzia na ďalšie trhy a rozvoj produktu

Aj napriek veľmi rýchlemu rastu, Dobromat skúša aj ďalšie trhy. “Spustili sme Dobromat.cz. V porovnaní so Slovenskom je to štvornásobne väčší trh a videli sme tam pre nás ešte priestor. Chceme analyzovať aj niektoré ďalšie krajiny a ak tam bude pre nás priestor, tak sa o to pokúsime.” Na tom domácom to zatiaľ vyzerá sľubne. “Máme združenie, ktorého zárobok cez Dobromat sa po pár mesiacoch od registrácie blíži k 1000€. Je v tom obrovský potenciál, len sa toho musia združenia seriózne chopiť. Som presvedčený, že v relatívne blízkej budúcnosti dokážeme generovať pre najúspešnejšie združenia takéto čiastky mesačne.”

Majú takéto riešenia význam pre e-shopy? “Pre obchod je to vynikajúci nástoj na vlastnú propagáciu. Obchod to vlastne nič nestojí, keďže nám platí až keď získa cez Dobromat platiaceho zákazníka. Opäť veľmi záleží na tom, ako obchod svoju účasť v Dobromate využije vo svojej propagácií. Ako združeniam, tak aj obchodom sme v tomto smere veľmi nápomocní.”

Naše nákupné správanie sa mení. Od desktopov sa presúvame k smartfónom a tabletom. To je výzva, s ktorou sa musia popasovať všetky ecommerce biznisy. Ako zvládne Dobromat svoj rast, vstup na nové trhy a prechod na mobilné zariadenia, to uvidíme čoskoro. Už teraz je príkladom toho, že filantropia v biznise má zmysel.

[mc4wp_form]

Autor: Barbora Ilić

Miluje inovatívne riešenia, píše pre svetové mediá a spolupracuje s rôznymi startupmi. Tvorí komunikačné stratégie, je marketérka, milovníčka zdravého jedla a vášnivá cestovateľka.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *