Cestovanie vás obohatí. Spoznávate nové kultúry, ochutnávate exotické dobroty a zároveň sa veľa učíte o svete a aj o sebe samom. Janke Bartovičovej dalo cestovanie odvahu rozbehnúť vlastný biznis. “Človek na vlastné oči vidí, ako fungujú bežní ľudia a nie sú to len sprostredkované informácie z médií, ktoré nám tlačia do hlavy. Keď sa na to pozerám spätne, povedala by som, že práve tie nekvalifikované práce mi vnukli myšlienku, že živiť sa dá aj inak ako od počítača a že firma nemusí mať stovky zamestnancov na to, aby sa uživila.”
Pri cestovaní vám môže biznis idea vôjsť priamo do cesty. Na jednej strane sú to zahraničné koncepty, ktoré by sa dali preniesť na náš domáci trh. No a na tej druhej je to problém, s ktorým sa ako cestovateľ stretnete a chcete ho vyriešiť. “Potrebovala som multifunkčné pohodlné oblečenie v čase, keď som sa chystala na dlhšiu dobu cestovať. Počula som samé chvály na vlastnosti merina. Problém však bola vyššia cena a strihy dostupných produktov v našich kamenných obchodoch. Mám rada dlhšie tričká, nakoľko som háklivá na seknuté kríže, takže som nebola ochotná dať 50 € za tričko, s ktorým nebudem úplne spokojná. Nebolo to prvýkrát, čo som nenašla vhodný produkt na trhu, tak som si ho vyrobila sama. Úplet som objednala v zahraničí a ušila zopár kusov pre osobnú spotrebu.”
Janke už štvrtý rok beží blog o cestovaní backpackeri.sk a približne dva roky aj e-shop s ručne vyrábaným merino oblečením froggywear.sk. Porozprávala nám, ako jej cestovanie pomohlo s podnikaním.
„Cestovaním nadobudnete odvahu uskutočnovať svoje sny“
Dať výpoveď a cestovať polroka či rok vkuse bolo pre mňa pár rokov dozadu niečo ako scifi. Ale ako sa vraví, všetko sa začína prvým krôčikom. Na začiatku to bol iba sen. Ten sa začal postupne zhmotňovať. Plánovala som trasu a miesta, ktoré chcem vidieť, hľadala som spolucestujúcich a začala strážiť svoje výdavky. Musela som zvažovať aj to, čo budem robiť, keď sa vrátim domov vyžmýkaná z peňazí. Po návrate som hľadala hlavne sebarealizáciu, no narazila som na tvrdú realitu.
Keď chceš realizovať cudzie sny, pracuj pre neho. Ak chceš realizovať tie vlastné, začni makať na svojom. Bola som multifunkčná, ale v žiadnej oblasti som nebola expert. Podnikanie mi prišlo ako vhodná forma, kde by som to mohla využiť. Každý dream job má aj svoje úskalia, alebo oblasti, ktoré človek robí nerád. Tie treba potom outsourcovať 🙂 Takže som sa chopila ďalšej výzvy a tou bolo začať podnikať od nuly.
Čo som sa naučila a ako to zúročila:
- Keď som začala cestovať, založila som si už spomínaný blog. Začala som budovať základňu fanúšikov na sociálnych sieťach. Nevedomky som si budovala dôveru u cudzích ľudí. V tom čase som ešte nevedela, že sa medzi nimi nájdu aj moji budúci zákazníci.
- Nikdy som nebola nejaký extrovert a nemala som potrebu prezentovať sa verejne a online. Cestoblog ma k tomu nechtiac prinútil. Ľudia majú radi, keď vedia, kto na nich hovorí (píše) a tak som sa musela naučiť postnúť niekedy aj selfie, komentovať, čo sa nám stalo atď. Spočiatku mi to prišlo divné prihovárať sa k cudzím ľuďom, ako by sme sa poznali roky. Každý má svoj štýl písania a mne prišiel najviac prirodzený práve tento.
- Improvizácia – človek mieni a pán boh mení. Na cestách sa človek naučí, že ťažko plánovať detailne ročný itinerár cesty bez toho, aby niektoré veci nevybuchli. O tom istom je aj podnikanie. Minimálne v začiatkoch je to dlhá cesta pokusov a omylov. Dôležité je to nevzdať a zotrvať.
- Čas sú peniaze – Letenka s 3 prestupmi, kde cesta trvá 40 hodín vyjde lacnejšie ako priamy 10 hodinový let. V podnikaní to platí 3-násobne. V začiatkoch má človek tendenciu robiť si všetko sám a šetriť peniaze. Od návrhov, výroby, účtovníctva, marketingu po realizáciu webstránky. Problém je len ten, že to trvá nespočetne dlho a ak je človek perfekcionista, ktorý čaká, kým všetko bude dokonalé, tak ten projekt neuzrie nikdy svetlo sveta. Tieto oblasti ladím postupne, prax rýchlo ukáže, čo je dôležité a čo za vás spraví niekto iný, rýchlejšie a lepšie.
„Skúsenosti s cestovaním sa vyplatia aj v marketingu“
Na začiatku sme sa snažili odfiltrovať rýchlo spôsoby, ktoré pre nás nefungujú. Zákazníci ma často odporučia svojim známym ďalej. To je pomalšie, ale najefektívnejšie. Byť ľahko vyhľadateľný v google a mať na e-shope aj vlastný obsah mimo produktov. Šírim povedomie o našich produktoch a značke na sociálnych sieťach, občas na spriatelených weboch napíšem guest posty, alebo dám produkty iným influencerom, ktorí o tom napíšu recenziu. E-shop je prepojený aj s cestoblogom, takže to funguje ruka v rukáve. Veľmi dobre sa mi osvedčila offline forma – praktické prednášky, kde ľudí inštruujem, ako sa majú zbaliť na dlhú cestu do menšieho batoha. Merino je pre mnohých neznámy pojem. Takže na to ideme aj výukovou a informačnou metódou. Produkt si kúpi a ocení iba ten, ktorý pozná jeho prednosti. Ponúkame aj dopravu zdarma pri platbe vopred, čo tiež ľudí poteší.
Ak ste teda na vážkach, či sa pustiť do biznisu alebo radšej cestovať, možno si vyberať vôbec nemusíte. Cestovanie vám dá nové perspektívy a pravdepodobne aj nové biznis nápady, tak ako v prípade Janky. Ak vás zaujíma podnikanie a cestovanie, respektíve ich kombinácia v podobe digitálneho nomádstva, prečítajte si naše rozhovory so šikovnými Slovákmi, ktorí spoznávajú svet a zároveň budujú svoje podnikanie.
[mc4wp_form]