Pred pár dňami sme publikovali blogpost Ako vytvoriť kvalitný biznis web. Mohli ste sa dozvedieť, ako si správne vybrať vhodný hosting, prečo je dôležité vytvoriť kvalitné texty, prečo dbať na UX friendly dizajn a nezabudnúť na mobilné zobrazovanie stránky. V dnešnom guestblogu sa pokúsime priamo nadviazať na predošlí článok a vysvetliť, ako veľmi je pre váš e-shop dôležitý obsah, personalizovaný marketing, alebo multitesting.
Sú dva e-shopy. Jednému sa darí, druhému nie. Je to náhoda? To ťažko. S najväčšou pravdepodobnosťou je rozdiel v marketingu. Kým u jedného je to len (v lepšom prípade) snaha o akúkoľvek reklamu, ktorá nemá ani hlavu, ani pätu, druhý rozmýšľa, ako svoj vlastný zákazník a vie, kde má koncentrovať energiu. V tomto článku nájdete 7 tipov a jeden bonus, aby ste sa aj vy zaradili do skupiny číslo dva.
1. User experience alebo kam som sa to dostal
Vcíťte sa do kože zákazníka, ktorý je u vás prvý krát. Zorientovali by ste sa vo svojom e-shope? Ak sa zákazník preklikne na akúkoľvek podstránku vášho e-shopu, vie, čo má spraviť? Ak skončí na mieste, z ktorého už nemá kam ísť, odíde. Pracujte s prelinkami a uistite sa, že každá časť vašej stránky smeruje tam, kam ho chcete dostať. Marketing už dávno nie je len o hravých headlinoch a výzvach na nákup “najlepšieho” produktu. Musíte analyzovať, upravovať, adaptovať.
2. Sila obsahu generovaného zákazníkmi
Kam si idete po radu, keď si idete kúpiť akýkoľvek produkt? Recenzie sú (okrem ceny) to, čo vás zaujíma najviac. Prečo? Chcete predsa počuť aj nezávislý názor. Nabádajte ľudí, aby po kúpe tovaru pridali hodnotenie, prípadne aby váš obchod recenzovali na „price enginoch“ ako Pricemania, či Heureka.
3. Content is king
Nesnažte sa len predávať. Vzdelávajte a zabávajte svojich zákazníkov. Prečo čítate tento blog? Chcete sa niečo dozvedieť. Spôsoby, akými môžete so zákazníkmi komunikovať je mnoho. Môžu to byť blogy, sociálne siete, ponúkanie e-bookov výmenou za e-mail a následný direct mailing… Dôležité je, aby ste vedeli, prečo to robíte a čo tým sledujete.
4. Personalizovaný marketing
Kto sú vaši zákazníci? Len prosím nepovedzte, že všetci. Definujte si cieľové skupiny, vypracujte persóny a svoju komunikáciu upravte podľa preferencií a vecí, ktoré ich zaujímajú. Ak neviete, čo sú persóny, tu si stiahnete šablónu na ich tvorbu, kde je vysvetlené všetko podstatné. K pokročilejším technikám personalizovaného marketingu patria tiež retargeting a remarketing, kedy zobrazujete určitý obsah len návštevníkom vašej stránky, či konkrétnej podstránky prostredníctvom reklamy, resp. e-mailov.
5. Verní zákazníci nad zlato
Už ste počuli o tom, že na získanie nového zákazníka vynaložíte 80% nákladov oproti 20% na udržanie si súčasného? Híčkajte si zákazníkov, odmeňujte ich a pokojne pridajte aj nejakú tú gamifikáciu. Vytvorte si vlastný “affiliate” program – každému zákazníkovi, ktorý váš e-shop odporučí svojmu známemu a pošle mu výzvu na mail, venujte 20% zľavu. Tak isto môžete všetkým verným zákazníkom, ktorí u vás nakúpili viac ako 10x poslať kupón na darček. Kreativite sa medze nekladú. Jeden článok na inšpiráciu (v angličtine) nájdete napríklad tu: Reward your loyal customers.
6. A/B testing? Nie. Multitesting
Všetko, čo robíte, robte na viacero spôsobov. Inými slovami – skúšajte, čo funguje a čo nie. Robíte reklamu na Facebooku? Nespoliehajte sa len na jeden obrázok, nespoliehajte sa na dva, skúste tri. A k tomu tri rôzne headliny. Aspoň zistíte, čo vám funguje najlepšie. Nehovorím, že A/B testing (dva rôzne varianty) je zlý, ale multitesting (viac ako dva varianty) je proste lepší. 🙂
7. Viete, kde sú vaši zákazníci?
Prečo ste na Facebooku? Lebo je tam vaša konkurencia? Chyba! Buďte len tam, kde sú vaši zákazníci. Pre fashion e-shopy (a nie len pre ne) je momentálne obrovský challenge v Instagram a Pinterest marketingu. Ten je v posledných dňoch ešte atraktívnejší vďaka tomu, že obe sociálne siete vylepšili svoje možnosti reklamy.
Bonus tip: Učte sa od najlepších
Je fajn sledovať, ako to robia kvalitné slovenské e-shopy, ale je na nezaplatenie sledovať tých najlepších. Ak vám angličtina nerobí problém, čítajte napríklad blog od Shopify, nájdete tam neuveriteľné množstvo inšpirácie.
5 odpovedí na “7 tipov pre úspešný e-shop”
Dole v podpise autora je zly odkaz 🙂
Vpratala sa tam medzera a je URL enkodovana = http://www.%20hype.sk/
Ups, opravili sme to, Michal. Vďaka za upozornenie 🙂
Vo vete Chcete predsa počuťaj nezávislý názor v bode 2 chýba medzera „počuť aj“, inak fajn článok 🙂
Ejha. Opravené a vďaka za feedback, Michal 🙂
Mac OS X Yosemite
asi problem s pismom, prikladam snimok obrazovky
http://snag.gy/BPRsu.jpg