Ľudia sa boja povedať svoje nápady nahlas, aby im ich niekto neukradol. Ako by to bolo to najcennejšie čo majú. Nápadov má každý plnú šopu, ale len niekoľko z nich má reálnu hodnotu. Áno, je to konkurenčná výhoda vyrukovať na trh s niečim novým. No na internete ktokoľvek váš nápad dokáže rýchlo okopírovať. A tu sa delí zrno od pliev. To, či prerazíte záleži od uskutočnenej realizácie viac ako od nápadu samotného. A na realizácii je najpodstatnejšie …
V histórií internetu je nespočetne veľa dôkazov o tom, ako bola pôvodná služba predbehnutá svojou konkurenciou. Prečo ju predbehla? Prečo bola lepšia? Pretože realizácia bola lepšia. A prečo bola realizácia lepšia? Pretože ju realizovali lepší ľudia.
Píšu to vo všetkých manažérských príručkách a javí sa to ako samozrejmá vec, ale málo ľudí to naozaj chápe. Ľudia a ich schopnosti sú to najdôležitejšie a najcennejšie čo môžete vo firme mať. Je to ako v športe. Predstavte si, že hráte futbal. Určite chcete hrať prvú ligu. Akých hráčov potrebujete? Akého trénera potrebujete, aké zázemie, aký štadión, akých a koľko fanúšikov? Keď chcete spraviť svetoznámy produkt a zarábať milióny, akých zamestnancov potrebujete? Vedia zabehnúť stovku pod 10 sekúnd? Vedia dať gól v 9tich z 10 penált? Akých manažérov, aké kancelárie a akých a koľko zákazníkov potrebujete? Ak chcete byť v podnikaní úspešní, musíte mať v tíme prvoligových hráčov a sami ním musíte byť. A teraz sa pozrite okolo seba a čo vidíte? Dedinská úroveň že?
Ale ako na to keď ste mladý, bez skúsenosti? Na začiatkoch podnikania je iba jediná možnosť ako mať v tíme prvoligových hráčov. Mať ich za priateľov. Zamestnávať priateľov je síce veľké riziko, ale v tomto prípade je nutné ho podstúpiť. Iný spôsob ako v počiatočnom štádiu headhuntovať neexistuje.
Nikto ale nemá toľko prvoligových priateľov aby z nich vyskladal firmu. Po pravde môžete byť vďačný aj za jedného. S jedným zamestnancom si ale nevystačíte. Na rad prichádzajú tradičné inzeráty a pohovory. A tu sa musíte snažiť najlepšie ako viete vybrať to najlepšie z okruhu hráčov ktorí su ochotní u vás pracovať.
Postup je nasledovný:
- zadefinovať si cieľ a pracovnú pozíciu
- vypísať inzerát
- vysortovať uchádzačov
- pozvať ich na pohovor
- a vybrať toho, kto je najlepší z tých, ktorí sú u vás ochotní pracovať.
Ak ste ešte nikdy neviedli pohovory alebo nevypisovali inzeráty, naštudujte si ako sa to má robiť. Aby ste sa vyhli aspoň základným chybám. Na trhu je množstvo kníh, ktoré vám dodajú cenné rady. Zo začiatku je jasné, že musíte zvládať činnosti, ktoré v prvej lige vyžaduju špecialistov. Ale opäť aj tu platí. Keď si to neviete zaplatiť, spravte si to sami.
Mám však radu, ktorá je pri pohovoroch a vyberaní zamestnancov najpodstatnejšia. Pri každom uchádzačovi si položte otázku: Dokáže tento človek hrať prvú ligu? Je to ultra combo Zinedine fucking Zidane alebo Jožko s pupkom čo si v nedeľu ide ponadávať na dedinské ihrisko?
Zhrnutie:
- nápad nie je všetko, podstatnejšia je realizácia
- realizácia bude taká dobrá, akí ľudia ju budú tvoriť
- buďte v komunite profíkov v oblasti v ktorej podnikáte
- vždy vyberte Zidana
Michal Truban – truban@websupport.sk ( http://twitter.com/michal_truban )
13 odpovedí na “WS biz know-how #3: realizácia”
zase super clanok 🙂
este by som doplnil, ze je dobre mat roznorode personality ludi, aby sa na problem pozerali z roznych pohladov, a mohli sa v teame navzajom doplnat.. a potom sa tesit z krasnej synergie skillov 😉
jasne. dobre pripomienka. to je tiez tema na samostatnu knihu. skladba teamov. tento blog je hlavne o tom, aby si ludia uvedomili, ze ked chcu nieco dokazat musia mat ludi, ktori su toho schopni.
Zidana by som nebral :))) dovody su jasne, psychicka labilnost teamove hraca :)))
to bol len priklad svetoveho hraca. nemusime sa tu hadat o tom, kto z nich je aky 🙂
K tym myslienkam:
„Be An Executioner“ http://gettingreal.37signals.com/ch06_Done.php
getting real je super vec. a odporucam to precitat kazdemu. ved vela myslienok je aj odtial. v buducnosti planujem o tom napisat samostatny blogpost.
Pekný článok, teším sa na pokračovanie. Aj keď to nie je pravda, niekedy mám pocit, že všetko dôležité a potrebné už bolo dávno vymyslené a implementované – priestor na realizovanie sa bol po revolúcii, teraz je to myslím o dosť zložitejšie ..
to je len vyhovorka. ano, mozno to bolo vtedy lahsie. ale aj teraz je tolko novych technologii a smerov, ktorymi sa da presadit. ale clovek musi byt prvoligovy hrac, aby sa presadil. a takych je na slovensku velmi malo.
Napady sa nevycerpali. IMO napadov moze byt nekonecne vela, kedze ludska fantazia (aj hlupost) je neobmedzena. A ako oponenturu k tomu, ze dnes je tazsie vymysliet nieco zmysluplne napisem, ze chlebickovac doteraz este nikto nepostavil. Kludne sa aj s napadom podelim:
Chlebickovac si predstavte ako blackbox, ktory na vstupe prijima
– sendvic (v baleni)
– surove vajcia
– maslo (v baleni)
– salamu (v baleni)
– horcicu (v sklenenom baleni)
Na vystupe poskytuje hotove chlebicky. Dolezita vlastnost – vysledny produkt vyrobi do 5 min. bez pouzitia ludskej prace!
Moj znamy ked pozije istu rastlinku, sype podobne napady z rukava v tuctovych mnozstvach
Nie je to vyhovorka, ale aj fakt. Tiez netvrdim, ze to nie je mozne, ale dnes musi byt hrac na trhu prvoligovy okamzite. Niekedy bola uroven prvej ligy niekde inde a liga sa postupom casu ‚skvalitnila‘. Produkty z pred 15-tich rokov by dnes sancu nemali (v celku logicke).
Suma sumarum. S clankom hore suhlasim, len (za predpokladu, ze nemam prvoligovych priatelov) neviem, odkial moze clovek zo zaciatku platit prvoligovych hracov, ktori nebudu robit zadarmo.
Nikdy som blizsie ohladom vlastneho business-u neuvazoval. O managemente neviem skoro nic. Je to iba laicky pohlad na vec. Ty asi vies o com je rec. Teda ma zaujima, odkial clovek vezme pociatocny kapital a ako motivovat Zidana, aby robil pre cloveka, ktory ma iba viziu.
s tvojim prvym odstavcom suhlasim. dnes je uz ta kvalita niekde inde.
a k tvojej otazke, ako presvedcit zidana aby siel k tebe robit ked mas iba viziu sa da iba tak, ze zidane ti veri, ze mozete vyhrat ligu majstrov. cize veri ti, ze za par rokov vybudujete hodnotny business. aby ti to veril, musis byt ty prvoligovy hrac / trener.
[…] typu “Websupport ide kradnúť nápady.” Ako prvé by som vás rad odkázal na môj blogpost o Nápade a jeho realizácií. Po druhé, máme vo firme dosť práce na vlastných nápadoch. Pravdepodobný je skôr opačný […]
Toto je strašne starý blogpost, ale aj napriek tomu mám jednu otázku.
Po prečítaní všetkých troch postov som si urobil názor. Rovnako mám už aj nejakú skúsenosť a tá ma privádza k otázke.
Som mladý a naivný 🙂 a vrámci možnosti aj mám dostatok času. Celý vtip je v tom, že podľa prezentovaného názoru presedím mladosť pri PC. Inými slovami povedané, vidím nápad, úžasnú myšlienku, preskúmam, prekopem ju z každej strany a začnem ju vyvíjať a stratím pri nej 3 mesiace. Vydám to na trh a dostávam sa k problémom. Prvým problémom je reklama. ľudia nie sú dostatočný telepati aby sami od seba začali na moju stránku chodiť. A druhý problém, oveľa vážnejší je, že nápad po tom ako sa uskutoční už nemusí reflektovať potrebu trhu. Či už o nápad nie je záujem, alebo je nápad slabý, alebo medzičasom ho zrealizovala konkurencia, ktorá už má pomerne silný kapitál.
Hovorím o tom, že kapitál dáva väčšiu flexibilnosť. Umožňuje vám nakúpiť zamestnancov a zaplatiť reklamu. Viac ľudí v týme znamená viac rozumu a rozvinutie možno zpočiatku chabého nápadu. A nakoniec znamená oveľa rýchlejší vyvinutie produktu.
Hovoríte, že treba nájsť Zidana v okolí a získať ho nápadom. Zabúdate na dva fakty. 1. Pokiaľ ste na dosť vysokej úrovni, je ťažké si v svojom okolí hľadať seberovného alebo ešte lepšieho. 2. Zidan už má práce dosť. Hraje za futbalový tím, ktorý funguje, pozná svoje miesto a dostáva vysoký plat, prečo by mal ísť hrať za vašu dedinu, kde nemá ani jednu z týchto výhod? Pretože máte nápad? Aj on má. Pretože máte dobrý nápad? Od dobrého nápadu ku ziskom je dlhá, úzka a kľukatá cesta. A samotný nápad nestačí.
Hovoríte, že plánovaním sa dá veľa pokaziť a spomaliť. Ja si myslím opak. Urobíte si plán a potom zisťujete jeho reálnosť a možné prekážky. Tie vám potom pomôžu urobiť správne rozhodnutia. Pretože váš naozaj úžasný nápad môže skončiť v bode, kedy sa pozriete dozadu a poviete si: ‚Toto som mal urobiť už vtedy.‘
Väčšina veľkých firiem žije iba z toho, že sa ujme 1 z 10 nápadov, ktorý ju celú uživí. Ak sa veľkej firme, kde je kvantum hláv ujme iba 1 z desiatich, aká je pravdepodobnosť, že sa ujme práve ten môj alebo ten váš?
Otázka znie: Nemyslíte, že realizácia nápadu bez peňazí je obrovské riziko, a či malo ho podstúpiť zistíte, až na konci realizácie, čo je neskoro? Neexistuje jednoduchšia cesta?