Dostali sme sa do prestížneho rebríčka Deloitte Fast50 ako najrýchlejšie rastúca firma zo Slovenska a 8. v strednej Európe. S rastom viac ako 1000% za 5 rokov. Pri tejto príležitosti som si dovolil spísať, čo všetko sa nám popri tom „podarilo“ ale málokto o tom vie.
Úplne na začiatku by som však chcel ešte raz poďakovať všetkým zamestnancom, partnerom, klientom a fanúšikom. Celý Websupport je naše spoločné dielo a každý sa aspoň troškou zaslúžil o to, kde je.
Rozmýšľal som, aké najväčšie ponaučenie si z toho zobrať a zazdieľať ho s vami ako poďakovanie. Čo napísať aby to neboli iba „samozrejmé motivačné bullshity“ typu robte, čo vás baví, makajte tvrdo, musíte mať šťastie atď. Aj keď sú pravdivé, sú príliš všeobecné.
Veľa ľudí si myslí, že aby sa vám niečo podarilo, musíte spraviť veľa správnych rozhodnutí a kopec práce. Áno, ale je tam aj druhá strana mince. Musíte porobiť aj veľa chýb.
1. Už ani neviem ktorý to bol rok, s hostingom sme prakticky iba začínali, ale mali sme už pár stovák klientov. Kompletne nám odišli všetky disky aj so zálohami klientov. Moc sme sa vtedy nenaspali, ale pracovali sme na obnove dát, čo sa nám po pár dňoch podarilo (jeden hosting v Čechách podobnú situáciu už nerozchodil).
Ponaučenie: Záloh nie je nikdy dosť.
2. V roku 2007 – to sme boli stále iba dvaja, napriek tomu sme už mali cca 3% .sk domén – Polícia SR nám neoprávnene zobrala všetky servery na 2 dni kvôli hacku NBÚ SR. Znova sme nespali pár nocí, ale ľudia sa za nás postavili, zorganizovali demonštráciu a ostali pri nás. Napriek tomu, že im 2 dni nič nefungovalo.
Ponaučenie: Verní klienti sú nadovšetko a iba vďaka nim tu môžeme byť. Dik.
3. V roku 2009 sme začali s naším prvým startupom geePlay.com (myšlienka nebola až tak zlá. mohli ste napríklad hrať Counter-Strike za peniaze. Keď ste niekoho zastrelili, dostali ste od neho dolár a opačne.) – ktorý sme cca 1 rok vyvíjali, a tlačili do toho pre nás vtedy obrovské peniaze. Projekt sme nedokázali úspešne naštartovať a ani sme ho dlho nevedeli zrušiť. Veľa prebdených nocí muselo prejsť, kým sme si uvedomili, že to je FAIL a treba to zrušiť.
Ponaučenie: Utopené náklady, Lean startup, product development, marketing, investície, startupy, ľudia … neskutočná studnica skúseností.
4. V roku 2011-12 sme mali krízu firemnej identity a kultúry. Takýto veľký rast prináša aj svoje ďalšie odvrátené stránky. Je potrebné škálovať firmu, procesy, ľudí, hardvér, helpdesk, vedomosti, skúsenosti. Celý tento pretlak spôsobuje veľa nedokonalostí a problémov. S ktorými sa ťažko vyrovnáva, keďže sa úprimne snažíte o presný opak = čo najväčšiu kvalitu.
Ponaučenie: Rýchly rast vie byť dosť drsná jazda a môžete sa pritom zraniť tak, že spávať už vôbec nebudete.
5. Aby som to zhrnul, okrem tohto sme spravili milióny ďalších chýb ako: niektoré zlé rozhodnutia pri prijímaní zamestnancov a ich odprijímaní, zavádzanie neefektívnych opatrení a procesov, projekt Cream, iné šlapnutia vedľa, výpadky … (Viem si predstaviť, že každý z vás by nám vedel vypísať desiatky ďalších.)
Ponaučenie: Milión chýb – milión prebdených nocí – milión lekcií – milión zlepšení.
Ak sa vám teda ťažko zaspáva pretože ste spravili veľa chýb, že ste na najlepšej ceste k úspechu.
Pretože ste „ZOCELENI ŽÁREM BITEV“
8 odpovedí na “Zoceleni žárem bitev”
cream ste zrušili?? čo bolo na nom zlé?
Jozko, CREAM bol z nášho pohľadu menej vydarený a do istej miery aj zle odkomunikovaný projekt.
aspon ste dostali fajnu toru ;>
Michal mne sa velmi paci ze napriek tomu ze ti firma narastla o 1000%, sebavedomie a skromnost to nepostihlo a ostali na rovnako zdravej urovni.
Za casu davnych bohu, hrdinnych nacelniku a kralu, neklidem zmitana zeme zrodila hrdniku. Byla ji Xena, mocna princezna, zocelena v zaru bytev. 😀
Drzim paste! 😀
Gratulujem!
Je to tak, proste človek narobí aj chyby, bez toho sa to jednoducho nedá. Platí to celkovo pre život, nielen pre podnikanie. Držím Vám aj ja palce a som rád, že Vaše e-maily majú dušu, že sa snažíte poradiť.