Mať svoj vlastný e-shop nebolo ešte nikdy jednoduchšie. Dôvodom je ľahká dostupnosť technických riešení alebo platforiem za pomerne nízke vstupné náklady. V minulosti bolo vytvorenie online obchodu drahé a komplikované, vyžadovalo si to najatie webových vývojárov a dizajnérov. Dnes je to inak.
Medzi výhody patrí jednotný trh Európskej únie (EÚ), čo znamená, že tovar a služby sa môžu voľne pohybovať medzi členskými štátmi bez obmedzení. To vám umožní predávať produkty v rôznych krajinách bez dodatočných poplatkov alebo colných bariér.
EÚ má viac ako 500 miliónov obyvateľov s vysokou mierou pripojenia na internet, čo predstavuje obrovský potenciálny trh pre vaše produkty alebo služby. Tiež viete využiť potenciál prístupu ku globálnemu trhu – vďaka internetu môžete predávať produkty alebo služby zákazníkom z celého sveta.
Dá sa povedať, že Slovensko je e-shopová veľmoc. Na počet obyvateľov je ich číslo pomerne vysoké – v roku 2021 ich bolo viac ako 15 tisíc. Mohlo by sa zdať, že po celosvetovej pandémii nastane útlm, avšak v Slovenskej republike podľa Trend.sk pribudlo od januára 2023 o 25 % viac internetových obchodov, ako za rovnaké obdobie minulý rok.
Ak aj vy uvažujete o vlastnom e-shope, určite vás zaujíma, ako nad spustením internetového obchodu uvažovať, aké sú možnosti jeho založenia a prevádzky. Pozrime sa na to.
2.1. Ďalšie kritéria, ktoré by ste mali zohľadniť
3.1. Online formulár
3.2. Jednoduchý e-shop cez sitebuilder
3.3. E-shop ako služba
3.5. E-shop na mieru
Ako začať podnikať
Predaj produktov alebo služieb je podnikaním. Môže ísť o privyrobenie si, ale aj prácu na plný úväzok. Najlepšie je, keď ide o niečo, čo vás baví, čo svet potrebuje, čo vám ide a čo vás uživí – ako spomíname v článku Online biznis: V čom podnikať a ako si zarobiť peniaze na internete v roku 2023.
Najčastejšie formy podnikania sú živnosť alebo s.r.o. Každá z nich má svoje výhody, ale aj nevýhody z pohľadu ručenia, účtovníctva a odvodov. Podnikanie na Slovensku je zákonmi presne definované a za to neoprávnené môže byť uložená peňažná sankcia, zákaz činnosti alebo aj väzenie.
Okrem formy podnikania medzi ďalšie právne aspekty dané zákonom patria obchodné podmienky, ktoré by e-shop mal mať na webe dostupné. Zákon definuje, aké informácie musia obchodné podmienky obsahovať. Preto, než si ich vytvárať svojpomocne alebo kopírovať, je lepšie využiť pomoc expertov. Ich súčasťou by mal byť dokument o spracovaní osobných údajov na internete (GDPR), reklamačný poriadok, platobné a dodacie podmienky, informácia o možnosti odstúpiť od zmluvy a vzorový formulár pre takéto odstúpenie.
Súčasťou by mali byť aj kontaktné a identifikačné údaje. Transparentnosť a dohľadateľnosť takýchto informácií na webe e-shopu môže ovplyvniť jeho dôveryhodnosť u zákazníka.
Úmyselne spomíname tieto povinnosti ako prvé pred samotnými technickými možnosťami, nakoľko si vyžadujú veľa pozornosti pred spustením webu. Neopakujte tieto kuriózne chybičky.
Aký e-shop potrebujete
Prv než sa pustíte do technickej realizácie, je dobré si uvedomiť, čo pre jeho prvotné spustenie potrebujete. Resp. akú má mať funkcionalitu, koľko procesov má byť automatizovaných a napojených na ďalšie systémy. Je rozdiel, ak plánujete predávať vašu elektronickú knihu versus internetový obchod s tisíckami položiek – čiže či potrebujete plnohodnotné e-commerce riešenie, alebo len objednavkový formulár, ktorý vložíte na podstránku vášho webu.
Odporúčame zohľadniť, či už máte napríklad kamennú predajňu a jej sortiment chcete presunúť do online priestoru, alebo si chcete takýto predaj otestovať na pár produktoch a zistiť, či vám to bude dávať zmysel.
Na začiatku stačí veľakrát málo. Je dobré si spraviť návrh funkcií a integrácií, aké by ste chceli mať, ak sa vám podnikanie rozbehne. Avšak pripravte si aj tú najjednoduchšiu verziu, akú viete, bez zbytočných komplikácií. Najmä ak si potrebujete len otestovať a validovať svoj nápad. Váš web sa môže správať ako plnohodnotný e-shop, ktorý vám vygeneruje mailovú notifikáciu, na základe ktorej zákazníkovi pošlete informácie, ako môže sumu uhradiť. Prípadne mu môžete platbu rozdeliť na viackrát. Toto sa deje najmä pri drahších tovaroch, alebo produktoch na mieru.
Naopak vo vysoko konkurenčom prostredí produktov môže každé uľahčenie pre zákazníka znamenať vyššiu konverziu, že nakúpi práve u vás.
Ďalšie kritéria, ktoré by ste mali zohľadniť
Aké sú ďalšie kritéria pre e-shop? Tu máme niekoľko tipov, čo zohľadniť:
- Ľahkosť použitia – riešenie by malo byť intuitívne a jednoduché na použitie, aj keď nemáte technické skúsenosti.
- Mobilná optimalizácia – čoraz viac ľudí nakupuje prostredníctvom svojich mobilných zariadení, takže je dôležité, aby vaše riešenie podporovalo mobilné nakupovanie.
- Bezpečnosť – mala by byť prioritou pri výbere e-commerce platformy. Vaše dáta, ale aj dáta vašich zákazníkov by mali byť zabezpečené, pravidelne zálohované a komunikácia by mala prebiehať cez HTTPS. Dôležitá môže byť napríklad ochrana pred DDoS útokmi.
- Podpora – je dobré mať sa na koho obrátiť, keď narazíte na problém.
- Rýchlosť a výkonnosť – môžu byť kľúčové z pohľadu zákazníckej skúsenosti (CX) a SEO. Zabezpečte, aby vaše riešenie bolo schopné rýchlo a efektívne spracovať väčšie množstvo návštevnosti a transakcií. Jednoducho, aby zákazníci nemuseli čakať alebo odísť inam. Niektoré typy nákupov sú veľmi sezóne, alebo návštevnosť môže zvýšiť reklamná kampaň – počítajte s tým.
- Integrácia a rozšírenie – overte si, aké integrácie potrebujete. Môže to zahŕňať integrácie so sociálnymi sieťami, e-mailovým marketingom, účtovnými nástrojmi a ďalšími. API vám umožní vytvoriť vlastné integrácie a rozšírenia, ak je to potrebné.
- Prispôsobiteľnosť – rôzne e-shopové platformy môžu mať rôznu „voľnosť“ v prispôsobovaní webu aj bez veľkých technických vedomostí. Iné platformy môžu vyžadovať technické zručnosti alebo pomoc vývojára.
- Hosting – niektoré platformy sú kompletne hostované, čo znamená, že sa starajú o všetky technické aspekty spustenia webovej stránky vrátane jej umiestnenia, zabezpečenia a udržiavania rýchlosti stránky. Iné platformy vyžadujú, aby ste si sami zabezpečili hosting. V tomto prípade budete musieť zvážiť, aký hosting potrebujete na základe veľkosti vášho obchodu a množstva návštevnosti.
Ako si založiť e-shop
Existuje veľa možností, ako vytvoriť online obchod lacno a rýchlo. Tak, ako sa bude dariť vášmu biznisu a budú sa zvyšovať špecifické požiadavky, môžete sa posúvať technologicky ďalej. Pripravili sme pre vás prehľad možných riešení a prístupov, ako si e-shop rozbehať.
Online formulár
Medzi najjednoduchšie spôsoby, ako integrovať e-shop na váš web, je formulár. Takouto službou môže byť napríklad SimpleShop. Vytvoríte si objednávkový formulár, ktorý jednoducho a bez programátora vložíte na vaše webové stránky. Funkcionalita takéhoto riešenia môže byť rôzna – automatické vystavovanie a odosielanie objednávok a faktúr cez doručovanie online produktov zákazníkom až po zľavové kupóny a integráciu s účtovnými aplikáciami.
Výhodou je rýchlosť nasadenia, jednoduchosť, možnosť prispôsobenia a integrácia s platobnými bránami. Ak máte väčšie množstvo produktov, nemusí ísť o vhodné riešenie.
Jednoduchý e-shop cez sitebuilder
Máte hodinku čas? Čo tak si vytvoriť peknú a funkčnú webstránku a priamo cez ňu začať predávať? So službou Websupportu Vlastná webstránka – Biznis webstránka to zvládnete vďaka prehľadným návodom. Bez znalostí programovania si môžete doslova vyklikať nielen váš web, ale aj jednoduchý e-shop. Vlastná webstránka podporuje platby cez PayPal, Stripe alebo 2Checkout účet. Podobnú funkcionalitu má aj Wix alebo GoDaddy.
Prečítajte si príbeh našich zákazníkov o tom, ako si svoj e-shop pomocou jednoduchého nástroja vytvorili úplne sami: Mladý pár si vytvoril e-shop s kreatívnymi hračkami.
E-shop ako služba
Eshop ako služba (EaaS – Ecommerce as a Service) je model poskytovania e-commerce riešení, ktorý umožňuje rýchlo a jednoducho vytvárať a spravovať svoje online obchody bez nutnosti investovať do vlastnej infraštruktúry alebo softvéru. Základom takejto služby býva tiež sitebuilder, ale služba sa zameriava primárne na tvorbu internetových obchodov.
EaaS riešenia sa môžu líšiť podľa mnohých aspektov. Kľúčové rozdiely bývajú v cene, integrácii s platobnými bránami, nástrojoch pre správu zásob a objednávok, SEO a marketingových nástrojoch. Veľa z nich má vybudovaný marketplace, ktorý umožňuje rozšíriť platformu o ďalšie integrácie.
Hosting, zálohovanie, bezpečnosť a škálovanie zabezpečuje prevádzkovateľ takejto služby. Ako príklad môžeme uviesť BigCommerce, Shopify, Shoptet a ďalšie.
Komerčný a zdarma CMS
Pre tvorbu e-shopu je možné použiť aj komerčný softvér, resp. CMS (content management system). Ide o aplikáciu, ktorú si umiestnite na hosting a ponúkne vám potrebnú funkcionalitu. Posledné roky je možné vidieť odklon od takéhoto prístupu a skôr sa tento softvér pretransformoval na e-commerce frameworky. Tie ponúkajú solídny základ, nad ktorým sa dajú budovať vlastné riešenia.
Druhou vetvou tejto kategórie je open-source CMS so softvérom ako Woocommerce pre WordPress, PrestaShop, Magento Community Edition, Shopsys, OpenCart a podobne. Veľkým lákadlom je samozrejme nulová cena – keďže vo väčšine ide o komunitné projekty. Dostanete dobrý základ, častokrát komunitu ochotnú pomôcť. Počítajte ale s cenou za hosting, ktorý môže byť od úrovne tradičného zdieľaného hostingu až po serverové riešenie. Ďalšími nákladmi budú rôzne integrácie a moduly pre platobné brány. Určite si urobte prieskum. Existujú aj agentúry alebo štúdiá, ktoré majú vyladené kombinácie týchto rozšírení nad otvorenými CMS.
E-shop na mieru
Vytvorenie e-shopu na mieru znamená vytvorenie unikátnej webovej stránky podľa vašich konkrétnych potrieb a požiadaviek. Toto riešenie môže byť atraktívne, ak potrebujete mať úplnú kontrolu nad funkciami, dizajnom a výkonom vašej stránky. Takýto prístup odporúčame pre zabehnutý biznis, nakoľko vytvorenie e-shopu na mieru môže byť nákladné finančne aj časovo.
Povedzte to do sveta
Keď spustíte váš e-shop, potrebujete o ňom dať vedieť. Marketing ponúka množstvo spôsobov, ako do vášho internetového obchodu priviesť návštevníkov. Od banerovej a PPC reklamy cez sociálne siete, content marketing po optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO). Zaujímavou možnosťou sú porovnávače cien.
Chcete optimalizovať svoje stránky hneď? Zvýšte svoju návštevnosť na webe s jednoduchým nástrojom EasySEO.
Aj tu platí, že by ste si mali vybrať pre to, čo ponúkate na vašom e-shope, najrelevatnejší marketingový kanál, kde máte najväčšiu šancu zasiahnuť potenciálneho klienta.
Je super, ak sa vaši zákazníci vracajú a opäť nakúpia. Môžete sa im pripomenúť pomocou newslettera, vernostným programom a podobne.
Vo Websupporte svojim klientom prinášame množstvo bonusov v podobe špeciálnych zliav a výhodných ponúk na užitočné online nástroje. Pre váš ešte rýchlejší štart.
Tipy, na čo nezabudnúť
- Preskúmajte trh, aby ste pochopili dopyt, konkurenciu a potreby vašich potenciálnych zákazníkov.
- Ak máte akékoľvek pochybnosti, poraďte sa s expertmi, či už ide o formu podnikania, výber platformy, účtovníctvo, zmluvy a pod.
- Ak predávate fyzické produkty, myslite na: náklady spojené s ich nákupom, skladovaním a ich evidenciou v systéme; logistikou spojenou so zasielaním, či už pomocou pošty alebo kuriérnych služieb.
- Veľkou mágiou je cenotvorba. Nie vždy je dobrou cestou byť ten najlacnejší. Vhodnejšie je priniesť pridanú hodnotu tak, aby zákazník poznal rozdiel. Môže ísť o niečo, čo viete ponúknuť len vy, alebo čo robíte inak než konkurencia. Ak chcete podnikať dlhodobo a zlepšovať sa, je dôležitý zisk.
- Zvoľte jednoduchú a zapamätateľnú doménu, ktorá je relevantná k vašemu obchodu. Krátke domény sú ľahšie zapamätateľné a menej náchylné na pravopisné chyby. Zároveň sa uistite, že názov domény neporušuje existujúce ochranné známky. No a predtým, ako sa rozhodnete pre názov domény, overte si, či je dostupná. Váš e-shop sa môže časom meniť, takže je dobré zvážiť, či váš názov domény bude stále relevantný, aj keď sa váš obchod rozšíri alebo zmení smer.
- Fotografovanie produktov a vytváranie ich popisov – vytvorte kvalitné fotografie a podrobné popisy produktov.
- Webová analytika vám môže pomôcť porozumieť správaniu zákazníkov. Vďaka nej môžete optimalizovať svoje stránky a procesy na zlepšenie konverzií a sledovať, aký efekt majú vaše marketingové kampane.
- Testovanie – pred spustením dôkladne otestujte svoj e-shop, skontrolujte informácie a ceny, aby ste sa uistili, že všetko funguje správne.
Vyskúšajte podnikať online
Aj váš e-shop má šancu uspieť. Spustenie vlastného online obchodu vám môže priniesť finančnú nezávislosť. Akonáhle zistíte, čo funguje, môžete svoj e-shop ľahko rozširovať. Neexistujú žiadne obmedzenia týkajúce sa toho, koľko produktov môžete predávať alebo koľko zákazníkov môžete obslúžiť.
S technológiami, ktoré sa neustále vyvíjajú, je dnes jednoduchšie ako kedykoľvek predtým spustiť vlastný e-shop. Existuje mnoho platforiem, ktoré sú navrhnuté tak, aby umožnili prevádzkovať úspešný online obchod aj ľuďom s minimálnymi technickými znalosťami.
Vypočujte si na záver podcast o tom, ako čeliť strachom a stereotypom v IT svete:
2 odpovede na “Vlastný e-shop: Ako vytvoriť online obchod lacno a rýchlo? (návod + tipy)”
Dobrý deň, máme požiadavku na e-shop – len nie zbrusu nový na preddefinovanej databáze, ale postavený na XML exportoch údajov z jestvujúcich databáz predajcov. Otázkou teda je IMPORT údajov do db e-shopu. Je možné niečo také riešiť cez Vás? Ďakujem, Milián
Dobrý deň Roman. Áno, samozrejme, je to možné. XML import aj cron úlohy si viete bezproblémov nastaviť. Ak budete potrebovať pomôcť, naši kolegovia z customer care tímu sú tu pre vás.