Preskočiť na obsah
Kategórie
Bezpečnosť Business Pre používateľov

Neviditeľné platby a biometrické systémy. Aké sú trendy v oblasti platieb?

Doba čítania: 4 min.

Chcete viac zákazníkov? Inovujte platby. Svet e-commerce je v súčasnosti plný možností. E-shopov, ktoré ponúkajú podobné produkty, je naozaj veľa. 

Štúdia Accenture odhalila, že až 87 % zákazníkov opustí webstránku, akonáhle je platobný proces príliš zložitý. Nové možnosti, ako sa odlíšiť, sa otvárajú práve v oblasti platieb a platobných systémov.

V dnešnom článku si opíšeme trendy a inovácie, ich dopad na podnikanie a celkový obrat e-shopu. 

1. Neviditeľné platby – BUY NOW

Ak používate službu Amazon Prime, isto viete o funkcii Buy Now. Celý proces zadávania údajov karty je nahradený „neviditeľnou platbou“, ktorá nevyžaduje od zákazníka žiadne kroky navyše. 

Cieľom neviditeľných platieb je zjednodušiť proces a zlepšiť customer experience, teda používateľský zážitok. S neviditeľnými platbami sa veľmi často stretávame aj pri hlasových asistentoch, ako je Alexa alebo Siri. 

Neviditeľné platby sú obľúbené medzi mladými ľuďmi

Konkrétne dáta o neviditeľných platbách sa hľadajú relatívne ťažko. Existuje však veľmi veľa dát o nákupoch pomocou hlasového asistenta. 

Hlasových asistentov využívajú do veľkej miery mladí ľudia vo veku 18-29 rokov. Celkové platby vykonané formou neviditeľnej platby dosiahli v roku 2020 hodnotu 1,4 biliónov dolárov a toto číslo naďalej veľmi rýchlo rastie. Ak sa vám teda podarí implementovať podobný systém do praxe, je pravdepodobné, že oslovíte práve mladšiu cieľovku.

Zdroj dát: Globenewswire

2. Split payment/BNPL

Split payment sa dosť často spája s konceptom BNPL (Buy now Pay later). Sú to veľmi podobné prístupy, no pri split payment musíte zaplatiť nejakú sumu dopredu a BNPL vyžaduje od vás prvú splátku neskôr, napríklad o 2 týždne.

Split payment funguje veľmi jednoducho. Kúpite si smartfón za 1000 eur, ale namiesto zaplatenia celej sumy platíte produkt postupne. Tento spôsob platby sa začal vo veľkom využívať po vypuknutí pandémie. Je to skvelý spôsob, akým si môže zákazník kúpiť drahý produkt bez použitia kreditnej karty alebo krátkodobej pôžičky. 

Obrovský rast

Konkrétne čísla o Európskom trhu sa hľadajú relatívne komplikovane, tak si pomôžeme číslami z Ameriky. Tam zaznamenala služba BNPL obrovský rast. Koncom júla 2020 využilo túto službu až 50 % zákazníkov. Silný rast 62 % vidieť v mladšej vekovej skupine 18-24 rokov, ale prekvapivo vidieť veľmi prudký 98 % nárast vo vekovej skupine nad 55 rokov. To znamená, že táto služba si rýchlo získava priaznivcov zo všetkých vekových skupín. 

Je zaujímavé, že mladí ľudia sú ochotní zaplatiť 250 dolárov a viac za akýkoľvek produkt, ak majú k dispozícii službu BNPL. To otvára nové možnosti pre e-shopy, ktoré predávajú drahú elektroniku alebo oblečenie. 

Zdroj dát: Fool.com

3. Biometrické systémy

Biometrické systémy pomáhajú identifikovať používateľov pri platbe. Medzi základné biometrické systémy patrí čítačka odtlačku prstov, rozpoznávanie tváre, reči alebo sken očnej sietnice. Vo viacerých aplikáciách, napríklad v bankových aplikáciách, sa využíva hlavne čítanie odtlačku prstov na overenie identity. 

Biometrické systémy sú pre e-commerce dôležité

Konkrétny prínos biometrických systémov vieme analyzovať napríklad pri aplikácii Identity Check od Mastercard. Táto aplikácia vyžaduje od používateľa, aby ukázal svoju tvár a pritom žmurkol. Aplikácia tým pádom vie, že sa jedná o reálneho človeka a nie nejaký obrázok. Je to len jeden príklad implementácie biometrického systému, ale výsledky sú zatiaľ veľmi povzbudivé.

Čo si o Mastercard Identity Check myslia používatelia?

  • 90 % používateľov považuje Identity Check za pohodlnejšiu alternatívu systému, ktorý používajú teraz
  • 92 % používateľov chce, aby biometrika nahradila heslo pre mobilnú bankovú aplikáciu
  • až 83 % používateľov považuje systém za bezpečnejší ako heslá  

Toto sú excelentné čísla a adopcia biometrických systémov prebieha vo väčšine prípadov veľmi rýchlo. Biometrické systémy sa v súčasnosti najviac používajú v mobilných zariadeniach, kde sa bežne nachádza senzor odtlačku prstov. Tento trend nám však minimálne ukazuje možné využitie a výhody biometrických systémov. 

Zdroj dát:

4. Social commerce

Sociálne siete ponúkajú rôzne možnosti predaja produktov priamo cez ich platformu. Social commerce je založený na podobnom princípe ako „neviditeľné platby“, tlačidlo Buy Now sa však nachádza priamo na sociálnej sieti. 

Facebook vs. Amazon

Amazon to má relatívne ťažké na európskom trhu. Prieskum trhu na kbvresearch.com naznačuje, že v Európe sa na trhu s módou darí viac Facebooku ako Amazonu. Čiastočne to môže byť spôsobené technológiou. Facebook má okrem toho množstvo dát o preferenciách a zvykoch používateľov.

Marketplaces na sociálnych médiách sú väčšinou veľké komunity zákazníkov, ktoré pravidelne interagujú s ďalšími zákazníkmi a so samotnou značkou a predaj na sociálnych médiách sa dá veľmi jednoducho kombinovať s klasickým e-shopom. 

Zdroj dát: kbvresearch

Personalizácia, jednoduchosť a bezpečnosť

Väčšina trendov v e-commerce v súčasnosti smeruje k zvyšovaniu personalizácie, jednoduchosti a bezpečnosti celého procesu nákupu. Okrem trendov v zahraničí sú pre nás však dôležité aj trendy doma, u našich zákazníkov. 

Zdieľajte svoj názor a skúsenosti pomocou formulára a pomôžte nám tvoriť kvalitnejší obsah do budúcnosti.

Autor: Matúš Labuš

Zaujímam sa o technologické trendy a inovácie. Cieľom mojich článkov je vzdelávať, inšpirovať a posúvať ľudí/firmy dopredu v podnikaní.

Jedna odpoveď na “Neviditeľné platby a biometrické systémy. Aké sú trendy v oblasti platieb?”

[…] 45 % zákazníkov preferuje kombináciu online, mobilných a in-store nákupov. Je nevyhnutné, aby vaša webová stránka bola mobile-friendly. Musí sa na nej dať jednoducho orientovať, vizuály musia byť veľké a navigácia zjednodušená. Pri tvorbe bezproblémového zážitku na mobile vám vedia pomôcť napríklad neviditeľné platby a biometrické systémy.  […]

Odpovedať

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *