Karol Gajdoš je zakladateľ a CEO motoristického magazínu startstop.sk. Pracovať začal počas strednej školy a neskôr študoval na stavebnej fakulte STU. Svoje štúdium sa však rozhodol pozastaviť, aby sa naplno venoval svojmu najväčšiemu hobby, podnikaniu.
V rozhovore sme sa s Karolom rozprávali o tom, ako projekt startstop.sk vznikol. Karol zdieľal svoje skúsenosti zo získavania kontaktov, marketingu, financovania projektu a porozprávali sme sa aj o dôležitosti mentora a realizovaní vyšších cieľov v podnikaní.
Karol, študoval si na stavebnej fakulte a tvoja prvá práca bola v pijeme.sk. Ako si sa dostal od architektúry a staviteľstva na škole – k biznisu na internete?
Čakal som, že sa ma to spýtaš. Keď si niekto pozrie môj profil na LinkedIn, tak mu to príde neuveriteľné – od marketéra cez stavebníctvo až k médiám a autám.
Vždy som chcel robiť niečo kreatívne, čo ma baví a napĺňa. Ako malý som si povedal, že chcem byť kozmonautom. Neskôr som si povedal, že chcem byť právnik a keď som mal 8 rokov, začal som sa zaujímať o architektúru. Pracovať som začal v 17 rokoch. Moja prvá práca bola v pijeme.sk a v tej práci som prešiel od človeka, ktorý vozí objednávky k ľuďom až na pozíciu PR a marketingového manažéra. Vtedy to bola malá slovenská firma, ktorá však raketovo rástla. Aktuálne je tam viac ako 1/2 miliónový obrat.
Počas strednej školy si si aktívne hľadal prácu, alebo si sa k nej dostal náhodou?
V čase, keď som chodil na strednú, som s kamošom zaregistroval po Bratislave jazdiť autá pijeme.sk. Už len ten názov bol perfektný. Vtedy som rozmýšľal nad brigádou a povedal som si, že im napíšem. Oni mi hneď odpísali, že jasné, berú ma.
So šéfom s pijeme.sk sme dodnes kamaráti a veľa vecí ma naučil práve on. Za to som mu naozaj vďačný. Tu som sa postupne prepracoval až na pozíciu marketingového manažéra. Vtedy som okúsil aj inú kreatívnu robotu v médiách, kde som tvoril grafiky a navrhoval kampane na billboardy. Množstvo billboardov po Bratislave je práve moja práca. Takto nejako som k marketingu pričuchol.
Ako vznikol nápad startstop.sk?
Celý startstop, ako portál pre automobilových fanúšikov, vznikol na tom, že som videl dieru na trhu. V tej dobe jediný, kto robil poriadnu produkciu, bol Rasťo Chvála. On vtedy začínal svoju garáž.tv najprv na SME a potom na YouTube. Bol tu ešte Maroš Čabák, ktorý mne osobne nelahodil tým, že mal veľmi dlhé videá. Vtedy som si povedal, že tu chýba niečo, čo bude zároveň veľká redakcia, kvalitne spracované a natočené video tak, ako to je možno v zahraničí, alebo ako to robia influenceri – ale zároveň to nebude z pohľadu influencera, ale z pohľadu redakcie. Tak vznikol startstop.sk.
S kamarátmi sme si povedali, že skúsme založiť web, začnime písať o tom, čo nás baví a potom uvidíme, čo nám to dá. Vtedy som sa dostal aj pred životné rozhodnutie, či mám ostať na vysokej škole alebo sa venovať na plno práci. Vzhľadom na to, že som potreboval financie, tak som sa rozhodol školu dočasne pozastaviť a začal som naplno pracovať v pijeme.sk na pozícii marketéra. Až neskôr sa projekt startstopu rozbehol na plnohodnotnú úroveň.
Aký problém si na začiatku vnímal najviac?
Najzákladnejším problémom bolo financovanie. Robiť biznis je jedna vec, ale druhá vec je, z akých podmienok ho ideš stavať. Vtedy som zarábal celkom slušné peniaze na to, že som bol stále študentom. V pijeme.sk som bol dobre ohodnotený a mohol som si dovoliť vrážať peniaze do takéhoto projektu.
Reálne som nemal veľké peniaze. Nestáli za mnou rodičia a nemal som niekoho, kto by mi dal peniaze na začiatok. Postupne som si niečo odkladal – bavíme sa o 20 €, neskôr stovkách, ktoré v začiatkoch do toho išli.
Bolo pre teba vytváranie webu náročné?
Keď sme založili startstop.sk, ani sme poriadne nevedeli, ako vytvoriť web. Kúpili sme najlacnejšiu tému, ktorá bola k dispozícií. Rozhodli sme sa pre WordPress, pretože som zo svojho researchu vedel, že je to najjednoduchšie.
Okrem toho som mal skúsenosti z pijeme.sk, ktorého e-shop bežal tiež na WordPress systéme. Samozrejme ten e-shop systém je trošku odlišný oproti redakčnému systému pre motoristický magazín, takže chvíľku trvalo, kým sme si na to zvykli.
Prvý serióznejší web, ktorý sme si nechali spraviť, som dal robiť profesionálom. To som vybavil za nejakú zaujímavú cenu a celkovo stál 400 €. Na tú dobu to pre mňa bolo celkom dosť peňazí. Bola to pre mňa taká prvá veľká investícia do startstopu.
Ako si získaval kontakty a autá na test?
Kontakty sú zásadným problémom. Pokiaľ nemáš kontakty, ideš veľmi pomaly. Takisto s ľuďmi treba udržovať dobrý vzťah, o tom je podľa mňa celý biznis.
Získavanie áut na test bolo náročné. Pokiaľ chceš písať o autách, tak si ich jednoducho potrebuješ vyskúšať. Môžeš síce písať o doprave, aktuálnej situácii, vieš tam robiť nejakú publicistiku a aktuality, ale ten feeling, čo reálne človeka pri autách zaujíma, nedostaneš.
Pamätám si, že po prvom aute od Renaultu som sa krvopotne dostal ku kontaktu na Hyundai importéra. Tam zdvihla telefón nejaká milá pani a celú situáciu mi vysvetlila. V tej dobe vzniklo asi 20 takýchto portálov, ktoré založili mladí chalani, ako my a všetci to chceli robiť. Pani mi povedala, že už ju to nebaví, ale keďže som bol veľmi príjemný do telefónu, šancu nám dá. Auto však dostaneme až o pol roka, pokiaľ budeme ešte existovať. Test sme natočili o pol roka. Jednalo sa Hyundai i20.
Z prvých dní si pamätám, že Volkswagen nás poslal kade ľahšie a do dnešnej doby, čo je už 5 rokov našej existencie, s nimi nespolupracujeme. Je to o ľuďoch.
Spomínal si, že si mal v pijeme.sk mentora. Ako si sa od neho učil?
Mentora som vnímal skôr z pohľadu pozorovateľa. Sledoval som, ako funguje vo svojom biznise a snažil som sa jeho chyby neopakovať. Na druhej strane on ma naučil nejaké veci, napríklad pracovať s Excelom. Dnes celá naša firma stojí na tabuľkách z Excelu a v podstate aj celá firma pijeme.sk fungovala na Exceli.
Odpozoroval si od neho aj nejaké sociálne zručnosti?
Áno, biznis je dosť o komunikácii. Ak nekomunikuješ dobre, tak ti biznis nebude fungovať. Ak komunikuješ dobre a sadneš si s ľuďmi v biznise, tak je to perfektné. Nebudeš si však rozumieť so všetkými, tak ako ani my sme si nerozumeli so všetkými importérmi.
Marketing ste si robili sami od začiatku?
Áno, marketing som vedel robiť aj sám. Z pijeme.sk som tiež vedel, že firmy, ktoré robia marketing, si pýtajú obrovské peniaze. Ich budgety sú nastavené väčšinou pre nadnárodné korporácie a nie pre malinké firmy, ako je startstop. Pre nás to bolo neprijateľné.
Ako robíš marketing po 5 rokoch projektu?
Podľa mňa je dobré všetko kombinovať. Niektorí majú silný Youtube, ale majú slabý FB. Pre nás je cesta mať všetko a mať to vyvážené. Podľa mňa ani print nie je úplne mŕtvy. Keď sa niekde posadím a na niekoho čakám, je pre mňa príjemné prečítať si časopis. Takže možno skúsime budúci rok aj nejaký print ako doplnok do marketingu. Ten print je samozrejme lepší aj pre staršie ročníky.
Vec, ktorá má podľa mňa obrovskú budúcnosť, sú podcasty a práve v tomto období zažívajú zlatú éru. Takže buď teraz alebo nikdy. Ten, kto teraz zaspí dobu, zaspal ju na najbližších pár rokov. Podobne to bolo s Youtube, keď sme začínali so startstopom.
Vidíš v podnikaní nejaký vyšší cieľ?
Keď si teraz povieš, že chceš robiť niečo, čo má priniesť hodnotu navyše, tak je to perfektné, ale neuživí ťa to a ty z toho biznis nespravíš. Ak toto pochopíš, je to prvý míľnik k tomu, aby sa ti začalo dariť. Pokiaľ nemáš za sebou nejakého investora, niekoho, kto ťa dotuje, tak musíš robiť veci tak, aby firma prežila a úspešne fungovala. V momente, keď budeš mať potenciál rastu a stabilnejšie zázemie, môžeš realizovať aj svoje vyššie ciele.