Kategórie
Business Pre používateľov

Online biznis: V čom podnikať a ako si zarobiť peniaze na internete v roku 2023

Doba čítania: 9 min.

Ako zarobiť peniaze online je pomerne obľúbená vyhľadávaná fráza, ak si chcete privyrobiť ako študent či popri zamestnaní. Ale aj pre ľudí, ktorí riešia, ako začať podnikať. Možností je mnoho. A my sa pozrieme práve na príležitosti, ktoré vás môžu inšpirovať, aby ste naštartovali váš online biznis.

Obsah:

1. Než začnete podnikať

2. Ako podnikanie a prácu zmení AI?

3. Tipy, v čom podnikať online

Než začnete podnikať

Možností, v čom rozbehnúť váš biznis, je naozaj veľa. Samozrejme záleží, čo od toho očakávate, či ide o jednorázovú aktivitu alebo chcete skúsiť niečo vybudovať. Čo spája veľa úspešných podnikateľov a podnikateliek, je japonský pojem ikigai, ktorý zahŕňa koncept životného zmyslu vyskladaného spojením štyroch zložiek. Tie spolu tvoria rovnováhu a naplnenie vo vašom živote.

Ide o vášeň, čo vás naozaj baví a napĺňa radosťou. Poslanie, ktoré vám umožňuje prispieť k niečomu väčšiemu, ako ste vy sami – pomocou služby iným ľuďom a prínosu pre spoločnosť. Povolanie ako oblasť, v ktorej môžete uplatniť svoje zručnosti, talent a skúsenosti. Je to niečo, čo robíte dobre a v čom sa cítite kompetentní. No a zisk, ktorý sa týka zárobku a teda financií. Znamená to, že nájdete spôsob, ako získať príjem prostredníctvom toho, čo robíte.

Tieto štyri zložky vznikajú prienikmi toho, čo vás baví, čo svet potrebuje, čo vám ide a čo vás uživí. Podstatné je udržať medzi nimi rovnováhu a nachádzať sa niekde v strede. Prílišné vybočenie jedným smerom môže znamenať stratu zmyslu, chýbajúci pocit naplnenia, vyhorenie alebo vnútorne naplnenie bez finančnej istoty.

ikigai online biznis
Japonský koncept ikigai

Ako uvažovať nad tým, ako si online zarobiť peniaze alebo v čom podnikať? Tu je niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu pri vašom rozhodovaní.

  • Identifikujte svoje záujmy: Hľadajte oblasti, ktoré vás skutočne zaujímajú a v ktorých sa cítite pohodlne. Keď sa budete venovať niečomu, čo vás baví, budete mať väčšiu motiváciu a šancu na úspech.
  • Zhodnoťte vaše skúsenosti a know-how: Premýšľajte o svojich schopnostiach a skúsenostiach a zistite, ako ich môžete využiť pri online podnikaní. Môžete ponúkať služby, ktoré ovládate, alebo sa zamerať na vzdelávacie a konzultačné aktivity v danej oblasti.
  • Vyhodnoťte, čo chce trh: Skúmajte trh a zistite, aké sú momentálne trendy a potreby. Sledujte, čo ľudia kupujú a o aké služby alebo produkty majú záujem. Po čom je dopyt. To vám pomôže určiť, či má vaša ponuka dostatočný potenciál na získanie zákazníkov.
  • Nájdite platformy: Existuje množstvo online platforiem, na ktorých môžete podnikať. Od tvorby blogov, videí, streamovania cez predaj digitálnych produktov, poskytovanie služieb na diaľku, affiliate marketing a pod. Skúmajte tieto možnosti a zistite, ktorá z nich by najlepšie vyhovovala vašim cieľom a záujmom. Nezabúdajte ale aj na plán B – čo ak by takáto platforma prestala existovať?
  • Vytvorte si obchodný plán: Zahrňte doň informácie o vašej cieľovej skupine, konkurencii, marketingových stratégiách, finančných cieľoch a pláne na rozvoj vášho podnikania. Jednoducho, ak to s podnikaním myslíte vážne, dajte si tieto informácie pred seba a pozrite sa na ne optimisticky, realisticky a pesimisticky.
  • Pripravte sa na riziká: Online podnikanie prináša rôzne riziká a výzvy. Buďte pripravení na to, že to môže trvať určitý čas, kým si vybudujete stabilný príjem. Musíte byť pripravení na finančné výkyvy a obdobia, keď očakávané výnosy nemusíte dosahovať. Dôležité je mať dostatočnú finančnú rezervu, aby ste prekonali ťažšie obdobia. Online prostredie je mimoriadne konkurenčné a oplatí sa investovať do marketingu a budovania zákazníckej základne. Buďte pripravení stráviť čas a úsilie na získanie novej klientely a udržanie existujúcich zákazníkov.

Odborníci radia, že niekedy je lepšie zvoliť múdro a nie len ľahko. Napríklad produkty podporujúce udržateľnosť rástli 7-krát rýchlejšie ako produkty, ktoré nie. Či ísť do segmentu, kde je „plno“ a skúsiť zaujať niečim iným ako konkurencia, alebo hľadať svoju niku, nie je jednoduchá otázka.

Vytvoriť váš bočný či voľnočasový projekt vám môže pomôcť Side Projects Playbook. No a samozrejme, validujte si váš nápad.

Ako podnikanie a prácu zmení AI?

Po boome ChatGPT od spoločnosti OpenAI sa objavilo v médiách aj na sociálnych sieťach pomerne veľa informácií, ako sa zmení naša práca a ktoré pracovné pozície prestanú existovať. Tu je určite vhodnejšie prepnúť sa na rastové myslenie a uvažovať, od akej práce ma AI dokáže odbremeniť. A zároveň, aké možnosti alebo zdroje mi prináša, ktoré ešte nedávno boli pre mňa nedosiahnuteľné. 

Aj keď je k dispozícii veľa užitočných nástrojov, neznamená to, že ich bude naozaj každý používať. Vám však môžu pomôcť akcelerovať váš nápad na podnikanie, či ho škálovať pre viac klientov. Pribaľte si ich do vášho toolboxu.

Umelá inteligencia (AI) ponúka priemerné až dobré výstupy a môže pomôcť rýchlo reagovať na trendy, ktoré sa šíria. Takéto trendy sleduje napríklad newsletter Trends.vc alebo podcast Trendspotting. Už ste sa AI spýtali na pozície, ktoré dnes neexistujú, ale v budúcnosti by mohli?

chat gpt online podnikanie
Používate ChatGPT?

Tipy, v čom podnikať online

Prinášame niekoľko nápadov pre inšpiráciu, ako zarobiť peniaze pokojne aj z domu a online. 

E-mailové kurzy

Študenti potrebujú štruktúrovaný spôsob, ako sa naučiť nové zručnosti. E-mail je tu s nami už pomerne dlho a netreba preň budovať žiadnu novú platformu. Zároveň študenti majú jasnú predstavu, ako kurz absolvovať, ako im jednotlivé časti zasielate a aj aký je požadovaný výsledok. Príkladom môžu byť The 100DaysOfNoCode Challenge alebo OKR Email Course.

Možnosťou sú aj platené newslettre, o AI robí napríklad Eliška Vyhnánková a o kreativite Michelle Losekoot

Prekladanie

Aj keď sa AI v tejto oblasti naozaj zlepšuje, stále má isté rezervy. Pokiaľ niekto potrebuje kvalitný preklad, tak skôr, ako by siahol po nástroji ako DeepL, osloví niekoho, kto perfektne ovláda cudzí jazyk. Spoločnosti hľadajú príležitosti na ďalších trhoch a dopyt po prekladoch je vysoký.

Virtual influencer

Byť influencerom nemusí mať vždy len ten pozitívny nádych zmyslu tohto slova. Technológie ako ​Alethea AI umožňujú vytvoriť interaktívneho influencera. Pozrite aj na ​VSeeFace, ​Avatarify či ​Hologram Labs. Pomocou virtuálneho influencera môžete mať obsah v akomkoľvek jazyku a jeho čas nie je limitovaný. Nástroje stále generujú isté chyby, ale ako príklad môže byť s viac ako 6 miliónmi sledovateľov Lu do Magalu alebo fitnes tréner Body By Ralph.

Obsah pre Tik-Tok a YouTube Shorts

Krátke videá sú stále rastúcim trendom. Firmy ich ale objavujú stále pomaly a preto sú vítanou pomocou ľudia so skúsenosťami. Sú nástroje, ktoré vám môžu pomôcť vytvárať zaujímavý obsah, napríklad z podcastov alebo video rozhovorov ako opus.pro.

Podcasty

Aj keď by sa mohlo zdať, že ich je už nepreberné množstvo, tak stále vznikajú (ale aj zanikajú) nové. Len projekt Slovenské podcasty ich má v databáze takmer 3 tisícky. Trendom sú tie zábavné, ale zaujať môžu aj úzko zamerané vzdelávacie z konkrétnych oborov. Ambiciózni ľudia chcú rásť a učiť sa na cestách, pri dochádzaní do práce či pri domácich prácach. Dobre zvolení hostia, témy a prezentované informácie môžu byť prémiovým obsahom. S monetizáciou vám pomôže Patreon, v susednej Českej republike sú zaujímavé platformy Pickey alebo HeroHero.

Inšpirujte sa aj podcastami z našej dielne. Rozprávame sa o témach ako service-design, cloud a programovanie, úspešné ženy v IT. Nájdete nás na Spotify a Soundcloude.

Podobný prístup je možné zvoliť aj pre texty v podobe článkov, blogu alebo tvorby videa. Áno, obsahu je fakt veľa, ale toho hodnotného, za ktorý sa oplatí si zaplatiť, môže byť aj viac.

Tvorba webových prezentácií

Nástroje ako Vlastná webstránka, Wix alebo Webflow umožňujú vytvoriť si web každému. Aj keď ponúkajú pripravené šablóny, ktoré majú vstup do online sveta ešte urýchliť, nie vždy je výstup dostačujúci. Už teraz je možné nájsť expertov, ktorí takéto platformy konzultujú a pomáhajú klientom využiť ich potenciál naplno. Alebo pomocou nich web rovno vytvoria.

Ak viete pomôcť s tvorbou obsahu, základným SEO, nastavením analytiky, prípadne spustením marketingových kampaní, tak môžete riešenia doručovať pomerne rýchle.

Hľadanie chýb

Teraz nemyslíme hľadanie chýb na druhých, ale v aplikáciách a na webových službách. Bug Bounty Program má veľa spoločností a služieb. Častokrát sú tieto programy zamerané na kybernetickú bezpečnosť. Ak vám je táto oblasť blízka, tak odmena závisí od závažnosti chyby, ktorú nájdete. Pre bežných ľudí by išlo skôr o šťastie.

Nikový pracovný portál

Hovorí sa, že pre firmy sú tí správni ľudia to najdôležitejšie aktívum. Niektoré pozície môžu okoľo seba vytvárať špecifické komunity, alebo bubliny. Veľké pracovné portály ponúkajú možnosť hľadať copywritera a vodiča vysokozdvižného vozíka. Ale čo ak chcete ísť viac do hĺbky vo veľmi špecifickej oblasti? Možnosťou môže byť niche job board. Napríklad Pretlak je job portál, ktorého cieľom je zhromaždiť tie najaktuálnejšie pracovné ponuky zo sveta marketingu, dizajnu a IT. StartupJobs sa zameriava na otvorené pozície v začínajúcich a rastúcich spoločnostiach. Existujú pracovné portály zamerané na crossfit, letecký priemysel alebo 4 dňový pracovný týždeň.

Programovanie integrácií

Občas programátori hovoria, že by sa aj do niečoho pustili, ale nevedia do čoho. Aj keď vznikajú rôzne aplikácie typu Zapier, Make, IFTTT, ktoré prepájajú služby s API ako Pipedrive či Slack, stačí si prejsť ich diskusné fóra a zistíte, čo ich používateľom chýba. Aké sú dlhé roky žiadané funkcie či vylepšenia, ktoré vy viete vytvoriť.

No-code programovanie

Ak sa necítite na hardcore programovanie, ako je popísané vyššie, môžete využiť práve spomínané integračné nástroje a no-code platformy pre rýchle doručovanie riešení. Častokrát váš klient nemusí ani vedieť, že sú rôzne integrácie možné a vy mu uľahčíte kopec času a nervov.

Konzultácie

Tzv. mikrokonzultácia premení vaše dlhoročné skúsenosti na krátky hovor. Ak sa v nejakej oblasti pohybujete dlho, určite v nej máte expertízu, ktorú ste možno nevyužívali naplno. Práve vaše skúsenosti môžu druhej strane priniesť rýchle riešenie problému. Príkladom môže byť logopéd na dôchodku, alebo konzultačka pre firmy, ktoré chcú byť ešte lepšie.

Medzi zaujímavé platformy, ktoré prepájajú obe strany, patrí MentorCruise, Clarity, Growthmentor či Ksebe a Red Button.

Stále málo tipov? Tak ešte v skratke: online doučovanie, affiliate marketing, správa sociálnych sietí, virtuálny asistent, online tréner, online výučba hudobných nástrojov, virtuálny interiérový dizajn, online platforma pre wellness a duševné zdravie, plánovanie a organizovanie dovoleniek a ďalšie.

Online priestor môže byť veľmi konkurenčne vyrovnaným prostredím. K dispozícii máte obrovské množstvo služieb a aplikácií, komunitných fór a aj umelá inteligencia je dnes dostupná pre každého. Pozrite sa na svoj notebook alebo mobil pripojený na internet, ktorý má násobne viac výkonu ako počítače, ktoré dostali ľudí na Mesiac. Čo s takýmto potenciálom dokážete urobiť vy?

Vypočujte si na záver podcast o tom, čo majú spoločné dobrý produkt, služba a zážitok:

Autor: Fero Volár

Nezávislý profesionál v oblasti biznisu, produktov a cloudu. Okrem iného rád bloguje, cestuje, prednáša, fotí, miluje hudbu a dobré jedlo.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *