Kategórie
Pre používateľov Tipy a triky

Máte e-shop? Neopakujte tieto kuriózne chybičky

Doba čítania: 4 min.

Hovorí sa, že múdry človek sa učí z chýb iných, nie tak múdry z tých vlastných. Ak je podnikanie na internete (e-commerce) vaším biznisom alebo o tom len uvažujete, buďte múdry a poučte sa z chýb iných. Hlavne z takých, ktorých sa viete ľahko vyvarovať.

Pozor na ceny v testovacej verzii

Pavol s rodinou prevádzkuje e-shop so záhradnou technikou. V roku 2019 menil svoj web na nový a modernejší, s viac funkcionalitami a interaktívnym chatbotom. Developer mu pripravil novú verziu a išiel ju otestovať. Testovacia verzia bola plne funkčná s jediným rozdielom – ceny niektorých kusov tovaru boli nastavené na 1 euro. Omylom ju však spustil namiesto testovacej platformy do ostrej prevádzky. Pán Ján si túto „akciu“ všimol a okamžite ju využil. Z plne funkčného e-shopu si tak objednal tovar v hodnote 1 tisíc eur len za 10 eur.  

Pavol sa rozhodol, že nechce zákazníka stratiť a urobiť si zlú reklamu, a nechce sa ani súdiť. A tak objednaný tovar pánovi Jánovi aj naozaj dodal za 10 eur. Stratu žiaľ zobral na seba. 

Ako by ste sa zachovali vy? Mohol Pavol odmietnuť tovar predať?

Mohol. Išlo totiž o zjavnú chybu v cene. Inak povedané, ak nemáte vážny úmysel niečo naozaj predať za určitých podmienok a chyba v ponuke je na prvý pohľad zjavná, nemôže byť platne uzavretá zmluva.

Ako môže táto nepríjemnosť nastať? Okrem chyby pri testovaní novej verzie e-shopu napríklad aj keď:

  1. Vy alebo váš developer spravíte preklep v sume 
  2. Chybou v programe sa zle prepíše cena od dodávateľa
  3. Vedľa správnej sumy sa uvedie nesprávna mena 

Čo robiť? V prvom rade si dávajte pozor. Ale keďže nič nie je dokonalé – ani my ľudia – predvídajte. Podobné situácie si ošetrite vopred rovno vo vašich obchodných podmienkach. Čím presnejšie tak urobíte, tým ľahšie bude pre vás z takéhoto predaja „vycúvať“.

Pro TIP: Do svojich obchodných podmienok v časti týkajúcej sa kúpnej ceny môžete uviesť napríklad takúto formulku: „Predávajúci si vyhradzuje právo nepotvrdiť objednávku zákazníka alebo právo odstúpiť od už uzavretej kúpnej zmluvy ak zistí, že cena objednaného tovaru bola na webe predávajúceho uvedená v dôsledku zjavnej technickej alebo inej chyby, najmä pre jeho výrazne nižšiu sumu v porovnaní s bežnou sumou, a pri tovare sa nenachádzalo osobitné upozornenie na mimoriadnu akciu alebo zľavu takéhoto tovaru“.

Ak používate na automatizáciu úpravy cien softvér, požiadajte vášho developera, aby do neho vložil kontrolný mechanizmus. Napríklad ak cena bude znížená o 50 %, program upozorní na ručné schválenie. Samozrejme toto sa oplatí pri tovare väčšej hodnoty, pokles ceny vatových tyčiniek asi osobitne riešiť nebudete. Aj keď za 1 cent ich tiež určite predávať nechcete.

Prekvapenia v obchodných podmienkach 

Keď už sme pri obchodných podmienkach, prvá rada znie: Dajte tam všetko, čo sa dá a čo môže nastať vo vašom e-shope. Internet je plný obchodných podmienok, inšpirujte sa.

Všetko má ale svoje hranice. Napríklad niektorí Paľovi zákazníci si pravidelne objednávali tovar na dobierku a nakoniec si ho nevyzdvihli. Títo zákazníci spôsobovali Paľovi celý rok 2020 zbytočné náklady. A tak sa na jar 2021 rozhodol, že zavedie do obchodných podmienok svojho e-shopu sankcie pre zákazníkov, ktorí si nevyberú svoju dobierku. Aby to nebolo také ľahké, nedoplnil ich do existujúcej časti Sankcie, ale ukryl ich v iných častiach. Veď nemusia to hneď vidieť, nie?

Aké múdre, poviete si. Ani nie. Hlavne, ak sú vaši zákazníci spotrebitelia.

V obchodných podmienkach B2C (so spotrebiteľom) by totiž nemali byť žiadne „neočakávané“ prekvapenia. Toto pravidlo vychádza z toho, že spotrebitelia žiadne obchodné podmienky nečítajú alebo ich čítajú nedôsledne. Či u vás je to inak? 

A preto by tam obchodník nemal dať nič, čo by bežný človek štandardne neočakával. Inak môže riskovať neplatnosť takého „neočakávaného“ dojednania.

Dokážete to prečítať? Mali by ste

Máte aj vy taký pocit, že tie najdôležitejšie veci sú písané tým najmenším písmom? Zdá sa vám to ako dobrý nápad? Ak ste obchodník, tak možno aj áno. Ale aj na to sa už myslelo. 

Od 1.1.2015 musí byť písmo v obchodných podmienkach určených spotrebiteľovi najmenej 1,9 mm. Inak celá zmluva so spotrebiteľom bude neplatná. Tak na to pamätajte.  

Stala sa aj vám v e-shope nejaká kuriózna situácia? Dajte nám o tom vedieť v komentároch. Nech sa poučíme spoločne. ? 

Vypočujte si na záver podcast o digitálnom účtovníctve:

Autor: Simona Uhrinová

Simona je fanúšička digitálneho sveta a kyberbezpečnosti, copywriterka a IT právnička. Je vášnivá cestovateľka s láskou k dobrovoľníctvu, zdravému životnému štýlu, neštandardným víziám, a večná začiatočníčka v programovaní. Motto: "Life is 10 % what happens to you and 90 % how you react to it." Charles R. Swindoll

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *