Keď počujete slovné spojenie „lokálny biznis“, čo vám napadne? Možno to je predajňa potravín, lokálna pekáreň alebo predajňa domácich produktov. Všetky tieto odpovede sú správne a nezáleží na tom, či je predajňa súčasťou nejakej veľkej značky, alebo je to malý rodinný podnik.
Lokálny marketing pomáha zlepšovať predaje hlavne na lokálnej úrovni a vyhľadávanie lokálnych podnikov stále rastie na popularite.
Dôvody sú jednoduché:
1. Zákazníci sa čoraz lepšie orientujú v recenziách na internete.
2. Google a ďalšie search engines čoraz viac odporúčajú lokálne podniky vo svojich vyhľadávaniach.
Kvalitná lokálna stratégia je v súčasnosti základom k osloveniu zákazníkov, ktorí hľadajú lokálne podniky na internete.
Čo tvorí základ lokálnej stratégie?
- Profil v search enginoch – profil v search engine pozostáva z niekoľkých prvkov. Základom je firemný profil Google a vlastná webstránka, ktorú vie Google odporučiť.
- Optimalizácia keywords podľa lokality – kľúčové slová opisujú lokalitu, napríklad kaviareň je umiestnená v peknom prostredí v centre mesta.
- Marketing šitý na mieru lokálnym zákazníkom – marketing sa týka lokálnych eventov, alebo je promovaný aj pomocou lokálnych médií – lokálne rádio, televízia, noviny.
Lokálny biznis
Vráťme sa k lokálnemu biznisu. Pre mňa je dobrým príkladom reštaurácia, ktorú mám pár metrov od domu.
Tým, že reštaurácia je zaregistrovaná v službe Moja firma na Googli (= Google My Business), mám možnosť pozrieť si jej otváracie hodiny, obľúbené časy a kontaktné informácie. Takisto sa zobrazuje aj ich webstránka, z ktorej viem zistiť denné menu, objednať jedlo domov, alebo rezervovať stôl na konkrétnu hodinu.
Google My Business a vlastná webstránka je len základ lokálneho marketingu.
Celkový obraz nám dotvárajú až štatistiky:
- Až 93,2 % zákazníkov zvyčajne cestuje 20 minút alebo menej, aby spravili nákup (Access Development).
- Až 46 % všetkých vyhľadávaní na Google zahŕňa lokalitu (Safari Digital).
- 70 % zákazníkov navštívi obchod kvôli informáciám, ktoré našli online (Safari Digital).
Zo štatistík vyplýva, že nie je dôležité len mať webstránku, dôležité je mať na nej aj informácie, ktoré ľudia hľadajú. Napríklad denné menu, možnosti rezervácie na konkrétnu hodinu alebo na väčšie akcie, prostredie, v ktorom sa nachádza reštaurácia atď.
Sú to teda informácie, ktoré pomáhajú zákazníkom naplánovať, kedy vás navštívia, alebo čo presne si objednajú predtým, než navštívia váš podnik. Takisto to môžu byť informácie, ktoré vás odlišujú od konkurencie. Napríklad v kreatívnom obchode v Bratislave v časti Petržalka máte k dispozícii modernú 3D tlačiareň – to je informácia, ktorá veľmi konkrétne osloví ľudí žijúcich v Bratislave, aby navštívili vašu predajňu.
Základné stratégie lokálneho marketingu :
1. Byť online je nevyhnutnosť
Near me – mobilné vyhľadávanie stúplo až o 136 % za posledný rok.(Safari Digital).
Základom je byť prítomný online. Webstránka a optimalizácia na sociálnych sieťach zabezpečia, že budete viditeľní pre každého zákazníka, ktorý vás alebo vašu službu bude hľadať na internete.
Okrem sociálnych sietí je veľmi dôležité využiť lokálne SEO a takisto pomôže byť zahrnutý v online adresároch – Google My Business.
2. Lokálni influenceri
Lokálni influenceri sú istým pokračovaním trendu nano influencerov – influencerov, ktorí majú 1K – 10K followerov. Z prieskumov vyplýva, že v Európe sa až 42 % zákazníkov dozvie o produkte od rodiny alebo priateľov.
Nano influenceri, ktorí sústreďujú svoju aktivitu v nejakom regióne, majú do veľkej miery podobný vplyv ako rodina a kamaráti. Lokálni influenceri fungujú veľmi dobre aj pre veľké značky. Marketing s lokálnymi influencermi funguje výborne aj vtedy, ak máte viaceré pobočky a lokality, ktoré potom s lokálnymi influencermi pracujú. Treba zvážiť, či nemáte podobného influencera v okolí a porozmýšľať nad možnosťou spolupráce.
3. Aktivizmus a lokálne eventy
Veľmi dobrým spôsobom, ako vytvoriť povedomie v okolí, je sponzorovať lokálne eventy alebo akcie. Môže sa jednať o debatu v kaviarni, trhy v centre mesta alebo výstavu v galérii. Možností je naozaj veľa. Takisto je veľa možností, ako využiť lokálne médiá – napr. rádio alebo lokálnu televíziu, ktoré dajú o vašom projekte vedieť.
Kampaň ‘Nothing Beats a Londoner’ od Nike
Zaujímavým príkladom lokálneho marketingu je kampaň Nothing Beats a Londoner od Nike. Kampaň vznikla ešte v roku 2018 a marketingové video zahŕňalo 258 mladých športovcov z Londýna. Pre zvýšenú kredibilitu pridali do kampane mená ako futbalový útočník Harry Kane, bežkyňa a držiteľka 3 národných rekordov Dina Asher-Smith alebo futbalista Giggs.
Výsledky stáli za to:
- Po odvysielaní reklamy stúplo lokálne vyhľadávanie (v Londýne) pre produkty Nike o 93 %.
- Vyhľadávanie stúplo o 72 % aj v Manchestri a o 54 % celkovo v UK.
- Kampaň mala na VEVO takmer 90 % view-through rate.
Čo sa oplatí z článku zobrať?
- Byť online je základ – vlastná webstránka a registrácia v Google My Business je základ.
- Na webe sa oplatí mať dôležité informácie ako denné menu, otváracie hodiny, kontaktné informácie, množstvo tovaru na sklade atď.
- Skúste experimentovať – lokálni influenceri nie sú drahí a v kreatívnej kampani vám dokážu výrazne pomôcť pri oslovovaní komunity. To isté platí o lokálnych médiách, ako je rádio, lokálna televízia alebo noviny.
- Učiť sa dá z príkladov – veľké značky ako Nike alebo Lidl ukázali, ako sa dá robiť kvalitný lokálny marketing.
Zdroje:
https://referralrock.com/blog/local-marketing/
https://www.getmarvia.com/blog/local-marketing-trends-2022