Niektoré trendy v roku 2021, ako rast nákupov cez mobil, boli očakávané a podnikatelia sa na ne dlhodobo pripravovali. Rok 2022 by však mal priniesť z pohľadu podnikania viaceré novinky. Rýchly rast „omnichannel stratégie“ alebo prudká „automatizácia“ môžu mnohých prekvapiť. Aké trendy nás čakajú v roku 2022, sa dozviete v dnešnom článku.
Nakupovanie cez mobil bude naďalej rásť
Pandémia COVID-19 výrazným spôsobom ovplyvnila e-commerce trendy. Hlavnú alternatívu zatvoreným predajniam tvoril internet. Experti odhadujú, že trend prechodu na online nákupy bol urýchlený až o 5 rokov!
M-commerce – nakupovanie cez mobilné zariadenia rástlo takisto pozoruhodne rýchlo. Až traja zo štyroch zákazníkov hovoria, že nakupujú cez mobil, lebo im to šetrí čas.

Podľa agentúry Insider Intelligence množstvo mobilných platieb bude rásť tempom 25,5 % CAGR (compound annual growth rate), až kým nedosiahne hranicu 488 miliárd dolárov, čo bude približne 44 % z e-commerce transakcií.
Omnichannel na Slovensku
Omnichannel sa naplno prejaví v roku 2022 ako jeden z hlavných trendov, či už sa bude jednať o offline alebo online nákupy. O omnichannel sme písali už v predošlom článku, ale v skratke sa jedná o stratégiu, v ktorej fungujú všetky kanály dokopy a navzájom sa ovplyvňujú.
V roku 2021 až 74 % zákazníkov povedalo, že predtým, než idú do obchodu, hľadajú informácie ako otváracie hodiny, čakacie časy, kontaktné informácie atď. na internete. Trend omnichannel sa bude naďalej rozširovať a zákazníci budú vo veľkej miere využívať aj viaceré personalizované služby. Napríklad v USA až 70 % zákazníkov využíva službu BOPIS (Buy Online, Pick-Up in Store). U nás je s podobnou službou známa hlavne Alza, ktorá umožňuje vyzdvihnúť produkty vo svojich kamenných predajniach.
Ďalšie služby ako Buy Online, return in-store alebo Buy in-store, ship to home zatiaľ nie sú veľmi rozšírené, ale ak sa vám ich podarí implementovať do svojej obchodnej stratégie už v roku 2022, získate veľkú konkurenčnú výhodu.
Automatizácia
Tento rok uvidíme veľké dopady automatizácie aj u nás. Najprv sa začnú automatizovať jednoduché operácie.
Vypredaný produkt
Pokiaľ sa nejaký produkt vypredá, produkt sa automaticky skryje vo vyhľadávaní, dodávateľ produktu dostane automatický e-mail s objednávkou ďalších produktov a marketingový tím dostane notifikáciu, aby zastavil predaje.
Negatívne recenzie
Pokiaľ vám dá nejaký zákazník negatívnu recenziu, je dobré, aby ste reagovali. Ak automatizovaný proces identifikuje recenzie na stránke s dvomi alebo menej hviezdičkami, recenzia bude automaticky presmerovaná do customer service tímu a ten už vyrieši komunikáciu so zákazníkom.

Umožňovať to budú rôzne workflow automation nástroje, ktoré umožňujú jednoduchú automatizáciu bez programovania alebo zložitého systému. Tento systém bude integrovaný priamo v e-shope a podobné jednoduché akcie tak budú dostupné veľkému množstvu podnikateľov.
Reskilling a upskilling
Viaceré pozície v spoločnostiach preberú stroje a umelá inteligencia. Silu automatizácie do veľkej miery ilustruje rozhovor s Petrom Bilíkom, ktorý sa venoval napríklad automatizácii logistiky v skladoch.
Podľa WEF (world economic forum) do roku 2025 bude až 85 miliónov pracovných miest nadbytočných a 97 miliónov nových pracovných miest bude vytvorených. Mnohí experti to nazývajú 4. industriálnou revolúciou. Okrem automatizácie teda treba myslieť aj na vzdelávanie súčasných zamestnancov a rozvoj talentov. Myslite na tieto okolnosti vo vašich firmách.
- Remote learning
Spolu s prácou z domu sa do popredia postupne dostáva aj remote learning, ktorý pomáha zamestnancom zlepšovať svoje zručnosti v prostredí, ktoré im najviac vyhovuje. On-demand e-learning poskytuje mnohé benefity aj z hľadiska osobných cieľov, nástrojov na gamifikáciu, rôzne variácie formátov, médií atď.
- Social learning
4. industriálna revolúcia donúti podnikateľov znovu premýšľať nad finančne efektívnymi spôsobmi upskillingu a reskillingu. Jedným z možných riešení je social learning. Social learning pozostáva z mnohých častí, ako je mentoring, sociálne siete, online diskusie a mnohé ďalšie. Pandémia výrazným spôsobom poukázala na hodnotu social learningu, pričom počet profesionálov, ktorí identifikovali benefity social learningu, sa zvýšil z 35 % v roku 2018 na 43 % v roku 2019.
- People analytics
Tradične bolo veľmi ťažké monitorovať dopad upskillingu a reskillingu na výkon zamestnancov. Jednotliví nadriadení napríklad mohli pozorovať nejaké zlepšenie produktivity v tímoch, ale mohlo trvať mesiace, kým sa výsledky zhmotnili na úrovni spoločnosti. People analytics poskytuje monitoring v reálnom čase a umožňuje lídrom nahliadnuť do efektivity a rýchlosti vzdelávania zamestnancov. Hlavným benefitom je schopnosť presne odhadnúť ROI každého tréningu.
Vypočujte si na záver skvelý podcast s úspešným tvorcom hier:
One reply on “Podnikanie v roku 2022: trendy a predpovede”
Velmi zaujímavý článok, je celkom “sranda” ako toto okolo nás zmenilo správanie zákazníkov a aj celkový biznis. Napríklad pred 2 rokmi by skoro nikto nešiel na nejake online predstavenie a teraz sú práve online akcie najvačším hitom 🙂