Úspešná webová stránka nie je len o perfektnom dizajne. Za fungujúcim webom sa skrýva proces, zoznam nevyhnutných činností, ktoré treba realizovať. Vyklikať web nestačí. Ak máte vytvorený web napríklad cez Vlastnú webstránku alebo vo WordPresse, potrebujete ho dostať medzi ľudí.
Skôr, než sa pustíte do propagovania webovej stránky, najprv svoj web vylaďte, až potom sa pustite do jeho propagovania. Začnite optimalizáciou webu pre vyhľadávače. Cieľom je, aby návštevník webu ľahko našiel obsah vašej webovej stránky. Je to spôsob, ako získať prirodzenú návštevnosť webu.
SEO – Search Engine Optimization
Optimalizácia je o kľúčových slovách, cez ktoré vás klienti môžu nájsť. Uistite sa, či ste pre to spravili maximum. Skontrolujte miesta, kam môžete kľúčové slová s citom zakomponovať.
Doplňte ich do názvu:
- webu – doména,
- jednotlivých stránok na webe (vrátane nadpisov, ktoré sa nachádzajú na stránke – vždy použite iba jeden nadpis H1, ďalšie nadpisy H2, H3… môžu byť viackrát),
- produktov,
- článkov (vrátane url a samotného textu),
- obrázkov (platí to aj pre nadpis a alternatívny text).
Nástroje na tvorbu webu zvyknú poskytovať priestor, kde nastavíte, pod akým názvom (title) a popisom (description) sa budú vaše stránky, produkty a články zobrazovať vo vyhľadávačoch a na sociálnych sieťach. Ako to vyzerá, nájdete v článku o tom, ako jednoducho optimalizovať článok, aby ho Google posunul na prvé stránky.
Content marketing
Zamyslite sa, čo konkrétne chcete na webe propagovať. Ponúknite svoje rady a riešenia v podobe článkov, videí alebo podcastov. Je to spôsob, ako svojim budúcim klientom ukázať, že ste v danej oblasti odborník/odborníčka.
Avšak kvalita je kľúčová. Nebojte sa ukázať konkrétne návody a postupy. Ľudia sú všeobecne leniví. Ak uvidia, že sa v niečom vyznáte a ste v tom profík, veľmi radi si život uľahčia a vaše služby využijú. Vyberte si, čo vám ide prirodzene. Ak radi píšete, blogujte. Ak ste prirodzene ukecaní, nahrávajte podcasty. To všetko je perfektný obsah na vašom webe.
Ak rovnakému obsahu dáte inú formu, ušetríte čas. Ste realitným maklérom a klientov zaujíma, ako čo najrýchlejšie predať nehnuteľnosť? Napíšte k tomu články, jeden vo forme textu, druhý vo forme videa, ktorý doplníte o perex. Zasiahnete tak širšie publikum – ľudí, ktorí radšej čítajú, ale aj tých, ktorí uprednostnia video.
Čo ak vlastníte e-shop s minimálnym popisom produktov? Porozmýšľajte, ako mu môžete dodať obsah. Vaši klienti pri výbere produktov zažívajú určitý proces, majú svoje pochybnosti. Skvelý námet na články.
Možnosti, ako propagovať webstránku
Existuje viacero spôsobov, ako dať o sebe a svojom podnikaní vedieť. Pozrite si možnosti, ktoré sú zdarma:
- E-mail marketing
E-mail marketing je o budovaní vlastnej databázy kontaktov na ľudí, ktorí sa zaujímajú o vašu prácu. Odkiaľ získať e-maily na možných zákazníkov? Jednoducho výmenou. Na webe im ponúknite hodnotný obsah napr. vo forme e-booku, ktorý si môžu stiahnuť, keď zadajú svoj e-mail.
Vytvorte si vlastnú cestu klienta. Čo sa s ním bude diať ďalej? Najprv si stiahne váš e-book. Potom mu pošlete užitočný článok. Stanovte si, čo a v akej frekvencii mu budete zasielať. Myslite na to, že na pravidelné zasielanie e-mailov potrebujete jeho súhlas. Zároveň klientovi musíte dať možnosť kedykoľvek sa zo zasielania e-mailov odhlásiť.
Najčastejšie využívanými službami v prípade hromadného zasielania e-mailov sú Mailchimp alebo SmartEmailing, ktoré sú zdarma do určitého počtu kontaktov.
- Sociálne siete
Webová stránka je miesto, kam chcete dostať klientov. Sociálne siete sú zdroje vašich klientov. Porozmýšľajte, kde sa nachádza vaša cieľová skupina. Nájdete ich na Facebooku alebo skôr využívajú Instagram?
Sociálne siete združujú množstvo ľudí, ale princíp fungovania sa líši. Napr. na Instagrame so zdieľaním článku veľmi nepochodíte, pretože tam dominujú fotky a videá. Facebook ponúka osobný profil (priateľom dajte vedieť čo robíte, ale neprežeňte to s predajnými príspevkami), fan page (pomôže pri budovaní značky, môžeme ju prirovnať k one man show, vašou úlohou je zaujať ľudí vlastnými príspevkami) a skupinu (ste v pozícii tvorcu bezpečného prostredia, ide o vzájomnú diskusiu, do ktorej prispievajú aj jej členovia a vy ju usmerňujete, tvorba obsahu už nie je len na vás).
Zdieľanie webových stránok, produktov alebo článkov bude na sociálnych sieťach jednoduchšie, ak ste sa na to nevykašľali a poctivo si to nastavili v rámci SEO, čo sme už spomínali v úvode článku).
3. Linkbuilding, diskusné fóra, externá spolupráca
Vytvorený obsah môžete do sveta šíriť cez:
- Linkbuilding – ide o prepojenie webov cez spätné odkazy, vďaka ktorým iný web odkáže na ten váš. O čo ide a ako link building funguje, nájdete v článku:
Ako získať „link buildingom“ vyhľadávače na svoju stranu. - Diskusné fóra – sú rovnako ako sociálne siete skvelým zdrojom vašich budúcich klientov. Len si treba vybrať také, kde je vaša cieľová skupina. Vyhľadajte si diskusiu (napr. Modrý koník), kde ľudia riešia problém, s ktorým im dokážete pomôcť. Potom v diskusii zanechajte komentár, v ktorom naznačíte riešenie a pridáte link na váš článok/ video/ podcast, kde sa užívatelia dozvedia viac. Robte to s cieľom skutočne pomáhať, nie za každú cenu predávať.
- Spoluprácu s iným dôveryhodným webom – nájdite si parťáka, ktorého produkt/služba dopĺňa vaše portfólio, prípadne máte rovnakú cieľovú skupinu s viacerými potrebami. Vzájomná propagácia prospeje vám obom.
Tvorbe webu a obsahu na ňom ste venovali určitý čas. Rovnako dôležitá je aj jeho propagácia. Dajte o sebe vedieť. Vyčleňte si na to čas, prípadne si nájdite ľudí, ktorí vám s propagáciou vašej webovej stránky dokážu pomôcť.
Vypočujte si na záver skvelý podcast o content marketingu: