Internet je rozmanitá džungľa, kde môžete naraziť na čokoľvek. Aby ste sa v nej nestratili a s prehľadom dorazili do cieľa, máte k dispozícii vyhľadávače. Vyhľadávače fungujú ako sprievodcovia, ktorí vám pomôžu nájsť to, čo práve hľadáte. Stačí „pošepkať“ kľúčové slovo a ste tam.
Aby vám sprievodca rozumel, nestačí mu povedať trefnú indíciu, podľa ktorej splní vašu požiadavku. O džungli potrebuje mať dokonalý prehľad. Musí poznať každý most, kopec alebo osadu.
Ako získať vyhľadávače na svoju stranu?
Ak ste súčasťou internetovej džungle, naklonený sprievodca je vždy výhodou. Ako ho získať? Kľúčová je kvalita. Nepomôžu vám ani tie najsladšie medové motúzy, keď vo svojej časti džungle nemáte kvalitný produkt alebo službu, z ktorej sú klienti skutočne paf. Nechajme však už džungľovú metaforu a poďme rovno do online sveta.
Vyhľadávače chcú mať istotu, že klientov pošlú na to správne miesto. Záleží im, aby klienti boli spokojní a pri ďalšom hľadaní opäť využili ich služby. Preto dôkladne sledujú obsah každého webu. Tiež prihliadajú na to, kto iný v online priestore odkazuje na vytvorené weby. Dôležitá je nielen vlastná prezentácia služby či produktu, ale aj odporúčania iných, na ktoré sa zameriame práve v tomto článku.
Čo je link building?
Pod link buildingom sa skrýva získavanie spätných odkazov (odporúčaní) na váš web s cieľom zvýšiť jeho hodnotu v očiach vyhľadávačov. Ide o SEO techniku, ktorú radíme medzi off page faktory (umiestnenie webu vo výsledkoch vyhľadávania záleží od vonkajších faktorov, na ktoré nemáme až taký priamy dosah, ako je to v prípade on page faktorov*).
*On page faktory – to, čo pri optimalizácii webu pre vyhľadávače dokážete priamo ovplyvniť (napr. nadpis, text vrátane kľúčových slov, správne členenie textu a podnadpisov v článku, alternatívny text pri popise obrázkov, ale aj správny názov domény, URL adresa stránok a podstránok vášho webu, rýchlosť načítania webu, duplicita obsahu, responzívnosť webu – či sa dobre zobrazuje na mobile alebo tablete…)
Tým, že off page faktory (napr. link building, odkazy na sociálnych sieťach, hosťujúce blogy) nedokážete až tak ľahko ovplyvniť, majú väčšiu váhu pri určení pozície vo výsledkoch vyhľadávania. Preto im venujte svoju pozornosť.
Mimochodom, ak ste v téme SEO stále začiatočník, odporúčame začať so šikovným nástrojom EasySEO. Pomôže vám pozrieť sa na váš web očami vyhľadávačov a pomôže vám optimalizovať webstránku.
Link building – interné vs. externé odkazy
Interné odkazy skamarátia váš web s vyhľadávačmi. Navyše vďaka nim bude webová stránka oveľa prehľadnejšia a klienti rýchlejšie nájdu to, čo potrebujú.
Interné odkazy sú skvelé na prepojenie článkov na vašom blogu, príp. presmerovanie na ďalšie stránky na webe. Potom stačí v článku zvýrazniť text a cez ikonu retiazky vložiť URL adresu iného článku (príp. produktovej stránky na webe), na ktorý chcete odkazovať.
Externé odkazy prepájajú váš web s inými webovými stránkami. Sú to odporúčania, vďaka ktorým vás vyhľadávače môžu umiestniť na vyššie priečky vo výsledkoch vyhľadávania. Avšak pozor! Link building nie je o počte webov, ktoré na vás odkazujú. Link building je o tom, aké weby na vás odkazujú.
Čo vplýva na kvalitu spätných odkazov?
Link building je dlhodobý proces, ktorý je zameraný na kvalitu. Pozrite si, čo rozhoduje o tom, či je spätný odkaz kvalitný alebo nie.
- Autorita/Dôveryhodnosť – odkaz z webu neznámeho blogera nemá takú váhu ako web verejne známej značky. Je rozdiel, keď na váš web odkáže švagriná alebo lektor z Digitálnej univerzity (pričom švagriná môže byť pochopiteľne rovnako skvelý človek, ako uznávaný lektor).
- Relevantnosť/Tematická príbuznosť – ak máte web s predajom kávy, pomôže vám odkaz z webu, ktorý je tiež zameraný na kávu. Je to ako s pochvalou. Je rozdiel, keď ju získate od niekoho, kto sa téme vôbec nerozumie ako od experta, ktorý už má niečo za sebou.
- Text odkazu – ide o ukotvený text, ktorý ste zvýraznili a prelinkovali s iným webom. Používajte rôzne tvary kľúčových slov a odkazujte na rôzne časti webu. Ak pri optimalizácii článkov používate plugin Yoast SEO, v časti „Analýza SEO“ môžete nájsť odporúčanie na doplnenie odchádzajúcich aj vnútorných odkazov.
- Umiestnenie odkazov na stránke – každý web má svoju štruktúru: menu, hlavný obsah, bočný panel (sidebar) a pätičku. Odkaz v texte článku má väčšiu váhu ako odkaz v pätičke. Avšak nie každý návštevník vášho blogu dočíta článok až do konca, preto odkaz v úvode článku má vyššiu váhu ako odkaz v jeho závere.
Hromadné posielanie odkazov z umelo vytvorených webov vám veľmi nepomôže. Link building je beh na dlhé trate.
Stratégie na získanie kvalitných spätných odkazov sú rôzne – od spolupráce s hosťujúcimi blogmi, cez sociálne siete, hľadanie a náhradu nefunkčných odkazov na iných weboch až po prirodzené získanie odporúčaní od spokojných zákazníkov.
Napríklad čitateľ nášho blogu takto rafinovane využil priestor určený pre komentáre pod článkom. Áno, ak je to relevantné, aj takto sa robí link building.
Pri link buildingu myslite na to, že nie počet, ale kvalita je dôležitá. Hromadné posielanie odkazov z umelo vytvorených webov vám veľmi nepomôže. Link building je beh na dlhé trate. Začnite s prepájaním vlastných článkov alebo jednotlivých stránok na webe. Potom hľadajte iné možnosti, ako a kde zviditeľniť vlastnú webovú stránku.
Zopár užitočných tipov pre blogerov
Ak máte vlastný blog a v rámci spolupráce ste sa rozhodli publikovať aj na inom blogu, dajte si pozor na duplicitu textu. Platí to najmä pri zverejnení rovnakého článku na oboch weboch súčasne. Web, ktorý článok zverejní ako druhý, bude v nevýhode, pretože vyhľadávače článok označia ako kópiu. Ani prvý web nebude celkom v suchu a link building nezíska dostatočnú kvalitu.
Avšak existuje riešenie: Článok najprv zaveste na vlastný blog. Na hosťujúcom blogu napíšte pútavý perex spolu s odkazom na váš web, kde si klient článok môže dočítať.
Vypočujte si aj podcast o tom, ako dostať svoj e-shop na prvé priečky v Google: