Biznis sa za posledné 2 roky zmenil. Niektoré oblasti biznisu úplne zanikli alebo boli na dlhú dobu poškodené, niektoré naopak výrazne posilnili a v nasledujúcich rokoch budú rásť veľmi rýchlo. Aké príležitosti sa otvorili a ktoré oblasti sa určite oplatí sledovať?
1. Glamping a kempingové vybavenie
Slovo glamping sa začalo masovejšie používať už okolo roku 2005, ale rýchly rast glampingu bol zaznamenaný hlavne v poslednom období. Glamping vznikol z kombinácie slov glamorous a kemping, pričom cieľom je skombinovať pobyt v prírode s útulným bývaním.
Vo svete vznikajú rôzne koncepty modulárnych domčekov, moderných stanov alebo obydlí v korunách stromov, ktoré ponúkajú ľuďom jedinečný zážitok. Glamping zaznamenal v roku 2020 strmý prepad, ale v roku 2021 naopak zaznamenal prudký rast.
Glampingový trh narastie do roku 2026 dvojnásobne a celková hodnota trhu sa odhaduje na cca 4.6 miliardy dolárov.

Práve Európa by sa mala po Spojených štátoch stať druhým najväčším trhom s glampingovým vybavením na svete a krajiny ako Slovensko ponúkajú skvelé miesta na glamping.

Glamping sa na Slovensku zatiaľ rozširuje relatívne pomaly. Čisto glampingové stredisko na Slovensku existuje len jedno a väčšinou úlohu ubytovania napĺňajú rôzne apartmány alebo mobilné domčeky.
Najviac bude rásť trh s kempingovými podmi, stanmi alebo jurtami. Domy v korunách stromov budú rásť relatívne rýchlo, ale priestor na rast v tejto oblasti je relatívne obmedzený.

Myšlienka glampingu postupne preniká aj na rôzne hudobné festivaly, ako je napríklad Pohoda, ktorá od roku 2017 ponúka komfortné ubytovanie vo vnútri chatiek.

2. E-bicykle sa nedajú zastaviť
V posledných rokoch rástol trh s elektrobicyklami raketovým tempom. V roku 2020 narástol trh s elektrobicyklami až o 23 % a do roku 2030 má podľa cyklistickej únie trh s elektrobicyklami narásť z 3.7 miliónov kusov na 17 miliónov kusov.
Dôvody na rast sú rôzne. Mestá postupne rozširujú cesty pre cyklistov a aj celková cena elektrobicykla klesla na úroveň, kedy si ho môže väčšina ľudí dovoliť. Okrem toho globálne otepľovanie a zmena klímy tlačí krajiny do toho, aby podporovali alternatívne zdroje prepravy, ako sú elektromobily, elektrické skútre alebo elektrobicykle.
Európa sa pravdepodobne stane ťahúňom v predaji elektrobicyklov. Krajiny ako Nemecko, Španielsko, Rakúsko alebo aj Taliansko budú veľmi tlačiť proti spaľovacím autám a je len otázka času, kedy táto vlna zasiahne Slovensko.

Toto je príležitosť nielen pre výrobcov a predajcov bicyklov, ale aj pre opravovne a predajcov cyklistického vybavenia. Európa bude v roku 2030 tvoriť až 33 % z trhu s vybavením pre cyklistov.
3. Certifikáty a online vyučovanie
Online kurzy alebo MOOCS (z anglického Massive Open Online Courses = hromadné otvorené online kurzy) budú rásť obrovským tempom 18.13 %. MOOCS začali byť mainstream už v roku 2012 a za ten čas sa trh stihol veľmi rýchlo konsolidovať. Najväčšími hráčmi na trhu sú canvas networks, edX alebo Coursera.
Blended learning
Veľký potenciál existuje napríklad v tzv. blended learningu. Táto forma vyučovania sa často nazýva aj hybrid learning a je to kombinácia bežného vyučovacieho procesu a klasického prístupu k vzdelávaniu. Študenti venujú svoj čas hľadaniu aktuálnych informácií a poznatkov na internete a do školy chodia hlavne na to, aby si tieto vedomosti dopĺňali a efektívnejšie utrieďovali.
Školstvo v zahraničí sa vďaka tomuto trendu veľmi rýchlo transformuje, na Slovensku však neexistuje jediná agentúra alebo inštitúcia, ktorá by bola schopná tento koncept efektívne rozvinúť ďalej.

V USA napríklad dominujú online štúdiu oblasti biznisu, medicíny alebo IT. Tieto oblasti sa neustále menia a veľmi rýchlo transformujú a ponúkajú dokonalú príležitosť na tvorbu vzdelávacej platformy aj u nás.
Vypočujte si na záver podcast o tom, ako vytvoriť úspešný svetový biznis: