Pri pohľade na desiatky tisíc domén, ktoré spravujeme ako najväčší registrátor na Slovensku, sa dá ľahko nadobudnúť pocit, že mnohé z nich sú absolútne nezapamätateľné, príliš skratkovité, alebo naopak, príliš dlhé a komplikované.
Áno, niektoré z nich nemusia mať ambíciu byť zapamatateľné, pretože ich obsah a účel zrejme nie je určený pre širokú verejnosť. Avšak v prípade, že chcete budovať svoju značku, firemnú alebo osobnú, na internete, výber vhodnej domény je jedným z kľúčových faktorov. Neustále sa preto snažíme vysvetľovať, prečo je výber domény taký dôležitý.
Aký je najlepší názov domény pre výnimočné projekty?
Ak práve v tomto momente váhate nad názvom vlastného webu, v článku vám predstavíme pár overených postupov. Dozviete sa, čo by mala doména obsahovať, čomu sa radšej vyhnúť, prípadne akú koncovku zvoliť.
Inšpirujte sa a získajte nových klientov trefným názvom domény. Pozrite si aj tipy na záver.
„Ak v slove LÁSKA zmeníš 4 písmená a jedno odoberieš, vznikne slovo PIVO. Ak v slove LÁSKA zmeníš všetky písmená a jedno pridáš, vznikne slovo FERNET. To nemôže byť náhoda.“ 🙂
Aby doména – názov vášho webu na internete, nedopadol ako tento nevydarený vtip o láske, pozrite si pár užitočných tipov, ktoré vám s tým pomôžu:
1. Doménu si klient ľahko zapamätá
Názov webovej stránky by mal byť jasný, zrozumiteľný a výstižný. Vďaka tomu si ju klient ľahko zapamätá a omylom neskončí na webe vašej konkurencie. Vymyslite krátky názov, najlepšie do 8 – 10 znakov (aj keď máte k dispozícii až 63 znakov).
Názov by sa mal dať ľahko vysloviť a napísať. Doména s najdlhším slovenským slovom „najneskomercionalizovávateľnejšieho“ by možno niekoho ohúrila, ale písať ju do internetového prehliadača by ste ju zrejme nechceli. Viete si predstaviť, ako majiteľ tejto domény vysvetľuje moderátorke v rádiu, kde ho môžu poslucháči nájsť?
2. Doména obsahuje kľúčové slovo
Kľúčové slovo je také, ktoré môže klienta nasmerovať na váš web. Chcete si kúpiť doménu? Zadajte do Googlu slovo „doména“. Google vám vygeneruje zoznam stránok, kde dané slovo našiel. V tomto príklade je doména kľúčovým slovom, ktoré vás odkáže napr. na stránku websupport.sk.
Pred niekoľkými rokmi táto finta fungovala veľmi dobre. Google však od toho upustil. Prišiel na to, že niektoré webové stránky mali vo svojom názve kľúčové slovo, ale obsah s ním vôbec nesúvisel. Preto na kľúčové slová v názve webu už toľko neprihliada.
Ale nič nie je stratené. Pokojne v doméne použite kľúčové slovo, ak k nemu viete zabezpečiť relevantný obsah (to znamená, že kľúčové slovo nájde návštevník nielen v názve domény, ale aj na ďalších stránkach webu, čo môže zvýšiť jeho návštevnosť).
3. Doména obsahuje vaše meno / názov projektu či firmy
Jasná voľba pre veľké firmy so silnou brandovou komunikáciou alebo verejne známe osobnosti. Ale čo ak ste neznámy handmade tvorca, ktorý sa chce zviditeľniť v online svete?
Budete výrobky vytvárať sami (časom narazíte na maximálny limit objednávok, ktoré zvládnete spracovať) alebo chcete tím šikovných ľudí, ktorí vám s tým vedia pomôcť? Záleží od odpovede. Ak plánujete budovať vlastnú osobnú značku, pokojne v názve domény použite svoje meno. Vôbec nevadí, ak svet zatiaľ o vás nevie. Veď známe osobnosti neboli vždy známe.
Čo do názvu domény radšej nedávať?
1. Bodky, čiarky, pomlčky a čísla
V názve domény vyhráva jednoduchosť. Interpunkcia ( . , ; : ! ? – _ / „“ {} <> [] ), striedanie veľkých a malých písmen, čísla a iné hieroglyfy spestria kvalitný článok, ale v doméne sú nepoužiteľné.
2. Portfólio produktov
Predstavte si, že ste fotograf/ka, ktorý/á fotí iba svadby. Čo ak v budúcnosti budete fotiť aj niečo iné, napr. reality, firemné, alebo rodinné akcie? Preto doména „svadobnyfotograf.sk“ môže byť obmedzujúca.
Najprv porozmýšľajte, z akých produktov (služieb) pozostáva vaše portfólio a či ho neskôr nebudete chcieť rozšíriť. Názov domény tomu prispôsobte.
3. Lokalitu
Princíp portfólia funguje aj pri lokalite. Maľujete obrazy, ale momentálne ste na materskej dovolenke? Perfektné! Naučte maľovať ďalšie mamičky, pričom zabezpečte starostlivosť o ich deti. Môžete vytvoriť vhodný priestor vo vašom meste (kurzymalovaniaba.sk). Prípadne vymyslite koncept kurzov, ktoré v spolupráci s ďalšími nadšencami zrealizujete po celom Slovensku (kurzymalovania.sk).
Akú koncovku domény vybrať?
Výber koncovky (to, čo sa v názve domény nachádza za bodkou) závisí od toho, kam to chcete s webom dotiahnuť, pre koho je web určený.
Má web osloviť slovenských (českých, nemeckých, francúzskych) klientov? Zvoľte národnú koncovku .sk (.cz, .de, .fr). Plánujete expandovať do zahraničia? Zvoľte generickú koncovku, ktorú poznajú vo viacerých krajinách (.com, .eu, .org, .net).
K dispozícii sú aj kreatívne koncovky, ktoré šikovne dotvoria charakter samotnej domény (napríklad: .band, .party, .yoga, .dance, .garden, .voyage). Medzi tie najobľúbenejšie patria najmä .store, .tech, .space, alebo .site.
Užitočné odporúčania na záver
TIP #1 – doménu si zaregistrujte ihneď, keď si overíte, že je voľná. Môžete totiž natrafiť na doménového obchodníka, ktorý vám ju vyfúkne v snahe predať vám ju neskôr za vyššiu cenu.
Dôkaz o tom, že aj takéto situácie môžu nastať, sme opísali v našom blogposte v spolupráci s naším zákazníkom.
TIP #2 – každý web má svoju e-mailovú adresu v tvare: ľubovoľný text@názovdomény vrátane koncovky.
Ľubovoľný text v e-mailovej adrese vám poskytne priestor, ako môžete svojho klienta zaujať a odlíšiť sa od svojej konkurencie. Ak vám to názov domény dovolí, buďte kreatívni. Avšak pozor, nerobte to nasilu. Nie vždy sa náhrada často používaných slov (napr. podpora, info) vyplatí.
TIP #3 – doménu aj webhosting si kúpte naraz u toho istého poskytovateľa. Ušetríte čas, peniaze, aj prípadné komplikácie pri prepájaní domény s webhostingom.
Vypočujte si na záver podcast o tom, ako ochránite svoje nápady na internete:
8 odpovedí na “Ako si vybrať správnu doménu, ktorú si zapamätá úplne každý?”
Super návod.
Presne ako bolo spomenuté, niekedy stačilo zadať kľúčové slovo alebo slovné spojenie, ktoré ľudia vyhľadávajú a človek mal o názov domény postarané. Teraz už musíme byť trochu viac kreatívni 🙂
Ďakujem krásne Pavol 🙂
[…] než sa pustíte do tvorby vlastného webu, popremýšľajte nad jeho názvom. V článku Ako si vybrať správnu doménu, ktorú si zapamätá úplne každý, nájdete užitočné tipy, ktoré vám s tým pomôžu. Keď už budete mať vymyslenú doménu, […]
[…] je adresa vášho webu na internete. Skúsený webdeveloper sa vám v prvom rade pred vývojom stránky postará o registráciu vašej […]
[…] Doménu – Ide o názov webu, pod ktorým vás môžu návštevníci a klienti nájsť. Aby váš biznis na webe neskončil hneď fiaskom, prečítajte si článok Ako si vybrať správnu doménu, ktorú si zapamätá úplne každý. […]
[…] Veď si to sami vyskúšajte. Zadajte akékoľvek bežne používané slovo do overovača a s veľkou pravdepodobnosťou vám vyhodí hlášku, že doména je už registrovaná. Ak ste práve narazili na voľnú doménu a neoverovali ste zrovna názov “mnvjsvncdsjsdfusfncd”, máte šťastie a túto doménu by ste si mali ihneď zaregistrovať. Samozrejme, bude fajn, ak si pred tým prečítate článok o tom, ako si vybrať správny názov. […]
Dobrý deň, poprosím o radu. Odchádzam od Webnode kde mám doménu druhého radu gladioly-gladiolus.webnode.sk Vzhľadom na moje aktivity a pozornosti SEO nástrojom, som vo vyhľadávačoch na prvej strane. Chcel by som zjednodušiť doménu podľa vašej rady napr.na. gladiolylelek.sk (moje meno je pomerne známe doma aj za hranicami – šlachtim nové odrody gladiol) alebo gladioly.com nakoľko gladioly.sk je už registrovaná. Po prechode (k Websupportu) a zmene domény neprídem o veľmi dobrú pozíciu vo vyhľadávačoch?. Prípadne použitím domény gladioly.com nebudem presmerovávať na konkurenčnú gladioly.sk . Ktorú -prípadne aj inú doménu by som mal použiť. Veľmi pekne ďakujem.
Dobrý deň. Ak sa rozhodnete pre vlastnú doménu, napríklad gladioly.com alebo gladiolylelek.sk, môžete ju jednoducho nasmerovať na svoj súčasný obsah na Webnode pomocou DNS záznamov. Získate tak vlastnú doménu, ktorú si môžete ponechať aj po prípadnom presune obsahu neskôr.
Ak by ste však chceli svoj web plne presunúť k nám, bude nutné obsah manuálne premigrovať, keďže Webnode je uzavreté CMS riešenie. Alternatívne môžete začať nový web na vlastnej doméne a u nás využiť napríklad hosting s WordPressom alebo našu službu vlastná Webstránka, kde si obsah postupne vytvoríte nanovo.
Čo sa týka SEO – zmenou domény sa môže vaša pozícia vo vyhľadávaní dočasne zmeniť. Ideálne je postupne nastaviť SEO znova, aby si nová doména udržala pozície vo vyhľadávačoch. Ak sa rozhodnete pre doménu gladioly.com, nemusíte sa obávať automatického presmerovania na gladioly.sk – k tomu by došlo len v prípade, ak by ste to sami nastavili.
Veríme, že si vyberiete doménu, ktorá vám bude najlepšie vyhovovať, a v prípade ďalších otázok sme tu pre vás.