Veľkí hráči majú veľkú zodpovednosť. Ak s ňou hazardujú, ich reputácia môže utŕžiť veľké škody. Aktuálne počujeme vo svete azda najhlasnejšie volanie po zmene prístupu Facebooku k toxickému obsahu. Na jej čele stoja firmy ako Microsoft, Coca Cola, Ford, Adidas, InVision, SAP, Verizon či Patagonia, združení pod iniciatívou Stop Hate for Profit. Už viac ako 800 firem stiahlo svoju reklamu z Facebooku, aby ho prinútili zakročiť proti nenávisti a dezinformáciám, ktoré sa šíria jeho sieťou.
Slovenské reálie
V Spojených štátoch má táto iniciatíva súvis najmä s vlnou masívnych protestov proti rasizmu a s priestorom, ktorý najväčšia sociálna sieť dáva prejavom nenávisti. Šírenie facebookového hejtu sa však netýka len Ameriky, ale je problémom aj u nás na Slovensku. Facebook používa 2,6 milióna Slovákov a táto sociálna sieť prispieva k polarizácii a radikalizácii spoločnosti aj u nás.
“Nedávne odhalenia denníka Wall Street Journal potvrdili, že algoritmy Facebooku prispievajú k polarizácii spoločnosti. Kým donedávna sa Facebook mohol vyhovárať, že radikalizácia spoločnosti je len „vedľajším produktom“ radenia príspevkov v newsfeede, uniknuté interné dokumenty potvrdzujú, že Facebook vedel, čo robí a vedome sa rozhodol proti tomu nezakročiť,” hovorí Peter Jančárik z agentúry Seesame.
Táto bitka beží už dlho
Nikdy sme sa netajili tým, že nás téma šírenia nenávisti a dezinformácií trápi. Vyvinuli sme niekoľko aktivít, ktoré rezonovali v komunitách a opakovanie sme otvárali verejnú diskusiu na tieto témy. V roku 2017 sme v spolupráci s projektom Konšpirátori.sk vyvinuli rozšírenie do internetových prehliadačov, ktoré upozorňuje na sporný obsah (nie, nezakazuje vstup na stránku).
Na rozdiel od Facebooku nie je v našich silách, aby sme takýto nebezpečný obsah cielene monitorovali na našich serveroch. Vieme o niekoľkých ojedinelých weboch, ktoré hosťujú svoj zavádzajúci obsah u nás, a i keď sa otvorene nehlásia k žiadnej “nebezpečnej” ideológii, rozhodli sme sa, že príjmy od majiteľov týchto webov venujeme každý rok na vzdelávanie.
Pravidelne organizujeme v našich priestoroch podujatia v spolupráci s organizáciou Zmudri.sk, ktorá sa venuje témam kritického myslenia a online gramotnosti.
Principiálny postoj
Pridanie sa k iniciatíve volajúcej po zásadnej zmene prístupu Facebooku je dnes mimoriadne dôležité aj v našich končinách. Aj na Slovensku prispieva Facebook svojou nečinnosťou a nešťastnými algoritmami k polarizácii spoločnosti. Avšak, aj keby sa pridali všetky banky, mobilní operátori či poisťovne pracujúce s veľkými rozpočtami, aj tak by zrejme individuálne voči Facebooku veľa nezmohli. Spoločne by však za Slovensko boli schopné minimálne vyslať jasný signál a principiálny postoj.
Dvíhame vlajku
Ako prví na Slovensku dvíhame vlajku v bitke za zodpovednejší prístup Facebooku a vypíname všetku inzerciu na tejto sociálnej sieti na celý mesiac júl v súlade s iniciatívou Stop Hate for Profit. Nie je to nič, čo by sociálnu sieť akokoľvek ovplyvnilo v príjmoch z reklamy, no veríme, že spoločne s ďalšími značkami dokážeme vyslať jasný signál, že keď ide o princíp, treba si odtrhnúť od vlastných úst.
5 odpovedí na “Odmietame platiť Facebooku”
Keď je hlava sprostá, trpí celé telo, hovorí sa 🙂
K polarizácii spoločnosti hlavne prispievaju cernosi svojim nizkym zaujmom o vzdelanie, dodrziavanie spolocenskych pravidie, respektovanim pravnych noriem a vychovavanim deti vecsinou bez manzelov, alebo ich castym striedanim. Az 70% cernoskych deti pochadza z neuplnych rodin. Cize, vychovaval ich ulica. Toto zacnite riesit, nie dosledky!
Pred rokom 89 nas „chranil pred zlymi informaciami“ stat. Dnes pozadujete od FB, aby robil to iste.
White lives matter too ! na to nezabudnite, ked riesite vlnu nasilia v USA.
Ziadny komentar k tak dolezitemu vyhlasenie? Jeden som tu postol, pred dvoma dnami, nieje uverejneny ;-). Vyhlasenie, ktore nestrpi polemiku? Ste trapny!