Pokračujeme v sérii článkov, ktoré mapujú vaše skúsenosti počas pretrvávajúcej krízy. Predchádzajúce príspevky sa venovali najmä inováciám a odhodlaniu nevzdať sa. Opäť sme vybrali niekoľko konkrétnych príkladov z vašich odpovedí, ktoré zrkadlia aktuálnu situáciu v rôznych odvetviach, no zároveň môžu v niektorých prípadoch slúžiť ako inšpirácia pre ďalšie firmy.
S príchodom „korony“ veľa z vás stratilo príjem, nakoniec sa vám však podarilo vymyslieť plán B. Podnikatelia museli častokrát meniť podnikanie od základu, alebo sa spolahnúť na iné formy príjmu. Naša zákazníčka z fotoateliéru Violet nám napísala:
„V rámci fotoateliéru sa toho veľa robiť nedalo. Našťastie robím aj grafiku, takže som nezostala úplne bez príjmu.“
Prečítajte si článok o tom, ako zmeniť podnikanie a biznis po „korone“.
Dôležitosť zmeny premýšľania
Zaujímavý pohľad nám poskytol zákazník zo spoločnosti Mindmaps. Ihneď po vypuknutí pandémie začali premýšľať nad tým, ako zmeniť spôsob premýšľania a spísali si vlastné odporúčania, ktorými sa riadili:
1. Kompletne zabudni na staré spôsoby zmýšľania a nostalgiu za osobnými stretnutiami – svet sa zmenil, osobný prístup nie je o tom byť fyzicky spolu, ale o tom brať klienta ako človeka, individualitu – a to sa dá aj cez internet / mobil.
2. Prepni svoje myslenie z nevyhnutnosti na chcenie – nie, nemusíš meniť svoj biznis model. Chceš to urobiť pre svoju budúcnosť.
3. Cielená prokrastinácia pomáha – keď odložíš paniku na neskôr, budeš mať čas a energiu riešiť reálny problém.
4. Uvedom si, že každý má nejaký problém. Ak ho nevieš vyriešiť, pravdepodobne poznáš niekoho, kto to vie, alebo niekto z tvojich známych niekoho takého pozná. Posúvaj kontakty, pomáhaj iným.
Prečítajte si tiež článok, ako ponúka kríza podnikateľom možnosť dosiahnuť svoje ciele.
Online priestor ponúkol nové príležitosti
Veľa podnikateľov využilo online priestor na zjednodušenie a zefektívnenie komunikácie so zákazníkom.
„Tréningy a facilitácie, ktoré to umožňujú, realizujeme online,“ napísali nám z občianskeho združenia PDCS, o.z.
Vo firme Ozonius sa rozhodli upraviť web a pridať nové funkcie:
„Jednoduchá úprava webu, či už je to pridanie nejakej funkcie alebo vylepšenie dizajnu a odstránenie zbytočností, dokáže priniesť veľké výsledky. Zriadili sme vyskakovacie okno pre viditeľnejšiu informovanosť.“
V Ozonius sa takisto rozhodli inovovať časť svojho podnikania:
„Určité formy služieb sme zautomatizovali a presunuli do online priestoru. Rozšírili sme služby v inštalatérstve, čo je zatiaľ na Slovensku tabu.“
„Bola som na túto možnosť pripravená už vopred, online priestor som sa snažila využívať aj v minulosti. Cloud mi umožnil mať prístup k všetkým potrebným zložkám kdekoľvek, pevné linky už dávnom mali duálne zvonenie s aktuálne dostupným mobilom, e-mailová komunikácia vždy poruke a množstvo aplikácií umožňujúcich online komunikáciu,“ napísala nám majiteľka advokátskej kancelárie.
Zaujímavý pohľad nám poskytol zákazník zo zubnej kliniky Family Dental Labs. Okrem online shopu sa rozhodol propagovať svoju prácu na sociálnych sieťach:
„Áno, chcem zaviesť online shop na niektoré špeciálne produkty a fotografie. Do prezentácie na sociálnych sieťach investujeme veľa času a peňazí. Ukazujeme, o čom je naša práca, kto vytvára ľuďom nový úsmev a ako hlboko je táto práca podhodnotená.“
Zo servisu výpočtovej techniky Binariq nám napísali:
„Už dlhšie som zvažoval rozšíriť web o blog ohľadom postupu opráv. Taktiež vytvoriť e-shop, keďže aj karanténa ukázala, že e-shopom sa vtedy najviac darilo.“
Využite všetky príležitosti v online svete
Ak aj vy premýšľate nad novými príležitosťami v online prostredí, radi vám pomôžeme s výberom vhodného riešenia. Stačí začať výberom vhodnej domény.
Menej skúsení používatelia si obľúbili jednoduchú službu Vlastná webstránka, kde si sami (bez pomoci programátorov) vyklikajú svoju stránku, alebo malý e-shop. Pre skúsenejších je osvedčený The Hosting pre WordPress s množstvom šablón a jednoduchým administračným prostredím. Pokročilí si radi vyberajú The Hosting, alebo Biznis hosting.