Naše obchodné oddelenie sa zameriava na komunikáciu s kľúčovými serverovými zákazníkmi a tak udržanie kontaktov s nimi je #1 témou. Keďže je aktuálne veľký záujem o tipy, ako komunikovať so zákazníkmi online a ako získavať nové kontakty, namiesto teórie sa s vami podelíme o know-how z našej praxe.
Zistite potreby svojich existujúcich zákazníkov
Dôležité je vnímať potreby vašich zákazníkov. Preto sme sa aj my v prvom rade rozhodli, že svojich existujúcich serverových zákazníkov proaktívne oslovíme a zistíme, aké sú ich aktuálne potreby. Náš serverový segment využíva približne tisícka zákazníkov. Z nich sú desiatky, ktorých biznis je v ohrození.
Komunikujte najjednoduchšou dostupnou cestou
Najviac sa nám osvedčilo komunikovať so zákazníkmi proaktívne a otvorene. Klientov sme oslovili najjednoduchšie, ako to v tejto situácii šlo – cez telefón. Pozvali sme ich vyskúšať aj náš nástroj pre videokonferencie. Spýtali sme sa, čo pre nich znamená aktuálna situácia, ako ju zvládajú a či potrebujú pomoc. Odpovede boli od “Dúfam, že Vaše služby budú stále stabilné, pretože nám biznis rastie.“ po “Rozmýšľame, ako to celé prežijeme.” Tým, ktorí to potrebujú, sme ponúkli pomoc vo forme odkladu platby alebo zľavy zo služby. Do dnešného dňa sú to desiatky klientov, s ktorými sme riešili prípadnú spoluprácu.
Navrhnite spoluprácu pre neziskové projekty
V druhom kroku sme sa zamerali na oslovenie zákazníkov, s ktorými sme mali rozjednané potenciálne spolupráce. Na rad tiež prišlo pokračovanie v akvizíciách nových zákazníkov. Pri oslovovaní nových, prípadne v komunikácii s potenciálnymi klientmi, sme otvorili aj tému spoločných non-profit projektov. Ukázalo sa, že v tomto čase dokážu firmy odložiť súťaženie bokom a spolupracovať na projektoch, ktoré nám všetkým pomôžu situáciu ľahšie zvládnuť.
Skúste to aj vy. Práve pri non-profit aktivitách sa začínajú otvárať nové príležitosti a získavať nové kontakty.
Ale… má teraz zmysel hľadať nové kontakty?
Áno, preto hľadáme nové kontakty aj my. Niektoré kontakty sa dajú získať na odporúčania. Osvedčilo sa nám pýtať sa a nechať si poradiť. Všímať si, kde sa čo deje. Tiež funguje stratégia, že pokiaľ s ľuďmi rozbehnete akúkoľvek malú spoluprácu, alebo im ponúknete vyskúšať vašu službu, tak je pre nich v budúcnosti ľahšie s vami spolupracovať aj na iných projektoch. Základom je, aby mali dobrú skúsenosť a vybudovala sa vzájomná dôvera a vzťah. Preto prevezmite iniciatívu a navrhnite spoločnú spoluprácu na projekte, ktorý by ostatným pomohol.
Pomôžte projektom vstúpiť do online sveta
Nakoľko sú dnes viacerí podnikatelia a firmy zaťažené existenčnými problémami, je dôležité svojich zákazníkov podržať v ťažkých chvíľach a orientovať sa na príležitosti, kde bizinis rastie. Aktuálne je to napríklad e-commerce a transformácia predaja do online sveta. Porozmýšľajte, či práve to, čo vám ide, môžu druhí potrebovať pre rozbehnutie webu, e-shopu, blogu, alebo stránky na sociálnych sieťach. My sme ponúkli možnosť objednať si hosting na mesiac zdarma a už dlhodobo podporujeme začínajúce a neziskové projekty sponzorovaným hostingom.
Stavajte na feedbacku
Z feedbacku od zákazníkov máme viaceré postrehy, ale najmä to, že ľudia viac komunikujú cez interné komunikačné nástroje. To ich však často zdržuje pri práci, pretože mnohí sa ešte len učia takto fungovať. Preto sme chceli vytvoriť nástroj, ktorý dokáže nahradiť osobný kontakt. Predsa len, osobné stretnutie môže ušetriť desiatky telefonátov a e-mailov.
Spustili sme na našom serveri free videokonferenciu meet.websupport.sk. Cez ňu sme so zákazníkmi absolvovali online stretnutia a túto iniciatívu naši klienti ocenili.
Preto ak máte akýkoľvek nápad, ako zlepšiť zaužívané procesy a nahradiť ich novými a efektívnejšími, je to najlepší spôsob ako otvoriť novú príležitosť u zákazníka. V ideálnom prípade aj spoluprácou na projekte, ktorý dnes nezarába. A práve feedback od klientov je jednou z najcennejších informácií, ktoré môžete získať a zrealizovať.
Hľadajte príležitosti
Zároveň sme od zákazníkov získali odporúčania na ďalšie firmy, ktoré potrebujú pomôcť s digitálnou transformáciou. Firmy sa teraz viac pozerajú okolo seba – kto čo a ako robí, čo funguje a čo nefunguje. Ak klienti s vami majú dobrú skúsenosť, buduje sa aj vzájomná dôvera a vzťah a odporučia vás.
Využite obmedzenia
V našom prípade ide o segment, kde je veľa osobných stretnutí a diskusií nad riešeniami so zákazníkmi. Toto sa presunulo do online prostredia a rozbehnuté projekty dokončujeme takto. Avšak s novými príležitosťami je to ťažšie – veľa spoločností a organizácií vyčkáva so zachovaním status quo. Veľmi záleží, ako dlho bude pandémia trvať, ale časom niečo podniknú aj tí, čo vyčkávajú. Show must go on 🙂 Napriek všetkému si myslíme, že obmedzenia môžu byť príležitosti pre ďalšie podporné aktivity.
Súčasná situácia otvára veľa príležitostí a je na každom z nás, ako sa k tomu postavíme. My sme optimisti, aj keď je situácia veľmi vážna a bude mať ekonomický dopad. Prinesie však nový pohľad na podnikanie, time management, samostatnosť pri riešení problémov a na kvalitu a hodnotu služieb.
Zamerajme sa preto na vzťahy s ľuďmi a firmami, ktoré neskôr môžu vyústiť v spoluprácu v podnikaní. Nebojme sa a ponúknime pomocnú ruku.