Big data nie je len buzzword, ktorý technologické spoločnosti rady používajú, a nie sú to ani štatistické dáta bez reálneho využitia v praxi. Mnohé firmy s big data pracujú pre zlepšenie a personalizovanie používateľskej skúsenosti. No sú aj firmy, ktoré zašli o krok ďalej a slovnému spojeniu big data dali nový význam.
Prečo sa neviete odtrhnúť od Netflixu
Nie je to len personalizácia a trefné odporúčania, ktoré vás prilepia k obrazovke. Netflix má na rozdiel od televíznych staníc ešte jeden tromf. Vďaka obrovskému množstvu dát z hodnotení, vyhľadávaní, sledovaní a prakticky celej svojej histórie streamovania dokáže vytvoriť recept na úspešnú šou, seriál či film. Nie je náhoda, že každoročne prichádza so seriálovými trhákmi a prvý film streamovaný len na Netflixe dokonca bodoval na Oscaroch. Filozofia Netflixu je v personalizácii. No a dáta im okrem toho pomáhajú predpovedať používateľské trendy a úspešnosť seriálu ešte pred jeho uvedením.
Ako ASOS pozdvihol nakupovanie na novú úroveň
Shazam, appku na rozpoznávanie hudby, pozná už takmer každý. ASOS v roku 2017 spustil vo Veľkej Británii podobnú aplikáciu na vizuálne rozpoznávanie oblečenia. Od minulého roka je ASOS aplikácia s funkciou Style Match dostupná na všetkých trhoch pre iOS aj Android. Stačí odfotiť niekoho na ulici alebo v časopise, nahrať fotku do aplikácie a tá vám vďaka big data, machine learning a AI vyhodí zoznam podobných kúskov, ktoré ASOS predáva. ASOS môže byť vzorom pri personalizovaní používateľskej skúsenosti.
Twitch pomáha developerom robiť lepšie hry
Twitch je známa značka pre hráčov online hier a fanúšikov e-sports. Táto platforma dnes už patrí pod Amazon a má približne 100 miliónov používateľov mesačne. Jej popularita neustále rastie a s ňou aj databáza dát, s ktorou analytici v Twitchi pracujú. Okrem online aktivity si všímajú aj interakcie medzi hráčmi a ich fanúšikmi. Vďaka tomu dokážu predikovať, aké hry a aký obsah budú mať na platforme úspech. Hĺbkové metadáta poskytujú aj developerom hier. Keďže tu nájdete aj hry ako Darwin Project, v ktorej sledovatelia ovplyvňovali dej streamovaných online bitiek, Twitch disponuje jedinečnými dátami, ktoré nie sú nikde inde dostupné.
Spotify si z big data spravil úspešnú reklamnú kampaň
Podľa Setha Farbmana, CMO Spotify, ich spoločnosť vďaka technológiám a analytikom disponuje obrovským množstvom dát. V rámci svojej outdoorovej kampane sa zamerali na spoločenské udalosti v roku 2017 a zo svojich dát vytiahli celkom zaujímavé štatistiky. Nie všetkým však kampaň Spotify prišla úsmevná. Našli sa aj kritici, ktorí mali dojem, že ich Spotify špehuje a robí si z nich srandu. Spoločnosť však big data nevyužíva len na reklamné kampane, ale aj na vytváranie personalizovaných playlistov.
Ktorá spoločnosť podľa vás ukážkovo využíva big data v rámci svojich aktivít? Podeľte sa s nami v komentároch.