Influencer marketing je miliardový biznis. Podľa prognóz pre rok 2019 by značky mali do spoluprác s influencermi investovať až 2,38 miliárd amerických dolárov. Aj slovenskí blogeri, youtuberi a instagrameri si svojím obsahom na sociálnych sieťach dokážu celkom slušne zarobiť. Čo si značky všímajú pri výbere influencerov pre svoje kampane a čo od nich očakávajú?
Hodnoty a vystupovanie
Značka si spomedzi influencerov vyberá svojho ambasádora, ktorý ju má reprezentovať. Ako aj pri offline kampaniach, tak aj pri online influenceroch firmy sledujú jeho vystupovanie, názory, hodnoty a aktivity. Aj influencer sa môže zamotať do škandálu, nevhodne sa vyjadrovať voči nejakej skupine ľudí alebo jednoducho nie je „brand fit“. V záujme značky nie je, aby nadviazala spoluprácu s niekým, kto len nedávno vyzdvihoval konkurenčný produkt alebo propaguje všetko od loveckej salámy po práčky.
Aj influenceri musia dosahovať výsledky
Značky si pri výbere všímajú publikum a jeho demografické zloženie. Ak sa chce značka propagovať predovšetkým na slovenskom trhu, nebudú ju zaujímať influenceri, ktorých publikum tvorí 20 % Slovákov a zvyšok zmes ľudí z celého sveta. Značky si dnes dávajú pozor aj na fake following. Existuje mnoho online nástrojov, ktoré pomáhajú odhaliť neetických influencerov s kúpenými fanúšikmi. Napokon, proti fake followerom bojujú aj samotné sociálne siete.
Značky si väčšinou od influencerov vypýtajú demografické dáta followerov a priemerný dosah ich publikovaného obsahu ešte pred začatím spolupráce. Po publikovaní obsahu zas konkrétne výsledky a dosah jednotlivých postov. Pre značky je teda podstatný aj dosah, engagement rate (pomer komentárov a lajkov na množstvo followerov) a v konečnom dôsledku aj návratnosť investícií. Áno, marketéri si každú spoluprácu prerátajú, aby pre nich dávala zmysel.
Nie je obsah ako obsah
Zameranie blogera je dôležité. Aj mikroblogeri a nanoblogeri si môžu získať spoluprácu so značkou, ak sa zameriavajú na úzke „niche“, ktoré je pre ňu relevantné. Dôležité je, samozrejme, aj prevedenie. Každý tvorca obsahu má svoje silné formáty a štýl. Značka si musí nájsť ten správny „fit“, teda influencera, ktorý dokáže vytvoriť atraktívny obsah, zaujať svojich divákov a prezentovať značku podľa zaslaného briefu.
Tento podcast by vás mohol zaujímať:
Selfie o zrkadlo nestačí
Veľké množstvo influencerov stále považuje pózovanie s produktom za dostatočné. Značky však dnes chcú predovšetkým kreativitu a autentickosť. Neplatia totiž len za umiestnenie na sociálnych sieťach, ale aj za obsah samotný. Vtipné, netradičné a kreatívne umiestnenie produktu je zároveň zaujímavejšie aj pre followerov.
Aj od influencerov sa očakáva profesionalita
Influenceri sú celebrity dnešnej doby a niektorí sa tak správajú. Rovnako, ako sú dobrí a zlí klienti, sú aj dobrí a zlí influenceri. Dodržanie termínov a zmluvných podmienok by malo byť štandardom, realita je však iná. PR spoločnosť v USA nedávno zažalovala influencera Luka Sabbat, ktorý si dopredu vypýtal poriadny balík, no nedodal takmer nič, čo sa od neho očakávalo.
Čo robiť, ak patríte k menším influencerom a chcete zaujať určitú značku?
Buďte iniciativni a oslovte ju s plánom, ako ju viete zaradiť do svojho obsahu, alebo rovno pošlite nástrel obsahu. Nezabúdajte na to, že marketéri rôznych značiek sa medzi sebou stretávajú a dobrých influencerov si vždy odporučia.
Skúste zistiť, ktorý manažér alebo ktorá agentúra zastrešuje spoluprácu s influencermi za konkrétnu značku. Ak kontaktujete info alebo PR e-mail, môže sa stať, že vaša ponuka sa jednoducho stratí.