Kategórie
Vzdelávanie

Ako vyniknúť medzi tvorcami na Instagrame

Doba čítania: 4 min.

Instagram je skvelým nástrojom na doplnenie blogu, ale aj ako samostatná platforma na budovanie svojej komunity. Aj na Slovensku máme množstvo „social media stars“, ktoré sa vďaka Instagramu stali influencermi. O tom, čo robiť na Instagrame alebo naopak nerobiť, nám povedali úspešní instagrameri Andrea Zahurancová a Šimon Snopek.

Čo je základom naozaj kvalitného Instagramu?

Šimon: Základnom dobrého Instagramu je určite stále obash, a obzvlášť teraz, keď je na tejto sociálnej sieti už naozaj veľmi veľa kvalitných fotografov a blogerov. Pár rokov dozadu to bolo o niečo jednoduchšie, stačilo mať pekne upravené fotky a publikum rástlo. No teraz je to o niečo zložitejšie. Ľudia premýšľajú nad tým komu dajú svoj follow, treba zaujať niečím originálnym, novým, čo nevidia u každého a presvedčiť ich že váš profil stojí za to sledovať.

V súvislosti s touto témou by vás mohol zaujímať náš podcast:

Andrea: Dôležité je byť sám sebou, byť úprimný a prezentovať svoje pravé ja.

Andrea Zahurancová

Čo na instagrame určite nerobiť?

Šimon: Veľa ľudí chce byť populárnymi cez noc a preto sa uchyľuje k rôznym instabotom, fake followerom, lajkom a podobne. Bohužiaľ, Instagram má už tak vyvinutý algoritmus, že tieto veci ľahko prekukne a v konečnom dôsledku to viac profilu uškodí, ako pomôže. Aby som bol trochu konkrétnejší, predstavme si že človek má svojich 5000 followerov a povie si že ďalších 5000 si kúpi. Zrazu má 10 000 followerov. Avšak Instagram už dlho nefunguje organicky a nezobrazuje príspevok úplne každému človeku. Dajme tomu, že pridáte príspevok a bez boostovania (platenej propagácie) ten príspevok ukáže len 30 % z publika. A keďže polovicu followerov v tomto príklade tvoria kúpené, prázdne účty bez akejkoľvek aktivity, tak sa môže stať to, že príspevky bude organicky ukazovať iba im, takže prídete aj o to svoje reálne publikum.

Andrea: Overbrandovať svoj profil. Promovať obrovské množstvo značiek, aj tie, s ktorými nie si stotožnený. Ľudia to nemajú radi a časom vám ani nebudú veriť.

Plánovať Instagram alebo ho riešiť spontánne?

Šimon: Do určitej miery spontánne, lebo nikdy presne neviem aké miesto nájdem a čo sa mi podarí odfotiť, no snažím sa aby príspevky spolu ladili, takže je to tak 50 % na 50 %.

Andrea: Spontánne. Vo všeobecnosti si život vôbec neplánujem, a tak teda fungujem aj online.

Šimon Snopek

Instagram TV – má zmysel sa do toho púšťať?

Šimon: Zo začiatku som to vnímal ako keby chceli vytvoriť konkurenciu YouTube, no prišli s konceptom „videa na výšku“ a tým pádom si nemyslím, že sa budú s YouTube biť o tvorcov obsahu. Práve naopak, vidím tam príležitosť pre ľudí, ktorí nerobia obyčajné vlogy na YouTube, ale skôr im záleží na vizuálnej stránke videa. Najväčšiu výhodu vidím hlavne v tom, že zatiaľ tam nefunguje platená propagácia. Takže, keď nahráte video na IGTV, zobrazí sa to každému z vašich followerov organicky, no uvidíme dokedy to tak vydrží. Sám sa ešte snažím v IGTV trochu zorientovať, no určite ju plánujem využívať.

V súvislosti s touto témou by vás mohol zaujímať náš podcast:

Andrea: Potenciál určite má, najmä pre videographov, ktorým zviditeľní ich tvorbu. Mňa osobne to zatiaľ neoslnilo a od začiatku ju nejak prirodzene ignorujem. Testovala som ho aj na našom firemnom Instagrame v práci a reach má (zatiaľ) značne nižší, ako stories, tak zatiaľ uprednostňujem tie.

Ako zvýšiť množstvo svojich followerov prirodzene?

Šimon: Zo začiatku som vnímal Instagram len ako miesto, kde budem dávať svoje portfólio. Fotky seba som nepridával skoro vôbec, potom som párkrát postol aj fotku, kde som bol ja a všimol som si, že to funguje o dosť lepšie. Je to také osobnejšie a ľudí to zaujme viac. Občas označím nejakú svetovo známu insta stránku alebo pridám hashtagy a niekoľkokrát sa podarí, že ma repostnú. Podarilo sa mi pár krát dostať na @airbnb alebo na @beautifulhotels. Ale aj keď vás repostne stránka s niekoľko miliónmi followerov, neznamená to, že všetci preskočia automaticky k vám. Na Instagrame je naozaj veľa tvorcov a rozhoduje obsah. Instagram sa snažím stále vnímať ako portfólio pre svojich potencionálnych klientov, čo sa foto alebo videoprodukcie týka.

Andrea: Nikdy som na to nemala stratégiu. Rozbehlo sa to po videu Follow me to: Slovakia.

[mc4wp_form id=“12458″]

Autor: Barbora Ilić

Miluje inovatívne riešenia, píše pre svetové mediá a spolupracuje s rôznymi startupmi. Tvorí komunikačné stratégie, je marketérka, milovníčka zdravého jedla a vášnivá cestovateľka.