Kategórie
Vzdelávanie

Koľko stojí vytvorenie webu je rovnako irelevantná ako otázka „koľko stojí auto“

Doba čítania: 4 min.

Základom každého blogu by mal byť rýchly a responzívny web. Ak uvažujete nad tým, ako vytvoriť web pre svoj blog, prečítajte si náš článok s tipmi od blogera, dizajnéra a web developera Luba Juríka zo Sám Sebe Pán™.

Ako si vybrať doménu?

Niekedy aj veci, ktoré vyzerajú jednoducho, môžu byť komplexné. V mojom kurze Zarábaj Ako Pán™ mám o tom, ako si vybrať pre svoj projekt tú správnu doménu, celú jednu lekciu. V skratke, názov domény by mal byť predovšetkým ľahko zapamätateľný. Mal by byť dobre čitateľný ako doména, teda bez medzier medzi jednotlivými slovami, ak je doména zložená z viacerých slov. Čím je doména kratšie, tým lepšie; ale skratky nie sú vhodné, pokiaľ sa nejedná o nejakú vyslovene všeobecne známu skratku – napr. spp.sk. Platí teda, že výpovedná hodnota názvu domény je dôležitejšia ako jej celková dĺžka.

Dilemou pri výbere domény môže byť aj výber koncovky domény. Ja osobne verím, že ak je to možné a existuje vhodná doména so slovenskou koncovkou .sk, pre slovenský projekt (resp. projekt v slovenčine) je vhodné použiť koncovku .sk. Koncovku .com by som používal iba pre anglické a zahraničné projekty.

Výber vhodnej platformy

Jednoznačne WordPress.org. WordPress.com je jednoduchší a rýchlejší na spojazdnenie, ako človek pri jeho použití nemá svoje dáta plne pod kontrolou a nemôže upraviť svoj blog presne podľa svojich predstáv. Použitie WordPress.org je o niečo technicky náročnejšie, ale verím tomu, že tá flexibilita a voľnosť stojí za to; preto tento spôsob odporúčam nie len mojim klientom, ale aj všetkým členom mojich kurzov.

Ktoré pluginy sú užitočné?

Jeden plugin pre optimalizáciu blogu pre vyhľadávače – napríklad Yoast SEO. Jeden plugin pre ochranu blogu pred útokmi hackerov či robotov – napríklad Wordfence Security. Jeden cachovací plugin (plugin pre zvýšenie rýchlosti načítania blogu) – napríklad WP Super Cache. Jeden anti-spamový plugin – napríklad Akismet Anti-Spam. Taktiež, pre ne-dizajnérov, ktorí nemajú skúsenosti s prípravou fotografií a grafiky pre použitie na webe, odporúčam použiť plugin, ktorý automaticky zmenší veľké fotografie na zadaný maximálny rozmer – napríklad plugin Imsanity. Ďalšie pluginy potom závisia od konkrétnej web stránky, šablóny webu, ktorá sa používa, spôsobu práce blogera a podobne.

Na čom si dať záležať pri dizajne?

Mnoho začínajúcich blogerov sa rozhodne ísť “lowcost” a použijú zadarmo tému, ktorá pôsobí amatérsky a znehodnocuje kvalitu celého webu. Uisti sa, že daná téma je responzívna – automaticky sa prispôsobuje šírke zariadenia, cez ktoré daný blog navštevuješ. Nepoužívaj príliš veľa rôznych fontov a farieb. Vyber si 2, maximálne 3 typy písma a používaj všade tie. Taktiež nepoužívaj viac ako 3 základné farby (viac odtieňov tej istej farby je v poriadku). V opačnom prípade bude tvoj blog pôsobiť amatérsky. Snaž sa používať svoje vlastné fotografie, nie fotky z fotobánk. Tých rád a typov je mnoho – aj preto sa oplatí zaplatiť si profesionálneho dizajnéra.

Ktoré sekcie je nutné mať na webe?

Každému blogerovi odporúčam mať na svojom blogu podstránku s informáciami o danom blogu, o tom prečo vznikol a čo je jeho cieľom, podstránku o autorovi blogu aj s fotografiou, podstránku s kontaktnými údajmi, a od mája 2018 by mal mať každý bloger na svojom blogu aj podstránku s informáciami o spracovaní osobných údajov a používaní cookies.

Koľko taký web vôbec stojí?

Otázka: „Koľko stojí vytvorenie webu?“ je tak isto irelevantná ako otázka: „Koľko stojí auto?“ Je rozdiel, či chce človek kúpiť športové auto pre zábavu, alebo dodávku do firmy. A taktiež je rozdiel, keď si chce človek vytvoriť na webe svoj súkromný blog alebo chce kompletný internetový obchod.

V dnešnej dobe sa dá web stránka vytvoriť aj úplne zadarmo. Jediné, za čo je potrebné zaplatiť, je doména a webhosting. Ako to však zvyčajne býva, nič nie je úplne zadarmo a tak weby “zadarmo” zvyčajne nie sú také pekné či nefungujú tak dobre ako platené šablóny (od desiatok do stoviek eur), alebo na mieru tvorené weby (od stoviek do tisícov eur).

[mc4wp_form id=“12458″]

Autor: Barbora Ilić

Miluje inovatívne riešenia, píše pre svetové mediá a spolupracuje s rôznymi startupmi. Tvorí komunikačné stratégie, je marketérka, milovníčka zdravého jedla a vášnivá cestovateľka.