Online kurzy sú v zahraničí medzi blogermi mimoriadne populárne, na Slovensku je ich zatiaľ pomenej. Ľubo Jurík zo Sám sebe pán™ úspešne predáva svoj kurz Zarábaj ako pán™. Ak uvažujete nad predajom vlastného kurzu, určite si prečítajte tento článok.
Nad čím sa zamyslieť ešte pred rozbehnutím kurzu?
V prvom rade by si mal vedieť niečo, čo je hodnotné a iní ľudia to nevedia. Iba ťažko budeš niekoho učiť niečo, čomu sám nerozumieš. V druhom rade musíš byť schopný vysvetliť koncepty spôsobom, ktorý je jednoduchý na pochopenie. Mnoho ľudí má veľké množstvo vedomostí či skúseností, ale nie každý dokáže veci vysvetliť tak, že ich iní s ľahkosťou pochopia. Máš logické myslenie? Počas štúdia na škole si často spolužiakom vysvetľoval koncepty, ktorým oni nerozumeli? Ak nie, možno tvorba online kurzu nie je pre teba vhodná a mal by si skúsiť niečo iné.
Ako si rozplánovať kurz?
Keď som sa rozhodol, že vytvorím online kurz Zarábaj Ako Pán™, ako úplne prvý krok som urobil informačnú web stránku, kde som na pár viet popísal, o čom daný kurz bude, a dal tam nezáväzný prihlasovací formulár pre záujemcov. Keď niekto vyplnil daný formulár, automaticky som ho požiadal o vyplnenie krátkej ankety, kde som sa pýtal na to, aké témy či okruhy by ho zaujímali. Vďaka tomu som vedel, čo konkrétne zaujíma ľudí, ktorí o môj kurz prejavili záujem.
V druhom kroku som si spísal všetky témy, ktoré by mohli byť jednotlivými lekciami. Bral som ho úvahu záujem ľudí, no konečné rozhodnutie k štruktúre a obsahu kurzu bolo na mne.
Aká je technická náročnosť pre vytvorenie takéhoto kurzu?
Technická náročnosť záleží na použitom nástroji. Ja som sa rozhodol ísť náročnejšou cestou použitia nástrojov, ktoré sú komplikovanejšie na nastavenie, ale sú flexibilnejšie a dávajú mi viac možností. V dnešnej dobe však už existujú aj plne automatické nástroje, kde človek nemusí skoro nič nastavovať a stačí vytvoriť iba obsah kurzu, o všetko ostatné sa postará daná platforma. Za tieto nástroje však treba platiť, buď mesačne alebo ročne, a tie poplatky môžu byť celkom vysoké.
Akú investíciu to vyžaduje?
Opäť záleží na použitej platforme, a taktiež na vedomostiach a skúsenostiach autora online kurzu. Technicky zdatný človek, ktorý vie tvoriť a spravovať WordPress weby, má iné predpoklady ako úplný začiatočník s online podnikaním.
Keď však vynecháme technickú náročnosť vytvorenia samotného systému online kurzu a jeho predaja, treba počítať s tým, že vytvoriť samotný obsah taktiež bude trvať určitý čas. Pri tvorbe obsahu záleží na tom, na koľko si expert na danú tému, akú formu použiješ – či text, video, audio, alebo ich kombináciu, a aký veľký rozsah tvoj kurz bude mať. Môj kurz obsahoval pri jeho prvom spustení asi 15 textových lekcií a jeho tvorba mi trvala približne pol roka – od začatia písania, cez tvorbu systému kurzu a jeho predaja, až po samotné spustenie predaja.
Ako propagovať svoj kurz?
Najlepším marketingovým kanálom predaja kurzov bol pre mňa doteraz môj vlastný blog Sám Sebe Pán™ a tvorba úprimných, autentických článkov, kde popisujem nie len moje úspechy, ale aj moje neúspechy či “slabé chvíľky”. Ďalšími osvedčenými kanálmi sú prezentácie a prednášky, zmienky v médiách a rozhovory do článkov. V minulosti som mal aj niekoľko úspešných facebookových reklamných kampaní.
[mc4wp_form id=“12458″]