Peter Krištofovič patrí k najúspešnejším slovenským podnikateľom. Svoju prvú firmu založil pred dvadsiatimi rokmi doslova vo svojej detskej izbe, dnes vlastní viac ako 50 firiem v piatich štátoch. Okrem podnikania sa venuje aj vzdelávaniu vrámci projektov ako PK Academy – Podnikateľská akadémia Petra Krištofoviča či Power Days. Peter sa s nami porozprával o tom, prečo sú vzdelávanie a sebarozvoj dôležité v podnikaní.
Aké sú podľa vás kľúčové zručnosti, ktoré by mal mať podnikateľ, aby uspel?
To záleží od toho, v akej role sa vo firme ocitne. Či je vizionár, doťahovač, obchodník, IT alebo finančný riaditeľ. Čiže je dôležitá jeho odborná stránka, no o veľkom úspechu rozhodne viac jeho osobnostný profil. Uspeli rôzne typy ľudí a preto neverím na univerzálny profil. Určite však ide o disciplínu, vytrvalosť a neustálu chuť sa učiť a rásť.
Na čom mnohí podnikatelia zlyhávajú?
Štatisticky veľa novozaložených firiem zmizne z trhu do piatich rokov. Primárne si myslím, že je to kvôli tomu, že neexistuje odborná a osobnostná príprava na cestu podnikania. Niekto zanikne kvôli druhotnej platobnej neschopnosti, niekto kvôli príliš rýchlemu rastu. Dôvodov je veľa. Každému by pomohlo osobnostné a systémové vzdelanie. Cieľom podnikateľa by mala byť sloboda, nie závislosť na jeho podnikaní. To, čo chýba, je schopnosť vytvoriť systém. Pracovať od určitej fázy na svojej firme a nielen vo svojej firme.
Vraví sa, že zlyhanie je súčasťou úspechu. Ako zvládate zlyhania Vy a ako sa k nim staviate?
Je to prirodzené, že sa vám nepodarí všetko a hneď, do čoho sa pustíte. Pomohol mi vnútorný osobnostný rast a pochopenie, že náš mozog sa primárne učí zo zlyhaní. Keď mi niečo nefunguje, dávam si otázku, ako sa to dá robiť lepšie. Ako povedal Albert Einstein: „Je blázon ten, kto robí to isté, tým istým spôsobom a očakáva iný výsledok.“ V podnikaní sa treba poučiť z nezdaru a nabudúce to urobiť lepšie.
V akých oblastiach by sa mali podnikatelia vzdelávať?
To záleží od oblasti podnikania, no pre každého podnikateľa je kľúčová schopnosť budovať systém riadenia svojej firmy a osobnostný rozvoj, kam patrí komunikácia, emocionálna inteligencia, disciplína a podobne. Každý človek vie byť lepší v čomkoľvek, ak sa tak rozhodne a zapracuje na sebe. Firmy sú vždy len odrazom svojich majiteľov. A taktiež každý šéf ma takých ľudí, akých si zaslúži. Ak chce lepších ľudí, musí sa v niečom zmeniť.
Aké zdroje pre vzdelávanie využívate Vy osobne?
Od začiatku podnikania, približne od roku 1998 som nastúpil cestu študovania kníh, navštevovania seminárov, angažovania mentorov. Využívam stratégiu modelovania excelentnosti – inšpirujem sa od ľudí, ktorí sú v jednotlivých oblastiach úspešnejší ako ja. Dôležité je pochopiť, že informácie a vedomosti treba premieňať praxou na znalosti. Informácia nie je znalosť. Podnikanie sa človek učí podnikaním a nie čítaním kníh.
Akú rolu majú v procese vzdelávania mentor alebo kouč?
Záleží od toho, či ste ako človek vôbec koučovateľný. Za takého predpokladu Vám kvalitný kouč ušetrí čas, peniaze a problémy. No platí ako v každej ľudskej činnosti – treba si vybrať najlepšieho, ktorého si môžete dovoliť.
Kto sú Vaše podnikateľské vzory?
Jednoznačne Tomáš a Jan Antonín Baťovci. Nenašiel som v histórii – a ani v súčasnosti –silnejší podnikateľský odkaz. Sága rodiny Baťovcov je celoživotnou inšpiráciou pre ich genialitu, sociálny rozmer podnikania a výnimočné výsledky, ktoré dosiahli. Mňa najviac oslovil ich ucelený systém riadenia firmy, model budovania ľudí a schopnosť vybudovať celosvetovo úspešnú firmu. Na každej obchodnej a ekonomickej škole by mal byť čas venovaný štúdiu ich odkazu.
Čo by ste poradili podnikateľom, ktorí začínajú dnes?
To isté, čo podnikateľom, ktorí začínali v minulosti a budú začínať v budúcnosti. Veľký úspech je o troch faktoroch, z ktorých dva máme pod kontrolou. Sú to vrodené danosti, tvrdá disciplinovaná práca a faktor šťastia. Okrem daností tie druhé dva vieme ovplyvňovať. A samozrejme odpoveď na otázku – pre aký problém klienta si riešenie. Podnikatelia by mali s vášňou slúžiť svojim zákazníkom.
Organizujete motivačno-rozvojový seminár Power Days a venujete sa vzdelávaniu podnikateľov cez ďalšie odborné semináre ako Sales Boot Camp, Lifing alebo Rétorika. Prečo ste sa rozhodli, popri všetkých vašich aktivitách v podnikaní, pustiť aj do oblasti vzdelávania?
Po viac ako 20 rokoch podnikania a hľadania vlastného šťastia a harmónie v živote som dospel k presvedčeniu, že človek by mal hľadať a nájsť svoje poslanie. Alebo ako hovoria japonci – svoje Ikigai. Definujú ho ako činnosť, ktorá spĺňa štyri parametre – je to niečo, čo vás baví, v čom ste dobrí, čo svet potrebuje a čo vás uživí. Po dvoch rokoch vnútorného hľadania som dospel k presvedčeniu, že vzdelávať a inšpirovať živnostníkov a podnikateľov, je moje Ikigai.
Prezentujete sa ako podnikateľ a motivačný kouč. Ako motivujete sám seba?
Mojou motiváciou je moja rodina, moje dve dcéry a ich budúcnosť a vysnívaný model života. Žiť je nádherné, som vďačný za svoj život a snažím sa stále osobnostne rásť a robiť lepšie a prospešnejšie veci pre moju rodinu a pre druhých ľudí. Verím, že to čo budem dávať, to budem dostávať.
Považujete za dôležité, aby podnikateľ „dával späť“ spoločnosti?
Jednoznačne by mal podporovať komunitu, kde žije, mal by sa deliť o svoj úspech. Treba si uvedomiť, že vrodené danosti sú darom a že nešťastná náhoda vie v sekunde zmeniť život. Treba byť v pokore a slúžiť.
[mc4wp_form id=“12458″]