Kategórie
Ostatné

Fakty o internete, o ktorých ste zrejme ešte nepočuli

Doba čítania: 4 min.

Viete, ktoré video malo na YouTube najviac videní alebo za aké kľúčové slovo zaplatíte v Google AdWords najviac? V článku nájdete niekoľko zaujímavých, aj keď možno trochu zabudnutých faktov o internete. 

Na webe sú takmer 2 miliardy stránok

Pôvodný cieľ, 1 miliarda stránok online, bol dosiahnutý už v roku 2014. O tomto medzníku dokonca tweetoval „otec“ webu Tim Berners-Lee, ktorý 6. augusta 1991 publikoval prvú webstránku na svete zo švajčiarskeho CERN-u. 30. apríla 1993 CERN sprístupnil web technológiu verejnosti. Mimochodom, prvá webstránka na svete je stále online a Tim Berners-Lee bol vymenovaný za rytiera britskou kráľovnou. Viete, ktorá stránka to bola? Táto! A koľko ich je dnes? Toľkoto! 

A toto bol prvý obrázok uploadnutý na webe. Tim si vystrelil zo svojich kolegýň v CERN-e a spravil z nich imaginárnu hudobnú skupinu:

Prvý obrázok na internete

Najviac internetových užívateľov pochádza z Ázie

Podľa štatistík z konca roku 2017 využíva internet niečo viac ako 4 miliardy užívateľov. Predpovede na rok 2018 hovoria o viac ako siedmich miliardách. Aktuálne využíva internet 40 % celkovej populácie na svete, v roku 1995 to bolo menej ako 1 %. Približne polovica všetkých užívateľov internetu pochádza z Ázie, najväčší online trh na svete predstavuje Čína. Pozrite si štatistiky v reálnom čase.

Čína je zároveň prvou krajinou, ktorá zaradila závislosť na internete medzi klinické poruchy a vytvorila dokonca tábory na odvykanie. V Číne sa internetovej závislosti hovorí aj „elektronické ópium“ alebo „elektronický heroín“. Južná Kórea zas hovorí o národnej kríze. Až 80 % celej juhokórejskej populácie vlastní smartfón. Podľa vládnych štatistík až 2 milióny ľudí (z ich 50 miliónovej populácie) trpí závislosťou na internete.

Sledujte rozhovory z dielne WebSupportu na Youtube:

Najrýchlejší internet majú v Južnej Kórei

Podľa štatistík Akamai z prvého kvartálu roku 2017 má najrýchlejší internet Južná Kórea. V priemere je to 28,6 Mbps, pričom globálny priemer je 7,2 Mbps. Najrýchlejší internet v „peaku“ zaznamenala ďalšia ázijská krajina, a to Singapur s 184,5 Mbps. V rebríčku krajín s najrýchlejším internetom už dlho kraľuje Južná Kórea a v prvej desiatke sa umiestňuje aj Japonsko a Hong Kong. Z európskych krajín je najrýchlejší internet v Írsku, Švédsku, Holandsku, Švajčiarsku, Litve a Fínsku. Naopak najpomalší internet majú africké krajiny, krajiny južného Pacifiku, Blízkeho východu a Južnej Ameriky.

Internet Ázia

Prístup k internetu je už prakticky ľudské právo

Fínsko je prvá krajina, ktorá internetový prístup pre všetkých zakotvila vo svojich zákonoch. Stalo sa tak už v roku 2010. Každá domácnosť vo Fínsku sa od roku 2015 nachádza najviac v 2 km vzdialenosti od 100+ Mbps širokopásmovej siete. Prístup k internetu už uzákonilo aj Spojené kráľovstvo. Od roku 2020 budú mať všetky domácnosti vo Veľkej Británii garantovanú minimálnu rýchlosť 10 Mbps, podľa zákona však o ňu musia svojho prevádzkovateľa požiadať.

Právo na internet vyhlásilo aj Francúzsko, Grécko či Kostarika. O internete ako ľudskom práve sa už od roku 2009 vedú rozhovory aj na pôde OSN. Aktuálne sa však v OSN internet vníma viac ako nástroj, vďaka ktorému môžu byť naplnené iné základné ľudské práva, napríklad právo na informácie.

Smartfóny internet

Každý deň je poslaných 200 miliárd e-mailov

Podľa štatistík je takmer polovica všetkých poslaných e-mailov spam. Najviac spamu produkujú Spojené štáty, Čína a Rusko. Bielorusko pri tom produkuje najviac spamu na obyvateľa. Najväčší spameri teda GDPR asi neriešia.

E-mail je medzi pracujúcimi stále považovaný za najobľúbenejšiu formu komunikácie. Človek pracujúci v kancelárii denne dostane v priemere až 120 e-mailov a odošle 40. Takmer 70 % e-mailov je prečítaných na mobilných zariadeniach.

Na záver ešte odpovede na otázky v úvode. V Google AdWords zaplatíte najviac za kľúčové slovo „insurance“, ide takmer o 55 $ za kliknutie. A najpozeranejšie video na YouTube je Despacito s viac ako piatimi miliardami videní.

[mc4wp_form id=“12458″]

Autor: Barbora Ilić

Miluje inovatívne riešenia, píše pre svetové mediá a spolupracuje s rôznymi startupmi. Tvorí komunikačné stratégie, je marketérka, milovníčka zdravého jedla a vášnivá cestovateľka.