Existuje niekoľko možností, ako sa dostať k peniazom na rozbehnutie svojho biznisu. Ak už máte prototyp a potrebujete financie na rozbeh, môžete využiť crowdfunding. Zákazníci, ktorí sa zaujímajú o váš produkt, sú prakticky vašimi prvými investormi. Na Slovensku máme niekoľko úspešných projektov, ktoré touto formou získali potrebné financie, ale aj také, ktoré buď neuspeli alebo dokonca sklamali svojich backerov.
CulCharge patrí k tým najúspešnejším firmám zo Slovenska, ktorým sa podarilo naplniť svoje ciele cez Indiegogo. Doteraz spustili dve kampane, prvá bola pre nabíjací káblik na kľúče a druhá na najmenšiu powerbanku na kľúče. Spolu týmto spôsobom získali až $ 220,000. Na otázky nám odpovedal co-founder CulCharge, Viktor Reviliak.
Výber platformy je dôležitý
Aktuálne existuje niekoľko crowdfunding platforiem, ktoré môžete použiť pre svoju kampaň. Od najväčších globálnych hráčov, akými sú Kickstarter alebo Indiegogo, až po lokálne platoformy, ako napríklad Štartovač. V prípade, že potrebujete vyššiu sumu a vaša cieľová skupina je najmä za hranicami Slovenska, zvoľte globálne platformy. CulCharge spustilo kampane v roku 2013 a 2015. Vybrali si Indiegogo, a to z niekoľkých dôvodov. „Rozhodli sme sa pre Indiegogo vďaka možnosti spustiť kampaň zo Slovenska. Kickstarter umožňoval len USA, UK a podobne. Tiež sa dali riešiť B2B balíčky, teda predať v jednom perku oveľa viac produktov, čo bolo zaujímavé pre retail/e-tail a distribútorov.“
Na kampaň sa pripravte v predstihu
Nestačí vytvoriť kampaň a spoliehať sa na zázrak. Pred tým, než kampaň vôbec spustíte, sa musíte pripraviť. CulCharge sa v oboch prípadoch pripravoval na spustenie kampane 4 – 5 mesiacov. Ako taká príprava vyzerala? „Google, Google a zase Google. Veľa ľudí podcení prípravu, spustí kampaň a dúfa, že potom sa mu ľudia na stránku nahrnú, tak to nefunguje. Človek musí začať budovať danú komunitu, pripravovať marketingové stratégie, čo v danej kampani následne využije.“
V rámci marketingu riešili B2B spolupráce. „Osvedčil sa nám B2B targeting na medzinárodné firmy, retail a distribútorov, cross kampane, teda keď si founderi navzájom targetujú svojich backerov s produktom toho druhého.“
Čerpajte zo skúseností úspešných
Úspešné projekty sa o svoje stratégie radi podelia online. V rámci svojej prípravy úspešné case studies sledovali aj v CulCharge. Čo by teda poradili projektom, ktoré sa chcú rozbehnúť vďaka crowdfundingu? „Alfou a omegou je googliť všetky možné materiály spojené s crowdfundingom. Na nete sú crowdfunding biblie, návody – ideálne si to všetko prečitať a poriadne sa pripraviť. Zároveň je dobré pozrieť si podobné kampane, kde máte rovnakých potenciálnych záujemcov, a zhodnotiť, aké nástroje a stratégie sa osvedčili a ktoré nie. Z tohoto všetkého si človek vie spraviť pekný biznis plán a počas samotnej kampane by ho nemalo až toľko vecí prekvapiť.“
Dnes potrebujete vynaložiť viac energie než pred pár rokmi
CulCharge úspech pri druhej kampani na Indiegogo už neprekvapil. Napriek tomu tvrdia, že svet crowdfundingu sa zmenil a v dnešnej konkurencii je ťažšie presadiť sa. „Crowdfunding sa dosť zmenil, veľa kampaní zahučalo, čo zanechalo negatívnu emóciu na potenciálnych backerov. Je tiež oveľa väčšia konkurencia a novinári už nie sú veľmi ochotní písať o projektoch, v ktorých nie je nikdy isté, či aj po vyzbieraní sumy môžu byť úspešné. Týmto narážam na to, že my už do ďalšej kampane asi nepôjdeme, vieme získať financovanie cez našich partnerov – kde sme už dokázali, že naše produkty majú zmysel, budú sa predávať a v neposlednom rade – vieme ich vyrobiť.“
[mc4wp_form id=“12458″]