Potrebujete získať peniaze na váš projekt, alebo ideu, ktorá pomáha? Jednou z možností je crowdfunding. Vzhľadom na svoju cieľovú skupinu a charakter produktu si môžete vybrať jednu z mnohých crowdfunding platforiem. Prinášame vám prehľad najpopulárnejších globálnych aj lokálnych hráčov.
Indiegogo a Kickstarter sú globálne najsilnejší
Títo dvaja giganti sú jednotkami na trhu v rámci crowdfundingu. Cez Indiegogo prispeli backeri už viac ako jednu miliardu amerických dolárov, cez Kickstarer sú to už takmer štyri miliardy. Aj keď ide o zdanlivo podobné platformy, obaja hráči sa pokúšajú diferencovať. Kickstarter sa čoraz viac zameriava na podporu kreatívcov a umelcov. Má tiež vyššie nároky na produkty než Indiegogo, v prvom rade musí mať spoločnosť plne funkčný prototyp. Na neschopnosti dodať finálny produkt backerom už zhorelo množstvo projektov a utrpeli tým aj crowdfundingové platformy.
Indiegogo sa zas začína orientovať aj na tvorbu marketplace – teda trhoviska, na ktorom môžu predávať svoje produkty firmy, ktoré v skutočnosti crowdfunding veľmi nepotrebujú. Podmienkou je však produkt, ktorý je možné ihneď odoslať. Indiegogo sa týmto modelom usiluje konkurovať Amazon Launchpad.
Väčšina úspešných slovenských projektov spustila svoju kampaň na Indiegogo, dôvod je na to jednoduchý. Kickstarter je zatiaľ stále nepodporuje slovenské projekty. Na Kickstarteri sa zatiaľ podarilo presadiť len startupu Shield. Na Indiegogo uspeli CulCharge, AmbiScreen, Drone’n’Base či Dev1s.
Kedy si zvoliť globálnu platformu? Ak máte inovatívny produkt, ktorý má svoju cieľovku najmä za hranicami Slovenska a potrebujete vyzbierať vyššiu sumu. Ak chcete zistiť, aké máte šance so svojím projektom na Indiegogo, Kickstarer alebo GoGetFunding, vyskúšajte nástroj crowdfunding.io.
Keď je vaša cieľová skupina na Slovensku alebo v Česku
Crowdfunding si získava svojich priaznicov aj na Slovensku a v Česku. Naše platformy fungujú na podobnom princípe ako ich svetové vzory. Teda na modely odmeňovania alebo finančnej podpory. V Čechách patrí k najznámejším platformám HitHit, ktorý sa zameriava predovšetkým na kreatívne produkty a berie si 9 % z vyzbieranej sumy. Ide však o fixnú zbierku a ak svoju kampaň úspešne neukončíte, peniaze sa vrátia backerom. HitHit je aktívny aj na Slovensku.
Čoraz obľúbenejší je Štartovač, podobne ako HitHit sa orientuje na kreatívne projekty na slovenskom a českom trhu. Cieľ kampane je tiež fixný a v prípade úspechu si od vás Štartovač zoberie 5 – 9 % vyzbieranej sumy. Na oboch platformách je vyšší pomer českých projektov oproti slovenským. Do úspešného konca to dotiahne menej ako polovica všetkých projektov. HitHit do konca roku 2016 vyzbieralo 2,6 milióna eur oproti Štartovaču s vyzbieranými 1,8 miliónmi eur. Na Slovensku a v Česku je aktívnych viac crowdfundingových platforiem, niektoré to vzhľadom na veľkosť oboch trhov a konkurenciu už vzdali.
Na Slovensku patrí k najúspešnejśím projektom StartLab. Na rozdiel od Štartovača alebo HitHitu ide o crowdfundingovú platformu, ktorá sa zameriava na verejnoprospešné projekty. StartLab vznikol z iniciatívy Nadácie Centra pre filantropiu.
Za zmienku stojí aj slovenský projekt Crowdberry, na rozdiel od spomenutých crowdfundingových platforiem, ide o investičnú platformu. Firma, ktorá takýmto spôsobom získava financie, teda backerov neodmeňuje produktom, ale spoluvlastníctvom.