Kategórie
Technológie Tipy a triky

Byť, či nebyť vlogerom?

Doba čítania: 5 min.

Content marketing je kráľom online doby a svedčí o tom aj blog, ktorý práve čítate. Aj na našom blogu vám dlhodobo prinášame články z oblasti podnikania, technológií a rôzne iné inšpirácie. Pomáha nám to budovať brand a zároveň radi odovzdávame časť nášho know-how fanúšikom a zákazníkom. Presne na takomto princípe je postavený celý content marketing. Ten by mal podľa môjho názoru plniť aspoň jednu z týchto dvoch základných funkcií.

  • Mal by edukovať, prinášať hodnotu napojenú na službu, ktorú chcem predávať.
  • Alebo by mal byť vtipný a ľudí jednoducho zabaviť.

Obsah ostáva, forma sa mení

V posledných rokoch sa do popredia dostávajú vlogeri, alebo YouTuberi. Ľudia, ktorých videá denne sledujú milióny ľudí po celom svete majú nesmierny zásah. Je pravdou, že pri väčšine z nich sa bavíme o nižších vekových cieľovkách, ale aj tie niekedy vyrastú. S nástupom nových sociálnych sietí (Snapchat, Vine, Instagram) sa video stáva jedným z najsilnejších komunikačných prostriedkov. V minulosti stála produkcia kvalitného TV spotu desaťtisíce eur, ďalšie desaťtisíce ste minuli na mediálny priestor v TV a návratnosť ste len ťažko odmerali. Dnešná doba je taká, že 15 sekundové video natočené na iPhone sa dokáže z noci na noc stať hitom internetu bez akejkoľvek podpory. Samozrejme je to extrémny príklad, ale stať sa môže všetko.

Bloger vs. vloger

Osobne si myslím, že tieto dve pomenovania patria jednej osobe. Každý blog, ktorý chce byť inovatívny a chce prinášať dobrý obsah musí v dnešnej dobe experimentovať s jeho formou. Mixovať články, infografiky, či videá. Okrem toho stať sa dnes vlogerom nie je vôbec také ťažké ako kedysi. Častokrát vám na začiatok stačí obyčajný smartphone. Obsah bude vždy prevládať nad formou a preto sa nebojte. Ak veríte, že máte čo ponúknuť a nemáte namakaný foťák a štúdio, tak vás to nemôže zastaviť.

Ako začať a čoho sa držať ?

  • Stanovte si témy/štýly vlogov. V podstate urobte to isté, ako pri blogu.
  • Vyberte si platformu. Budem pridávať videá na YouTube? Budem robiť krátke videá na Instagram? Alebo budem pridávať videá priamo na Facebook? Vhodná je aj kombinácia týchto všetkých možností.
  • Na začiatku sa budete hanbiť. Stavím sa. Skúste sa natočiť na nečisto a odpozoruje si najčastejšie chyby, ktoré robíte. Kľudne to zopakujte aj 5 – 6 krát. Dajte to pozrieť kamarátom, rodine, kolegom a nechajte sa “vyhejtovať”. Veľmi vám to pomôže.
  • Poznámky sú základ. Pred každým videom si spíšte poznámky, o čom chcete hovoriť a držte sa ich.
  • Nesnažte sa natočiť dlhú časť vlogu na jeden záber. Dá sa to, ale je to zložité na zapamätanie si presne toho, čo ste chceli povedať. V postprodukcii viete zábery pekne ponadpájať. Jemné seky medzi jednotlivými zábermi nepôsobia rušivo, ako by sa vám mohlo zdať pri točení. Teda aspoň ja som si to myslel, keď som niečo nedal na jeden záber. Je to úplne naopak. Do výsledného videa prinášajú dynamiku a sviežosť.
  • Naučte sa strihať. Nie je to veda. Najskôr v najzákladnejších programoch (iMovie, Windows Movie maker). Na začiatok vám bude stačiť, aby ste do videa vedeli vložiť nejaký nápis, svoje logo a hudbu. Časom sa môžete inšpirovať inými vlogermi a hrať sa so zrýchlenými alebo spomalenými zábermi a inými prestrihmi. Na YouTube nájdete kopec tutoriálov ako strihať v jednotlivých programoch.
  • Technika. Základom každého dobrého videa je svetlo a zvuk. Ak vlogujete z kancelárie, otvorte si okná kvôli slnku, alebo si zapnite lampy. Ako mikrofón môžete na začiatku použiť aj slúchadlá od smartphonu. Ak vlogujete na foťák, používajte externý mikrofón. Každú techniku si najskôr otestujte na nečisto.
  • Dĺžka. Otestujte si akú dĺžku vlogov je vaša cieľovka ochotná sledovať. Toto isté spravte s témami a štýlom vašich vlogov.
  • Interakcia. Zapájajte do vlogov aj vašich fanúšikov. Odpovedajte v nich na otázky v komentároch. Zavolajte si nejakého hosťa.
  • Šírenie obsahu. Váš vlog sa snažte rozšíriť k čo najväčšiemu publiku. O technikách ako sa to robí, pripravujem ďalší blog.

Je to dlhá cesta

Každý content marketing je beh na dlhé trate a jeho vyhodnocovanie je veľmi zložité a vyžaduje si veľkú dávku rozvahy a schopnosti pozerať sa do nejasnej budúcnosti. Ak sa rozhodnete vlogovať, určite s tým neseknite pri siedmom videu. Udržte si nastavenú pravidelnosť niekoľko prvých mesiacov, učte sa z feedbacku a posúvajte sa. Až potom sa pozrite na čísla.

Inšpirácia pre vás

YouTube je dnes ekvivalentom televízie pre mladých. Môžu si pustiť čokoľvek chcú a kedykoľvek chcú. Tu je zopár kanálov, ktoré občas sledujem ja:

Gary Vaynerchuk – marketing, podnikanie, biznis motivácia

Gordon Ramsay a Jamie Oliver – jedlo

Slovenský TOP príklad super contentovej stratégie, ktorá obsahovala aj videá: Kuchyňa Lidla

Casey Neistat – Daily vlog

Sajfa – Slovenský daily vlog

Kamil Aujeský – marketing

To, že vlogovanie je fenomén doby pochopil aj podnikateľ Saygin Yalcin z Dubaja. Videá začal pridávať na Youtube pravidelne pred 5 mesiacmi, momentálne ich tam má niečo viac ako 50 a má skoro 260K subscriberov. Rozpráva o podnikaní, ukazuje drahé autá, svoj deň podnikateľa, atď. Samozrejme si content netvorí vlastnoručne. Svoj čas míňa efektívnejšie, ale pochopil, že toto je trend a keď chce byť TOP, musí sa prispôsobiť. Tak si najal svoju vlastnú produkčnú crew, ktorá ho točí. Vymakané, nie?

Autor: Jakub Mazán

V marketingu pôsobím viac ako 6 rokov. Pracoval som v rôznych reklamných agentúrach ako copywriter a idea maker. Som spoluzakladateľom Truniversity.sk a venuje sa nastavovaniu komplexných marketingových komunikačných stratégií.