Kategórie
Business Vzdelávanie

Koľko stojí online marketing?

Doba čítania: 5 min.

Koľko stojí dobrý grafik, SEO človek, PPC-čkár, analytik, kóder, projektový manažér alebo agentúra? Koľko času musíte investovať do online marketingu, koľko vás bude stáť web a koľko musíte naliať do kreditu na PPC reklamu? Dozviete sa v tomto článku.

Ak však čakáte, že sa dozviete, koľko peňazí si máte na marketing vyhradiť presne, radšej na to zabudnite. Dozviete sa skôr, čo koľko približne stojí a ako sa k plánovaniu rozpočtu na marketing postaviť.

Koho budem na marketing potrebovať?

V prvom rade si musíte uvedomiť, že na marketing budete potrebovať veľmi široké spektrum ľudí. Väčšinu z nich nebudete potrebovať každý deň a preto je dobré ich outsourcovať. To koho outsourcovať a koho mať vo firme závisí na vašich individuálnych potrebách.

Možno zistíte, že je pre vás efektívne mať grafika k dispozícii každý deň. Určite ho však nebudete potrebovať od prvého dňa vášho podnikania. Človeka, ktorého budete potrebovať od prvého dňa kedy sa rozhodnete nejakým spôsobom riešiť marketing je, buď projektový manažér, account manažér, alebo marketingový manažér.

Volajme ho ako chceme, aj tak bude robiť vždy niečo iné a na začiatku vždy všetko. Neznamená to však, že sa musíte hneď rozbehnúť hľadať ho. Je veľmi pravdepodobné, že ním na začiatku podnikania budete práve vy. Ostatné pozície prídu, buď časom, alebo ich budete outsourcovať, ako sme už napísali vyššie.

No dobre, ale kto teda koľko stojí?

Grafik: 5 – 30 € / hod.

Na čo si dať pri jeho výbere pozor: Každý grafik sa špecializuje na inú oblasť. Tých oblastí môže byť veľa, od zalamovania tlačovín, typografie, webdizajnu, tvorby loga a corporate identity, návrhu printovej reklamy, produktového dizajnu až po animovanie videí a 3D grafiku. Určite by sa dalo ísť pri grafike ešte viac do hĺbky, ale pre naše potreby to je postačujúce.

Väčšina ľudí sa dokáže, ako tak hýbať v rytme hudby, ale tanečníci nie sú všetci. S grafikmi to je podobné.

Pri vašich marketingových aktivitách budete potrebovať rôznych grafikov na rôzne práce. Je málo pravdepodobné, že vám 1 grafik dokáže zabezpečiť všetky veci na 100%. Určite sa nájdu aj šikovný grafici, ktorí zmáknu väčšinu týchto oblastí, ale každému bude jedna oblasť bližšia ako druhá. Väčšina ľudí sa dokáže, ako tak hýbať v rytme hudby, ale tanečníci nie sú všetci. S grafikmi to je podobné.

A čo ďalší ľudia?

Okrem grafika budete pre svoj marketing časom určite potrebovať aj iné pozície. Pri všetkých je potrebné uvedomiť si, že ich treba vyberať pozorne a neunáhliť sa. Títo ľudia vás budú stáť nemalé peniaze a tak ich nevyhoďte zbytočne von oknom. Dobre si pozrite portfólio jednotlivých špecialistov, popýtajte sa na nich bývalých klientov alebo si pozrite na akých projektoch momentálne pracujú alebo pracovali.

A koľko teda takýto ľudia v priemere stoja?

  • PPC špecialista: 15 – 30 € / hod.  
  • Analytik: 15 – 30 € / hod.
  • SEO špecialista: 15 – 30 € / hod.
  • Copywriter / Ideamaker: 15 – 30 € / hod.
  • Front-end programátor: 20 – 40 € / hod.
  • Back-end programátor: 20 – 40 € / hod.
  • Fotograf: 15 – 45 € / hod.
  • Agentúra: 30 € – 60 € / hod.

Ako to mám rozplánovať?

V prvom rade si treba uvedomiť aký je váš marketingový cieľ pri jednotlivých aktivitách. Nie vždy to býva priamo predaj a pri takýchto aktivitách nemôžete rátať so vzorcom: x % zo zisku dám do marketingu. Pri určovaní rozpočtu je najlepšie vychádzať z historických dát, ktoré už máte. Viete si pozrieť návratnosť alebo naopak stratu jednotlivých aktivít a na základe nich sa rozhodnúť. Ak historické dáta nemáte, je dobré sa poradiť s odborníkom, ktorý vám napríklad povie hrubý odhad toho za koľko peňazí, oslovíte aký počet ľudí v online priestore.

Na základe odhadu koľko z nich môže konvertovať na vašich klientov viete vypočítať približný zárobok. Napr. za 1 000 €  na mesiac dokážem na Facebooku osloviť 70 000 potenciálnych klientov. Pri odhadovanom konverznom pomere 0,5 % a priemernej cene môjho produktu 20 € budem mať obrat asi: 0,5 % z 70 000 tj. 350 zákazníkov x 20 € = 7 000 €. K týmto peniazom si treba pripočítať prácu grafika na prípravu kreatívy pre Facebook, prácu PPC-čkara a samozrejme aj nejakého toho accounta alebo projekťáka. Podľa toho zistíte, či sa vám daná aktivita oplatí, alebo neoplatí robiť.

Každý realizovaný marketingový projekt je samozrejme potrebné si následne vyhodnotiť a zistiť, či bol úspešný, alebo stratový. Zaručený recept na úspech neexistuje, ale vo veľa článkoch sa dočítate, že firma by do marketingu mala liať od 10 do 15 % svojho obratu. Ale taký Bill Gates v tom má ešte jasnejšie. Ten vraví: “Keby mi ostal jeden jediný dolár, dal by som ho do PR”.  

Rozpočet a plánovanie je ľahká vec, no v dnešnej dobe vám môže byť veľmi nápomocné to, že v online priestore dokážete v podstate všetko zmerať a to je  pre vás obrovská výhoda. Držíme vám palce.

Autor: Jakub Mazán

V marketingu pôsobím viac ako 6 rokov. Pracoval som v rôznych reklamných agentúrach ako copywriter a idea maker. Som spoluzakladateľom Truniversity.sk a venuje sa nastavovaniu komplexných marketingových komunikačných stratégií.