Preskočiť na obsah
Kategórie
Business

Ako spojiť ekológiu a podnikanie

Doba čítania: 5 min.

Ľudstvo sa niekedy správa, akoby sme mali ešte jednu planétu, na ktorú sa všetci raz presťahujeme. Áno, možno sa dožijeme Muskovho kolonizovania Marsu, ale je oveľa viac pravdepodobné, že budeme svedkami obrovských enviromentálnych katastrof. More bez rýb, Zem bez včiel, ľudia bez pitnej vody. Ekológia sa medzi ľuďmi stále veľmi nenosí. Patrik Guba a Zuzana Aichová sa to však rozhodli zmeniť. Pod značkou Resonance organizujú spoločenské podujatia, ktoré motivujú širokú verejnosť k ekologickejším rozhodnutiam.

Resonance má vo svojom claim-e “Ekológia inak.” Čo robíte inak?

Od začiatku sme rozmýšľali o tom, ako komunikovať environmentálnu tému, aby to nebola nuda, aby sme návštevníkov našich podujatí inšpirovali a aby si z nich odniesli nielen vedomosti, ktoré rýchlo nezabudnú, ale najmä impulz začať konať od seba. Ekológia je vážna vec, ale našim zámerom nie je zahlcovať verejnosť siahodlhými faktami. Skôr sa snažíme vzbudiť záujem o vážne témy súvisiace s ochranou životného prostredia. Preto sú naše podujatia odľahčené a jednoduché. Zároveň v našich podujatiach uplatňujeme často dobročinný rozmer. Prostredníctvom našich projektov vieme prispieť na pomoc tým, čo sú v núdzi. Takže je to taká kombinácia ekológie a dobročinnosti.

Čo sú podľa vás najväčšie ekologické výzvy, ktorým aktuálne čelíme?

Je ich veľa. Míňajú sa a znečisťujú zdroje pitnej vody. Svetová banka odhaduje, že v blízkej budúcnosti bude bez prístupu k pitnej vode ⅔ obyvateľstva. Produkujeme nadmerné množstvo odpadu, ktoré nevieme ekologicky zneškodniť, resp. znovu využiť. Tých problémov je veľa. Niektoré sa zrejme podarí vyriešiť čiastočne či celkom. Mňa však najviac znepokojuje človek a jeho spôsob uvažovania. Myslím to všeobecne, pretože veľa ľudí a najmä nastávajúca generácia si uvedomuje dôležitosť a naliehavosť týchto problémov a pristupujú k životu zodpovedne. Bohužiaľ je človek samodeštruktívny druh v tom, ako sa sám hrnie do záhuby aj napriek tomu, že vie, že sa tam rúti, nezastaví sa, pretože je poháňaný rôznymi túžbami, žiť komfortne, vlastniť veľa vecí, mať vplyv a podobné “životu nevyhnutné” potreby. Preto je našou primárnou snahou vzbudiť u ľudí záujem o tému. Človek, ktorý chce, si už svoj spôsob ako minimalizovať svoju eko stopu nájde.

A čo môžeme ako jednotlivci spraviť, aby sa to zmenilo?

Je to jednoduché ako facka. Začať od seba. Znie to ako cliché, ale platí to vždy a všade. Hovorím to zakaždým, keby sme všetci zaviedli do svojich životov čo len najmenšie zlepšováky, spraví to úžasný efekt. Hlavne by sme mali byť skromnejší. Mali by sme sa uspokojiť s menším množstvom vecí, pretože som presvedčená a je to potvrdené výskumom, že viac, než polovicu vecí, ktoré si kúpime buď nevyhnutne nepotrebujeme, alebo ich použijeme minimálne, pritom na ich výrobu sa spotrebuje určité množstvo energie, minie sa určité množstvo vody, znečistí sa ovzdušie, atď. Konzumný spôsob života produkuje extrémny odpad už z vecí, ktoré ešte nestihli skončiť na smetisku.

Spájate ekológiu s podnikaním. Ako vyzerá váš biznis model?

Musím povedať, že je to veľmi ťažké. Začínali sme použitím a investovaním vlastných zdrojov financií, v súčasnosti sa snažíme financie generovať najmä prostredníctvom partnerov. Žiaľ, napriek tomu, že sa čoraz viac hovorí o zodpovednom podnikaní, firmy majú len minimálny rozpočet na podporu takýchto podujatí.

Kto je cieľová skupina vašich projektov?

Široká verejnosť. Robíme však aj špeciálne sekcie pre školopovinné deti.
ecoday-69

Aký je záujem o vaše podujatia?

Záujem má rastúci charakter už od začiatku a stále to pokračuje, z čoho sa veľmi tešíme.

Podľa čoho vyberáte umelcov pre svoje podujatia? Zvažujete aj ich imidž či postoj k ekológii?

Samozrejme, že toto je pre nás veľmi dôležitý aspekt a vždy sa snažíme umelcov angažovať, či už počas kampane ako ambasádorov, alebo priamo na podujatí. V tomto smere sa nám mimoriadne osvedčila spolupráca s Mariánom Čekovským, s ktorým dlhodobo spolupracujeme a ktorý našim aktivitám veľmi fandí.

Aké marketingové aktivity vám zatiaľ fungujú najlepšie?

To je naše know how, takže nebudem prezdádzať.

Na stránke máte fotky zo svojich marketingových kampaní. Najmä outdoorovú reklamu. Nie sú billboardy, citylighty atď. tak trochu ne-eko?

Žijeme v dobe, keď síce online média výrazným spôsobom napredujú, avšak mediálna hodnota projektov sa získava najmä prostredníctvom outdoorových nosičov.

Myslíte, že svojimi aktivitami dokážete ovplyvniť dianie napríklad v mestách, kde ich organizujete?

My nie sme aktivisti a nikdy sme ani nemali ambíciu nimi byť. Takže priamo ich ovplyvniť nedokážeme. Napriek tomu si myslím, že náš vzor môže byť inšpiráciou, ktorú si z nášho podujatia odnesie napríklad primátor mesta.

Plánujete nejaké novinky pre rok 2017?

V roku 2017 plánujeme pokračovať v nastavených projektoch a našim cieľom je zlepšovať ich, takže sa sústredíme na to, aby sme vytvárali návyk, aby verejnosť naše podujatia začala do ešte väčšej miery vnímať ako súčasť ich celoročných plánovaných aktivít a veríme, že tým sa zvýši aj samotný účinok.

Kde vidíte Resonance a prínos vašich aktivít do spoločnosti v budúcnosti?

Snažíme sa maximálne vycibriť naše projekty a vytvoriť platformu, ktorá bude poskytovať výrazný priestor na prezentáciu inšpiratívnych projektom, ktoré prispievajú k ochrane životného prostredia.

[mc4wp_form]

Autor: Barbora Ilić

Miluje inovatívne riešenia, píše pre svetové mediá a spolupracuje s rôznymi startupmi. Tvorí komunikačné stratégie, je marketérka, milovníčka zdravého jedla a vášnivá cestovateľka.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *