Bratia Jaroslav a Mirety Dianovci rozbehli prvý komerčný bike sharing na Slovensku. Nie v Bratislave, nie v Košiciach, ale v sotva 50-tisícovej Prievidzi. Porozprávali sme sa s nimi o tom, ako sa im zatiaľ darí, ale aj o tom, či dokáže ekologicky a sociálne orientovaný biznis naštartovať zmeny vo svojom okolí. Budúcnosť v Prievidzi vyzerá byť zelená.
Čo vás priviedlo k myšlienke rozbehnúť bike sharing?
Koncom minulého roka sme uzatvorili jednu kapitolu podnikania a hľadali sme nové príležitosti a možnosti, ktoré by mali pozitívny dopad pokiaľ možno pre čo najväčšiu masu ľudí. Po novom roku sme si sadli nad všetky nápady ktoré sme zozbierali a vybrali sme bike sharing. Asi aj preto, že sme s bratom ekologicky zmýšľajúci mladí ľudia, ktorí radi bicyklujú a hľadajú nové možnosti. Navyše moje životné heslo ktorého sa držím znie: “Buďte zmenou, ktorú chcete vidieť vo svete.” (M. Gándhí). Takže určite to nebola náhoda.
Zatiaľ ste v Prievidzi, prečo práve tam?
Pekne začatá veta, “zatiaľ” (smiech). Žijeme a celý čas sme aj podnikali v Prievidzi, takže ísť s pilotom do iného, ako rodného mesta, by bolo určite omnoho ťažšie. Máme tu množstvo známych ľudí, priateľov a i viacero súčasných užívateľov Zeleného bicykla sú vlastne “starí” známi zákazníci z minulých projektov. Dôležité je aj poznať prostredie do ktorého chce podnikateľ vstúpiť a to nám tiež hralo do karát.
Plánujete aj iné mestá?
Určite áno. Máme bohaté plány a veríme že sa nám podarí “rozzeleniť” celé Slovensko. Do súčasnej doby nás nezávisle aj oslovili viacerí ľudia z rôznych miest, ale prioritou pre nás je službu najprv vychytať, vyšperkovať a potom môžeme rásť. Takže na rok (smiech).
Aké sú zatiaľ reakcie na vašu službu? Stačí vám 100 bicyklov?
Reakcie naozaj predčili naše očakávania. Máme obrovskú radosť, že ľudia v súvislosti so zdravím / ekológiou zmýšľajú na vyššej úrovni ako sme predpokladali. Dodáva nám to ďalšiu energiu. Stojany a bicykle však ešte nie sú všetky rozmiestnené. Nepokrytých máme ešte zhruba 30 percent, na čom samozrejme pracujeme.
Ceny máte zatiaľ pomerne nízke. Plánujete pri nich zostať?
Náš zámer bol, aby si službu mohol dovoliť naozaj každý a pokiaľ sa bude dať, tak pri týchto cenách aj zostaneme.
Prievidzský okres má stále čo doháňať, čo sa týka cyklotrás. Myslíte si, že záujem domácich o Zelený bicykel naštartuje nejaké zmeny v samospráve?
Určite áno. Sme presvedčení, že tadiaľto vedie cesta. Navyše vďaka využívaniu Zelených bicyklov získavame priamo i nepriamo od užívateľov informácie, ktoré môžu byť nápomocné pri následnej optimalizácii a realizácii nových cyklotrás. V každom prípade sa do tejto problematiky chceme viac zahĺbiť s príchodom novej sezóny.
Dosť sa o vás písali. Predsalen ste prvý komerčný projekt tohto druhu na Slovensku. Bol záujem médií spontánny alebo ste aktívne riešili PR?
Na začiatku sme mali vypichnutých pár medií, ktoré sme mali v pláne osloviť, ale v podstate sme to ani nestihli, pretože nás predbehli. Ich záujem rovná sa záujem spoločnosti o túto tému a to nám z toho robí naozaj najväčšiu radosť. Veríme však, že sa nám vďaka tomu podarí získať aj priazeň investora, ktorý by dokázal našu predstavu rýchlejšie premeniť do reality a umožniť využívať Zelené bicykle po celom Slovensku.
Aká dôležitá je pre váš biznis prítomnosť na webe?
Myslím, že v dnešnej dobe je to základ každého podnikania a určite to netreba podceňovať. Komunikácia a starostlivosť o zákazníka je prvoradá.
Myslíte, že vaše aktivity môžu motivovať mládež k ekologickejšiemu a udržateľnejšiemu životnému štýlu?
Určite áno a o to nám ide. Vďaka tomu sme aj požiadali o založenie O.Z. a veríme, že sa nám podarí pritiahnuť na svoju stranu práve mládež, ktorá by mohla aktívne vytvárať a komunikovať “vo svojej reči” s rovesníkmi o problematike dnešnej doby.
Plánujete aj iné aktivity pre zelenšie mesto?
Nápadov a myšlienok je viac. Na kvalitnú realizáciu treba však čas a záujem zainteresovaných ľudí, ktorí by aktívne prispievali a pretvárali svet k lepšiemu. A ak je dobrá komunikácia a ochota aj na druhej strane, netreba ani milióny eur z eurofondov…
Región Hornej Nitry je turisticky mimoriadne zaujímavý. Má bike sharing potenciál aj v turizme?
Určite. Prioritne sme šili náš projekt pre domácich občanov, ale naša vízia je, aby mohol bicykel využiť aj cudzinec. V súčasnej dobe pracujeme už na novej verzii, ktorá bude omnoho sofistikovanejšia, omnoho jednoduchšia a omnoho prístupnejšia. Občania, cudzinci i druhé mestá sa majú na čo tešiť 🙂
Aká je vaša vízia so Zeleným bicyklom?
Bicykel je univerzálny prostriedok, ktorý používame od detstva. Postupom času ako dospievame zavadíme o koleso “nestíhača” a to je už len krok od pohodlnosti. Keď sa lepšie pozrieme na ľudí, tak čím ďalej vyhľadávajú práve veci, ktoré boli v minulosti bežné, dostupné a dnes sú za to ochotní zaplatiť extrémnu sumu. Obdobne to vidíme aj s našimi bicyklami. Nevymysleli sme nič nové, práve naopak, mnoho ľudí má aj vlastné bicykle. Našou službou a prístupnosťou stanovíšť chceme odbúrať túto pohodlnosť a dostatočným počtom bicyklov ukázať ľuďom, že presúvať sa po meste na bicykli je ten najrozumnejší spôsob, aký si môžu zvoliť. Sme presvedčení, že do pár rokov bude tento článok už bezpredmetný, pretože Slovensko sa zabicykluje medzi ostatné vyspelé krajiny.
[mc4wp_form]
Jedna odpoveď na “Ako rozbehnúť lokálny biznis na Slovensku”
Absolutne nechápem to haló okolo toho. Žijem mimo SR a veľa som precestoval a bikesharing je všade úplne bežná vec, či už zo strany miest, neziskoviek alebo firiem. Vysvetlíte mi to?