Vymyslieť nové logo, názov firmy alebo produktu, firemný slogan alebo nosnú myšlienku reklamnej kampane môže niekedy trvať iba 5 minút. Čo všetko, ale predchádza tomu zázračnému momentu zrodenia idey, ktorý veľmi dobre poznajú všetci kreatívci a copywriteri?
Oceniť a následne aj naceniť prácu copywritera býva pre mnoho ľudí veľkou záhadou. Veľa klientov si myslí, že vymyslieť nový trojslovný slogan pre firmu je otázkou niekoľkých minút. Koľko času by mohlo trvať spísať na papier tri obyčajné slová, ktoré majú dokonale odzrkadľovať poslanie a víziu firmy? Alebo ako dlho by mohlo trvať vymyslieť názov firmy, zložený z pár písmen abecedy, ktoré sú v niektorých prípadoch zoskupené v skoro náhodnom poradí? A to už ani nemusíme hovoriť o nadpise nejakého článku, alebo predmete newslettra.
Je naozaj pravda, že tí najlepší copywriteri píšu texty s takou jednoduchosťou a prirodzenosťou, že za nimi naozaj neodhalíte veľkú prácu. Aspoň teda nie na prvé pozretie. A práve v tom je to majstrovské umenie. “Otec reklamy” David Ogilvy sa priznal, že napísať headline článku mu niekedy trvalo dvakrát viac času, ako samotný text. Niečo na tom predsa len bude. Veď je to práve headline, ktorý v záplave iných informácií rozhodne o tom, či článok vôbec niekto otvorí a začne ho čítať.
Aj keď sa kreatívny proces zdá byť veľmi nevypočítateľný a nemerateľný aj v ňom existujú určité zásady a pravidlá. Podľa Jamesa Webb Younga, velikána americkej reklamy sa kreatívny proces skladá z týchto piatich častí:
Zhromažďovanie informácií
Každý kreatívny proces by sa mal začať prieskumom. Tejto časti treba venovať naozaj dostatok času. Svet predsa patrí zvedavým. Preto skúmajte veci čo najviac do hĺbky, snažte sa pochopiť celé odvetvie, o ktorom idete písať alebo vymýšľať ideu. Hľadajte súvislosti a snažte sa získať čo najviac informácií, ktoré vám pomôžu. Veľakrát sa stane, že nájdete inšpiráciu aj tam, kde by ste ju nečakali. V tejto prvej fáze sa snažte postupovať čo najviac systematicky tak, aby ste nič neprehliadli. Zbierajte všetko. Aj na prvý pohľad nepotrebné informácie.
“Strávenie” informácií
Po získaní všetkých materiálov si ich následne pozorne prečítajte. Pri každej časti sa na chvíľku pristavte a snažte sa ju uložiť si v hlave. Skúste si informácie triediť a spájať do súvislostí. Niečo ako lego stavebnicu.
Podvedomé spracovanie
V tejto fáze skúste svoj problém resp. tému posunúť do “úzadia”. NEsnažte sa naň sústrediť priamo, ale rozmýšľajte nad ním v podvedomej rovine. Tento krok je celkom náročný a vyžaduje si prax. Ale super pomôcka je, aby ste sa sústredili na niečo úplne iné, čo vám pomáha rozvíjať vašu kreativitu alebo vás baví. Varenie, šport, prechádzka… Hocičo. Je to len na vás.
A-ha moment
Podľa Younga prichádza a-ha moment vždy až po podvedomom spracovaní podkladov. Samotný náznak idey, nápad, sa zrazu objaví doslova z ničoho nič a neočakávane. Napríklad, keď sa sprchujete, čítate si, prechádzate sa so psom alebo keď zaspávate. Vtedy si nápad musíte, čo najrýchlejšie zapísať alebo nejako inak zaznamenať. Častokrát sa stáva, že takýto nápad sa udrží v hlave len krátku chvíľku.
Najhoršie čo sa vám môže stať, že takýto nápad dostanete krátko pred spaním v posteli a nezapíšete si ho. Na 99% nebudete druhý deň ráno vedieť, o čo presne išlo.
Nápad vs. realita
Táto fáza prichádza s odstupom času. Každý nápad by sa mal trošku odležať. Po vymyslení nápadu vytriezvite, zamyslite sa nad ním znova a snažte sa ho adaptovať na potreby reálneho sveta. Určite však neodpisujte vaše nápady hneď na začiatku s tým, že nebudú fungovať. Radšej si k nim sadnite na dlhší čas a pouvažujte, čo by ste museli zmeniť, aby fungovali.
Veríme, že sa vám podarí čo najviac nápadov pretaviť do reality tak, aby fungovali a pomáhali, či už vám osobne, alebo vášmu podnikaniu. Ak máte nejaký iný postup, ktorý aplikujete pri kreatívnom procese, určite budeme radi ak nám napíšete do komentárov. Článok potom môžeme rozšíriť aj o vaše poznatky.
[mc4wp_form]