Kategórie
Business

Ako začať firmu na „punk“ a spraviť z nej úspešný biznis?

Doba čítania: 8 min.

Zamestnáva ľudí pred dôchodkom, drží sa svojich zásad, podniká férovo aj ekologicky udržateľne. Drahoš Šišovič je jedným z podnikateľov, ktorí veria, že svojou prácou a biznisom môžu pozitívne vplývať na svoje okolie. Merchyou je na trhu už 8 rokov a každý deň dokazuje, že podnikaním sa svet naozaj dá meniť k lepšiemu. Tlač na tričká si u nich objednávajú kapely všetkých možných žánrov z Európy aj z USA. Porozprávali sme sa o udržateľnom biznise, hodnotách, firemnej kultúre, ale aj o tom, ako začať firmu na punk a spraviť z nej úspešný biznis.

Websupport2

Aký príbeh sa skrýva za Merchyou?

Firmu som založil v roku 2008 s kamarátom Ondřejom Benešom, ktorý vedie pražskú pobočku. Nikdy by som nemal šancu rozbehnúť ju v tomto objeme bez pomoci brata, najlepšieho kamaráta, manželky a zamestnancov ktorí sa museli v začiatkoch uskromniť. Pochádzam z hard-core punkovej komunity 90-tych rokov, hral som v kapele, robil label, brat pochádza z hiphop/graffiti prostredia. Obaja máme meno a business sa robí cez kontakty. Nemáme extra talent. Keď mladý človek nerozpráva do vzduchu, ale venuje sa jednej aktivite poriadne, je otázkou času, kedy sa mu podarí uspieť.

Aktuálne sú slová ako eko, bio, raw mimoriadne populárne. Zvyšuje sa aj dopyt po eko textile a tlači?

Áno, ale nie zásadne. Skôr to ľudia práve “objavujú”, často krát práve cez nás. Vždy som chcel spraviť viac, ako len nosiť tričko s nápisom “Go Vegan,” za ktoré sa mi kolegovia smiali. Keď som dostal možnosť ovplyvniť veci, tak som to urobil. Napríklad od začiatku na potlač textilu používame bezftalátové farby alebo sme prvým slovenským dealerom značky organického textilu Stanley&Stella (GOTS a Fair Wear Fondation certified) ktorá patrí spolu s Nike, H&M, Decathlon do prvej celosvetovej desiatky firiem predávajúcich najviac organického textilu.

Websupport3

Zatiaľ fungujete na Slovensku a v Česku. Ako sa vám na týchto trhoch darí? Plánujete aj ďalšiu expanziu?

Firme sa darí, ale aktuálne ďalšiu expanziu neplánujeme. Peniaze ktoré zarobíme máme z časti do rezervy, minieme ich na chod firmy, investujeme, aby sme posilnili pozíciu na trhu a podarilo sa nám zastabilizovať a nastaviť trvalo udržateľný rozvoj. Zamestnanci zarábajú priemerné platy, potrebujeme ešte nejaký rok/dva, aby sme Merchyou premenili na “dream job” so všetkým, čo k tomu patrí. Aktuálne sa sústredíme na náš interný systém, plánujeme do roka zaujímavé veci, ktoré zmenia “hru” a zase nastavia latku vyššie. Učíme sa ale každý deň, je toho veľmi veľa. Pre mňa je to ako snívať sen, ktorý sa nemal nikdy stať skutočnosťou. Mám pred Bohom veľkú pokoru, že mi dáva zdravie a do cesty správnych ľudí a okolnosti.

Sú slovenskí klienti niečím iní, než tí zahraniční?

Áno, trhy sú rôzne. Napríklad Škandinávia požaduje kvalitu, ale nemá problém si ju zaplatiť. UK tiež požaduje kvalitu, ale je zvyknutá na vydumpované ceny úplne do extrému. Český trh je zvyknutý na zľavy. Slováci sú suverénni, požadujú kvalitu, nechcú pokazené produkty so zľavou. Tento prístup sa mne osobne páči. Takto sa má robiť obchod, aby trh fungoval.

B2B je špecifické, čo sa marketingu týka. Ako riešite svoj marketing vy?

Predávali sme sa ako produkt, ako značka, čo bolo mätúce, ale v začiatkoch to ľudí zaujalo. Mysleli si, že textil, ktorý tlačíme aj predávame. S Merchyou sme na Slovensku vytvorili dopyt po band-merchandise, kedže to prostredie dokonale poznáme a nikto sa mu dovtedy cielene nevenoval. Snažíme sa byť základňou “one stop shop-om”, ktorá ponúka viacero možností a kvalitný servis pod jednou strechou, aby si slovenský zákazník nemusel nechať vyrábať veci v Rakúsku alebo Nemecku, ale využil naše komplexné služby. Je jedno, či to bude neznáma punková kapela alebo veľká reklamná agentúra, radi pomôže obom.

Na rozdiel od mnohých B2B spoločností, ktoré si len vytvoria profil na facebooku, Merchyou aktívne buduje svoj imidž na sociálnych sieťach. Máte priamo z týchto aktivít aj klientov?

Nejaké % to je, ale nevieme to teraz zmerať. A hoci to bude znieť nepravdepodobne, vieme, že veľká časť dopytov je na základe “word of mouth”. Ako hovorím, aktuálne chystáme v rámci marketingu zmeny, detská hra nám už končí…

Websupport1

Aká dôležitá je podľa vás firemná identita?

Extrémne dôležitá. Predáva, aj keď majú firmy produkt či služby slabé. So všetkou skromnosťou ale hovorím, hoci na Slovensku vytŕčame z davu, nikdy som sa so Slovenskom neporovnával. Fakt je ten, že Merchyou rastie rýchlejšie, ako stíhame veci komunikovať ,či už interne, alebo s okolím. Na trhu sme nováčikovia. Fungujeme necelých 8 rokov, v Česko-Slovensku sú firmy, ktoré sa venujú rovnakému biznisu 25 rokov.

Je o vás známe, že zamestnávate ľudí, ktorých iné firmy odpisujú už pri životopise. Aké benefity do spoločnosti prinášajú ľudia, ktorí sú krátko pred dôchodkom alebo ich spoločnosť odpísala?

Žiadne konkrétne merateľné. Robíme to preto, lebo takto sa to má robiť. Tak ako máš nahlas pozdraviť alebo sa pozerať človeku pri podaní ruky do očí, ak máš možnosť, separuj odpad a ak máš možnosť, zamestnaj človeka pred dôchodkom alebo daj šancu recidivistovi, bezdomovcovi atď. Pomôž, ak môžeš, lebo tak sa to má robiť, aby veci fungovali.

Hovor o tom so svojimi deťmi a vychovaj ich tak, aby videli, že čo hovoríš, tak aj robíš. Ak chceme dobre žiť a veci meniť k lep­šiemu, zásadný je náš cha­rak­ter. Kto sme, ako sa sprá­vame, ako sa roz­ho­du­jeme, ako sa vyví­jame a tým spätne vplývame na okolie. Aktuálne pripravujeme s jednou nemenovanou strednou školou dohodu o duálnom vzdelávaní. Študenti budú môcť u nás praxovať. Okrem platu budú mať štipendium a po skončení štúdia istú prácu. Na Slovensku v podstate ojedinelý model.

Pôsobíte ako spoločnosť, ktorá je verná svojim zásadám a hodnotám. Ako vyzerajú vaše firemné hodnoty?

Smerom von ku klientovi je to zodpovednosť za výsledky našej práce, spoľahlivosť a neustále zlepšovanie, v čom nám pomáha filozofia Lean, ktorú využívame na systém riadenia. Tiež je neoddeliteľnou súčasťou ekologickosť našich procesov a materiálov ktoré používame. Náš claim hovorí “sustainable textile and printing”, reálne to ale okrem eko postoja znamená, že Merchyou budujeme tak, aby ak sa raz podarí generačná výmena, firma mohla fungovať ďalších “100 rokov” bez negatívneho dopadu na životné prostredie a schopná dodržať sociálnu zodpovednosť k niekoľkým desiatkam pracovných miest, ktoré sme doteraz vytvorili.

Ale keďže na Slovensku nefunguje sociálna demokracia a ak sa myslí, tak len na zamestnancov, ako na tých zotročených. A už vôbec sa nemyslí pro-podnikateľsky, teda aj na tých ktorí majú energiu a chuť vytvárať pracovné miesta. Podniká sa ťažko. A tak sme nútení, aj keď sme malou firmou, na môj vkus trochu priskoro riešiť otázku trvalej udržateľnosti biznisu. Nemáme slabé schopnosti, snažíme sa robiť správne rozhodnutia. Nehádžem vinu na vládu, len vravím že riešime problémy neúmerné našej situácií.

Websupport4

Máte aj limity, za ktoré rozhodne nejdete?

Odmietame spolupracovať s politickými stranami, ktoré rozkrádajú naše ťažko zarobené a vždy na čas zaplatené dane. Nikdy nebudeme vyrábať merchandise pre neonacistické kapely, ich odevné značky a aktivity, na ktoré nám sporadicky vedia poslať dopyt. Preberte sa, je rok 2016.

Čo boli vaše najväčšie výzvy doteraz?

Neuveríš, ale zdanlivé banality ako viesť firmu tak, aby mal každý zamestnanec o 3 dni skôr výplatu na účte, ako je náš oficiálny termín. Viesť firmu tak, aby sme mali potrebnú rezervu a financie na nové investície, aby to celé na seba nadväzovalo a mohli sme rásť a posilňovať svoju pozíciu, nebáť sa budúcnosti. Vytvárať pracovné pozície, zaškolovať a udržať tých správnych ľudí s ktorými má význam spolupracovať.

Nič extra, taký bežný “survival kit” každej firmy, ktorá to myslí vážne. Ok, nech je to zaujímavejšie, napr. aktuálne nastavujeme po troch rokoch vzájomného kontaktu spoluprácu s firmou z Los Angeles, ktorá doteraz vyrábala v Pakistane/Číne a teraz prenáša časť výroby do EU. Majú záujem o štandardné tlače, ale aj all-over-print (celopotlač) ktorú na Slovensku na bavlnený textile robíme ako jediná firma. Musíme vyladiť proces výroby, zvládnuť ich štandardy, aby bola táto spolupráca úspešná. Stále sa učíme.

Kam to chcete dotiahnuť? Ako vyzerá vízia Merchyou?

Dávame si krátkodobé ciele, snívame vo veľkom a po ceste zbierame skúsenosti a upravujeme svoje sny podľa toho, čo chce ego a čo je naozaj potrebné, aby sme urobili. Na najbližšie obdobie, cca rok, dáme svoju energiu do nastavenia interného systému a zautomatizovanie procesov. Doladíme pár “top secret” vecí. Ak sa rozprávame v dlhodobom horizonte, jedného dňa chceme patriť medzi najkvalitnejšie európske tlačiarne.

[mc4wp_form]

Autor: Barbora Ilić

Miluje inovatívne riešenia, píše pre svetové mediá a spolupracuje s rôznymi startupmi. Tvorí komunikačné stratégie, je marketérka, milovníčka zdravého jedla a vášnivá cestovateľka.

Jedna odpoveď na “Ako začať firmu na „punk“ a spraviť z nej úspešný biznis?”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *