Kategórie
Tipy a triky Vzdelávanie

O čom sa dá blogovať? Napríklad o IT, marketingu a médiach

Doba čítania: 8 min.

Vybudovať blog trvá roky a zaberá veľmi veľa času. V minulých častiach nášho mini seriálu „O čom sa dá blogovať“ sme sa porozprávali s blogermi, ktorí píšu o cestovaní, jedle, móde a zdravom životnom štýle. Dnes vám predstavíme úspešných slovenských blogerov, ktorí si zobrali na mušku IT, médiá a marketing.

Apliblog

Matúš Babjak založil Apliblog pred rokom. Dlhšie rozmýšľal nad vlasntým blogom, no nevedel nájsť vhodnú tému. “Zaujíma ma veľa vecí, no o ničom som si nevedel predstaviť písať. Vytvoril som svoju mobilnú aplikáciu a pochopil som, že dostať ju medzi ľudí, nie je až také jednoduché. Preto som sa rozhodol založiť svoj blog o mobilných aplikáciach, pomocou ktorého chcem pomôcť vývojárom zviditeľniť ich aplikácie.”

11227885_1492054494438391_7281895636342808035_o

Blog ho zatiaľ neuživí, no rád by sa tam dopracoval. “Vždy som chcel budovať niečo svoje. Tento blog mi to umožňuje. Vybudovať úspešný blog nie je jednoduché a preto každý krok vpred mi robí radosť. Navyše ak tým ešte môžem pomôcť aj iným…”

Neviete o čom písať? Matúš v tom tiež nemal od začiatku jasno. “Samému mi dlho trvalo kým som prišiel na to, o čom písať. No určite by som odporučil písať o niečom čo vás baví. Blogy sa budujú aj niekoľko rokov, preto je potrebné písať o niečom, pri čom vydržíte, aby to nebolo neskôr písanie nasilu. Ak je to niečo čo vás baví, dokážete dosiahnuť lepšie výsledky.”

xKatka.sk

Katka bloguje od roku 2012. Začala tak, že si písala how-to návody. “Často som inštalovala Windows, fixovala som rôzne errory, mapovala som 10 tlačidlovú myšku na Ubuntu, … Mnohé návody som napísala sama pre seba a neskôr som sa k nim vracala, lebo som vedela že je to mnou odskúšaný a funkčný návod”

Autor: Lucia Kotrhová
Autor: Lucia Kotrhová

Blog jej zatiaľ nezarába, no Katka určite ocení vaše tipy na monetizáciu. “Máš nápad ako to zmonetizovať? Áno, ty čo toto teraz čítaš. Máš nápad? Napíš mi ;)” A čo jej teda blog prináša?

  • Kedže mám docela dobré SEO, tak mi to prináša traffic. Mimochodom, najúspešnejší článok na mojom blogu je návod ako vyplniť jednotný colný doklad. Snažím sa riešiť veci, ktoré trápia iných. Pridajte k tomu SEO a máte „cheeki breeki“ blog.
  • Môj blog mi taktiež priniesol 2. miesto v súťaži BlogerRoka v kategórií IT (doteraz nerozumiem ako sa to stalo). Vyhrala som GoPro kameru a na odovzdávaní bolo jedlo a chľast zadara 😉
  • Blog zaručene prinesie feedback a na to sa treba pripraviť. Či už to príde od kamošov na sociálnych sieťach, alebo od úplne neznámych ľudí. Každý feedback, či už pozitívny alebo negatívny, vás niekam posunie. Kam, to už závisí na vás.

No a ak ešte stále neviete, o čom písať. Katka by vám poradila jednoduché riešenie: “Dať si facku. Chcieť blogovať ale nevedieť o čom… to je proste na facku. Písať sa dá naozaj o každej blbosti, stačí ak sa do nej aspoň trochu vyznáte a baví vás to. Položte si otázku – čo ma baví? Marvel, vláčik Tomáš, Lego, rozbíjanie CRT monitorov, hocičo.

Akúkoľvek blbosť si nájdete, vždy sa nájde rovnako šľahnutý človek ako vy a bude to čítať. Ak by som ja dnes ešte len začínala, tak začnem Youtube videami a vykašlem sa na písanie. Buď by som robila videonávody alebo takéto niečo – Life of Boris (tým chcem povedať, že ak máte oblasť, kde sa dajú ľahko robiť videá, tak sa vykašlite na písanie a choďte to radšej točiť na kameru. Video je budúcnosť.

Bestranger.eu

Michael chcel písať o tom, čo ho baví, stať sa odborníkom a zlepšiť si gramatiku. Založil si teda blog a píše už od roku 2012. Čo mu to ale prináša? “Mnoho. Známosti v podobe ľudí, ktorí blog čítajú, účasť na galavečeri Blogerov roka a podobne. No najviac mi to prináša spolupráce, za ktoré som veľmi rád.”

Snímka obrazovky 2016-08-08 o 10.11.46

Blogom si nezarába. “Nejde mi o zarábanie na blogu. Je síce pravda, že niekedy sa nájde PR Článok, ale téma musí súvisieť s niečím na blogu. Mne stačí ak môžem napísať o niečom zaujímavom recenziu a nejaký produkt dostanem zadarmo alebo so zľavou.” Ľuďom, ktorí nevedia o čom písať odporúča zamerať sa na témy, ktorým rozumejú. “Jedna, dve, tri oblasti, ktoré dobre ovládate a rozumiete sa do nich.”

Vojkovsky.sk

Roland sa okolo blogov pohyboval už dlhšie, no svoj prvý blog na vojkovsky.sk publikoval v auguste 2015. “Začalo to čítaním rôznych blogov o podnikaní, marketingu, cvičení a vlastne o všetkom, čo ma zaujímalo. Najprv mi ani nenapadlo, že by som začal blogovať aj ja. Potom som si prečítal pár článkov o blogovaní a už som bol namotaný. Začal som sa vzdelávať, skúšal nové veci. Veľa som toho pokašľal a o pár mesiacov neskôr som založil najväčší slovenský blog o blogovaní.”

Blog mu sám o sebe nezarába, no vďaka nemu získava klientov. “Dá sa povedať, že môjmu blogu vďačím za 100% mojich príjmov.” Dáva mu ale aj oveľa viac. “Ľudia mi píšu ďakovné emaily a komentáre. Noví klienti sa mi ozývajú bez toho, aby som preto musel niečo spraviť. Vďaka blogovaniu som prvýkrát v živote dostal možnosť speakovať na nejakej akcii (konkrétne to bol Festival nomádov). A nesmiem zabudnúť, že som vďaka blogovaniu spoznal veľa skvelých ľudí.”

13339639_1802694006627051_7200091791732365618_n

Všetkým nádejným blogerom odkazuje toto: “Čítajte blogy z rôznych oblastí a sami po chvíli uvidíte, ktoré témy vás bavia a ktoré nie. Ak sa napríklad prichytíte, že trávite podozrivo veľa času na fitness blogoch, tak by možno bolo na čase spraviť blog, v ktorom popíšete vašu cestu za zdravím a lepšou postavou. Blogovanie vás musí baviť. Nemá zmysel začať písať o téme, ktorá vás nebaví. Blogovanie je beh na dlhú trať a ak vám písanie nebude prinášať radosť, tak s tým aj tak skôr či neskôr seknete.”

Kamilaujesky.com

Kamil začal blogovať pred 3 alebo 4 rokmi. Napísal 5-6 blogov a odmlčal sa. Tento rok sa tomu opäť aktívnejšie venuje. K písaniu sa dostal postupne. “Pri svojej práci som nabral pocit, že už dokážem odovzdať ľuďom nejakú pridanú hodnotu. Tak som sa rozhodol, že začnem blogovať. Zároveň si uvedomujem rôzne trendy v online a self marketingu a viem, že z dlhodobého hľadiska je to dobrá vec budovať si určité self promo. Čiže prečo nie.”

10321656_10203844108370934_8267776396847975852_o

Blog mu priamo nezarába, no získava prostredníctvom neho klientov. “Samozrejme z biznisového hľadiska mi to prináša rôzne možnosti prednášať na konferenciách, v coworkingoch, pomáhať startupom a podobne. To je super, lebo sa nejaká moja myšlienka šíri ďalej a verím, že to niekomu aj reálne môže pomôcť. Samozrejme som už vďaka blogu našiel aj reálnych klientov, resp. klienti našli mňa. Inak mi to prináša aj také klasické diskutovanie s hejtermi na Facebooku, ktorí si potrebujú vždy do všetkého rýpnuť :)”

Pokiaľ neviete o čom písať, Kamil by odporučil: “Nepíšte. Prípadne sa zamestnajte v nejakom online médiu, kde budete môcť písať o rôznych témach. Pokiaľ však nemáte reálne know-how z oblasti a tým pádom neviete o čom písať, tak by ste nemali zbytočne vypisovať a šíriť informácie, ktoré sú neoverené, založené na málo skúsenostiach a podobne.”

Spravodaj.madaj.net

Róbert začal písať na svojom blogu už v roku 2002. Bol tak jedným z prvých slovenských blogerov. “Mal som hosting a klasické osobné stránky. Tie boli statické a chýbal tomu život. Vtedy som opustil myšlienku si niečo nakódovať a použil publikačný systém Greymatter. Nevedel som, že to mám pomenovať weblog a tak som nič netušiac písal kratšie postrehy. Neskôr už prišla blogerská vlna a bolo nás v Čechách a na Slovensku možno aj päťdesiat! Poznali sme sa cez rebríček Toplist.cz a navzájom sme mali stránky úzko prepojené. Neskôr som prešiel na dokonalejší a svetovo známejší systém Movable Type. Na ňom som fungoval po väčšinu času a na WordPress som prešiel až nedávno.”

Snímka obrazovky 2016-08-08 o 10.17.34

Spočiatku písal na témy ako telefóny, webdesign, mobilní asistenti PDA, hudobné prehrávače a dnes najmä mobilné zariadenia. “Boli to časy presadzovania sa moderných webových technológií a tak sme to boli práve my, kto ich uvádzal ako prvý. Propagovali sme ich a ukazovali ich výhody.” Dnes už píše s menšou periodicitou: “Na začiatku bol tento typ média na vrchole, avšak časom sa publikovanie presmerovalo do sociálnych sietí, čo samozrejme prinieslo razantné zníženie záujmu o weblogy. Postupne som teda upustil od krátkych „statusov“ a príspevkov mám menej.” Blogom si nezarába.

Namiesto hľadania témy, hľadajte formu. Odkazuje Róbert. “Nikdy nič nepríde obratom alebo len premýšľaním nad tým, čo robiť. Pokiaľ píšete prirodzene a bez námahy, tak je to ľahšie aj pre autora aj pre čitateľa. Ak teda nemáte žiadnu tému, nič si umelo nevytvárajte. Hľadajte si formu a rozsah, ktorá vás nevyčerpá.”

[mc4wp_form]

Autor: Barbora Ilić

Miluje inovatívne riešenia, píše pre svetové mediá a spolupracuje s rôznymi startupmi. Tvorí komunikačné stratégie, je marketérka, milovníčka zdravého jedla a vášnivá cestovateľka.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *