Kategórie
Ostatné Tipy a triky

Ako budovať komunitu

Doba čítania: 4 min.

Nazarij Kľujev stojí za projektom jasomhiphop.sk. K tomuto žánru ho to ťahalo už od detstva, no a kariéra v audiovizuálnej tvorbe ho doviedla práve k jeho vtedajším hudobným idolom. Slovo dalo slovo a Nazarij, spolu s kolegami, prišiel s myšlienkou založiť portál, kde si fanúšikovia slovenskej hip-hopovej scény môžu vypočuť autentické rozhovory s rapermi a spoznať ich tak aj z ľudskej stránky.

v2 copy

“Projekt Ja som hip hop je primárne séria dokumentárnych krátkych filmov o slovenskej hip-hopovej scéne, ktorých úlohou je prezentovať týchto hudobníkov a interpretov nielen ako nejakých raperov a DJ-ov, producentov, ale ako bežných ľudí.”

10834852_778807125528013_7311362676909710661_o
Nazarij (vpravo) a jeho tím v akcii

S Nazarijom sme sa porozprávali o projekte jasomhiphop.sk a aj o tom, ako vybudovať komunitu okolo svojho webu.

Čo prináša tvorcom tento projekt?

Nazarij spustil projekt nezištne, žiaden komerčný plán. Len láska k hip hopu. Vlastných komerčných projektov v oblasti audiovízie mali dosť, hľadali pracovný únik. “Chceli sme robiť niečo, čo vieme robiť dobre. A nejak mať z toho lepší pocit.” Ako inak, ak niečo robíte so srdcom, príležitosti sa objavia.

Nazarij sa pri tvorbe dokumentov spoznal s mnohými rapermi a ozvali aj spoločnosti, ktoré mali záujem o spoluprácu. Verní myšlienke projektu, jasomhiphop.sk nezapredali komercii. “Vznikali aj takéto príležitosti, ale vravím, väčšinou sme ich odmietali. Akurát došlo k nejakým bartrovým spoluprácam s partnermi, ktorí sa nám zdali byť vhodní pre tento projekt a vždy sme sa snažili pretaviť tohto partnera do nejakého benefitu pre samotných divákov, či už formou nejakej súťaže alebo nejakej zvýhodnenej spolupráce s nejakým e-shopom a podobne.”

Ako vytvoriť komunitu okolo vlastného projektu?

Facebook komunitu budovali organicky kvalitným obsahom. Chalani v priebehu jedného roka vybudovali Facebook stránku s 5000 fanúšikmi. Všetko išlo organicky. Projekt je ich hobby a preto neplánovali žiadne investície. Stránku založili, aby mohli fanúšikom priniesť hodnotu aj v čase, keď nové epizódy nevychádzali. “Niekedy to bolo naozaj tak, že dva mesiace nevyšla epizóda. Nechceli sme aby bol tento projekt v úzadí, ale aby proste žil. Aby niečo produkoval.”

 

Okrem plnohodnotných 20 minútových rozhovorov spustili aj jednozáberovky. Teda krátke hudobné videá, v ktorých predstavili ďalšieho hosťa. “Tento systém nás veľmi bavil. A mám taký pocit, že bavil aj samotných interpretov. Pretože to brali ako takú výzvu. Jednak zarepovať to na jeden take, natočiť to za jeden take. A aby to nakoniec vyznelo dobre.”

580213_572287012807944_373550291_n-620x413
Aj Branči Kováč aka Vec sa objavil v jednej z epizód

“Minutážou sme sa chceli zmestiť do 20 minút, ale toho materiálu bolo častokrát natočeného aj na hodinu.” Okrem hlavnej epizódy, uverejňovali aj bonusové videá. Tie boli zvyčajne na nejakú tému a veľakrát aj veľmi vtipné. Týmto spôsobom vytvorili dostatok obsahu, ktorý mohli uverejňovať dlhšiu dobu. Z jedného nakrúcania tak vznikla jednozáberovka, rozhovor, aj bonusové videá.

Spolupráca s online portálmi

Chalani vytvorili spoluprácu so slovenským online protálom, ktorý týždenne publikoval dva články pre Ja som hip hop. Tie vždy súviseli s filozofiou projektu. “Nie vždy to boli aktuálne veci.” Išlo skôr o články k téme, ktoré nemali ambíciu byť aktualitami.

Jasomhiphop.sk je výborným príkladom toho, ako sa dá aj vlastný vzťah k hudbe využiť produktívne a vytvoriť z neho zaujímavý projekt, ktorý prináša hodnotu ďalším ľuďom. A je tiež dôkazom, že ak ste verný svojej myšlienke a misii projektu, výsledky sa dostavia.

[mc4wp_form]

Autor: Barbora Ilić

Miluje inovatívne riešenia, píše pre svetové mediá a spolupracuje s rôznymi startupmi. Tvorí komunikačné stratégie, je marketérka, milovníčka zdravého jedla a vášnivá cestovateľka.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *