Andrej Kiszling a Petra Kemková majú radi kvalitný dizajn. Založili spolu Owl Illustration Agency, prostredníctvom ktorej spájajú ilustrátorov s najväčšími svetovými značkami. Porozprávali sme sa s nimi o radostiach a strastiach ich podnikania a tiež o tom, ako je to s ilustráciami na Slovensku a vo svete.
Aký príbeh sa skrýva za Owl Illustration Agency?
Andrej: Owl sme založili z viacerých dôvodov. Jedným sú ilustrácie. Ako bývalí dizajnéri chápeme ilustráciu ako kľúčový obsah, ktorý pomáha čitateľovi uchopiť tému. Z vlastnej skúsenosti viem, že bez dobrého vizuálneho contentu (obsahu) vyzerá stránka časopisu, alebo digitálna aplikácia trochu ako byt v bratislavskej novostavbe: všade stolíky Lack a plávajúca podlaha, prípadne obrázky maku na stene. Pekné, čisté, ale keď príde návšteva povie si: “Hm, toto som už stokrát videl. Nuda.”
Navyše, ak vychádzame z trendu post-design age, napríklad pri weboch už veľmi tvorba dizajnu od piky nehrá rolu. Často stačí upraviť template, prípadne v prostredí sociálnych sietí je možné zaujať iba samotným obsahom. Dôležitosť obsahu a teda aj ilustrácií bude stúpať.
Ďalším dôvodom je variabilita nášho produktu. Ilustrácia je fantastická komodita. Autentická, čistá kreatívna forma, ktorá nepodlieha fyzikálnymi zákonom, jediné čo je k jej tvoreniu a distribúcii potrebné je okrem nápadov a zručnosti počítač s internetom. Vďaka tomu vie byť agentúra Owl globálna, hoci reálne sedíme kúsok od trhu na Miletičovej. Napríklad, vieme pomôcť slovenskému autorovi vytvoriť ilustrácie pre koncert rapových legiend v Clevelande, španielskej ilustrátorke dodať artwork pre Guardian, alebo odprezentovať pre Bloomberg Businessweek talentovaných autorov z regiónov, kde je kreatívna ekonomika slabšia.
Kto sú vaši klienti?
Andrej: Medzi našich klientov patria veľké vydavateľské domy – napríklad nemecký a švajčiarsky Axel Springer, americký Rodale Publishing, anglické knižné vydavateľstvo Quarto Publishing, či slovenské a české, najnovšie aj rakúske redakcie časopisu Forbes. Okrem toho spolupracujeme s reklamnými agentúrami, či veľkými korporáciami, pre ktoré sú animácie a ilustrácie ideálnou formou pre zblíženie s ľuďmi, alebo vlastnými zamestnancami, prípadne na komunikovanie zložitejších posolstiev.
Podľa čoho si vyberáte umelcov na spoluprácu? Vyhľadávate ich alebo sa vám hlásia sami?
Petra: Na webstránke máme prihlasovací formulár, kde sa umelci môžu prihlásiť. Avšak obyčajne už tvorbu mnohých, ktorí sa hlásia poznáme. Klientovi obyčajne odporučíme umelca vhodného na daný typ zadania. Nie každý umelec by bol schopný vystihnúť charakter Freda Flinstona. Pri zadaniach zohľadňujeme štýl a techniku ilustrátora, rozsah objektov, ktoré je schopný vystihnúť a umelecký výraz. Kedže výsledné dielo je vždy definované úspešnou spoluprácou medzi umelcom a klientom, schopnosť istej profesionálnej empatie je pre nás veľmi dôležitá. Vyvinuli sme špeciálny postup, akým každého umelca testujeme, či nám zvláda stres a komplikované pripomienky. Po pár rokoch v agentúre musím povedať, že je to veľký rozdiel, keď umelec prejde našim školiacim procesom. Klienti na to postupne prichádzajú.
Nie je to tak dávno, čo ste založili Minty. Ako hodnotíte záujem o stock ilustrácie?
Andrej: Viem, že doména mintystock.com trochu zavádza, ale Minty je skôr platforma, kde chceme, aby bolo možné nájsť najlepších ilustrátorov z celého sveta. Stock ilustrácie sú len prvý krok. Budeme pridávať ďalšie spôsoby interakcií s umelcami. V agentúre vidíme, že ľudia potrebujú kvalitné artworky pre svoje projekty čoraz viac – či už je to ilustrácia pre blog na Wordprese, na firemnú Facebook page alebo na nálepky. Minty staviame ako miesto, kde je možnénájsť hotovú ilustráciu a jednoducho stiahnuť, alebo osloviť autora so svojim zadaním.
Petra: Touto cestou by sme radi vyzvali slovenských umelcov, aby platformu mintystock.com skúsili a kľudne sa nám môžu ozvať s nápadmi ako ju zlepšiť.
Aký je Slovensko trh pre ilustrácie?
Petra: Malý, s nerozvinutou kreatívnou ekonomikou a so zdumpovanými cenami. Niekedy je ťažké vysvetliť klientom proces, že na niektoré veci treba koncept, alebo scénar a že sa tieto neurobia sami. Napriek tomu sa situácia stále zlepšuje. Dopyt po obrázkoch stúpa, čomu sa tešíme.
Akou formou vyhľadávate klientov?
Petra: Máme v kancelárii nástenku, kde sme si napísali značky s ktorými by sme radi spolupracovali, alebo s ktorými by naši umelci radi urobili projekt a následne hľadáme spôsoby, ako sa na nich nakontaktovať. Ostatní klienti sa nám ozývajú sami, keď sa o nás dozvedia cez naše marketingové aktivity.
Keď spomínate marketingové aktivity. Ktoré kanály, považujete za najdôležitejšie?
Petra: Žiaden mediálny kanál nie je najdôležitejší. Ide o balanc viacerých, ktoré sa navzájom podporujú. Ale ani ten najlepší marketingový plán nevyjde, pokiaľ sú v kampani napísané hlúposti. My máme nevýhodu – veľmi sofistikovaného klienta. Takže ak by sa nám v komunikácii vyskytli nezmysly, asi by zdvihli obočie a zavolali konkurencii. Ale aby som zodpovedala otázku, veľmi dobrú skúsenosť máme s partnerstvami s inými firmami, prostredníctvom ktorých vieme rozšíriť náš záber. Ide o vzájomné PR aktivity. Treba si však veľmi premyslene vybrať partnera a ponúknuť mu niečo, z čoho budete vzájomne benefitovať, …je to taký marketing 2.0.
Kde vidíte OWL a Minty v budúcnosti?
Petra: Čo sa týka Minty-ho, všade, v každej malej obci na svete môže byť ilustrátor, ktorý prostredníctvom našej platformy môže dodávať svoje diela na bohaté trhy s rozvinutou kreatívnou ekonomikou. Agentúru vidím do budúcna viac ako “boutique”, pracujúci na veľmi zaujímavých projektoch so srdcom.
Čo považujete za svoj doterajší najväčší úspech?
Petra: Neviem, či je človek schopný pomedzi sto aktivít, ktoré sa nám odohrajú v agentúre za týždeň, úplne presne vnímať konkrétne úspechy. Pre firmu je úspech každé jedno odovzdané zadanie, kde máme spokojných oboch, aj umelca aj klienta, prípadne klientových čitateľov. Iným úspechom môže byť, že nás klienti rozoznávajú už nie len na slovenskom a českom trhu, ale v európskom kontexte. Práve teraz dokonca pracujeme už aj na druhom americkom zadaní.
Čo vám toto podnikanie dalo?
Petra: Stále ma nenaučilo ráno skoro vstávať (smiech), ale dalo mi istý kľud, s ktorým vykonávam opakujúce sa úkony. Rozmýšľam, že by som si mala prečítať niektorú Murakamiho knihu – tú o behaní napríklad. Práca v kreatívnom priemysle nie je zábava. Ono to iba tak vyzerá, všetci hore-dole na sociálnych sieťach prezentujú, že ide pracovať a popritom cestovať a zabávať sa.. Nejde. Buď človek pracuje, alebo sa zabáva. Akonáhle sa človek začne baviť, utekajú mu termíny, zabúda na stretnutia, nemá kedy pripravovať prezentácie. Nehovoriac o neporiadku v administratíve, čo človeku môže napokon zložiť firmu.
Mali ste chuť to niekedy zabaliť?
Petra: Občas sú ťažké obdobia. Potom prídem do práce, spravím si kávu a snažím sa niečo zlepšiť.
Andrej: Nikdy. Ale sem tam máme niečo ako “redefiničné meetingy”. Pri podnikaní sa často stáva, že človek sa zabudne a jeho život sa sploští na nekonečnú sériu manažérskych úkonov, ktoré len kopírujú to, čo je dnes a čo treba spraviť zajtra a ženú firmu do prázdna. Vtedy si dáme náš meeting, často úplne mimo office, kde riešime čo ďalej. Snažíme sa zadefinovať dôvody a víziu firmy nanovo tak, aby nás to bavilo a napĺňalo. Lebo nemá zmysel fungovať len preto, aby sme fungovali. Nie sme hlodavce, ktorých jedinou starosťou je zohnať jedlo. Malo by v tom byť niečo viac.
Čo vás na vašej práci najviac teší?
Petra: Že dávame priestor aj novým umelcom na scéne. Pracujeme s nimi na príprave portfólií, učíme ich tomu, čo je práca s klientom a klienti tak získajú možnosť pracovať s neobjavenými talentami.
Andrej: Najviac ma baví globalizácia a to, že sa nám darí využívať ju na dobrú vec, keď vieme prepojiť talentovaných ilustrátorov s klientmi na opačnom konci sveta. Potom je ešte super, že nám naši klienti posielajú super časopisy 🙂
Čo by ste poradili začínajúcicm podnikateľom?
Petra: Myslite a pracujte v európskom alebo globálnom kontexte. EÚ zákony umožňujú medzi našimi krajinami jednoduché transakcie aj jednoduché vysporiadanie v účtovníctve, nie je s tým žiaden problém.
Andrej: Vypnite facebook. Je to nástroj, ktorý môže kedykoľvek zmeniť pravidlá. Postaviť na ňom biznis je blbosť.
Ak si talentovaný ilustrátor, určite sa pozri po OWL Illustration Agency alebo Minty. No a ak si nádejný podnikateľ, zostaň s nami. Viac zaujímavých článkov o šikovných slovenských podnikateľoch už čoskoro.
[mc4wp_form]