Je dôležité, aby sa názov vašej spoločnosti zhodoval s názvom domény? Joel Gascoigne si myslí, že na začiatku to nemusí byť až také dôležité. „Či už vám názvy sedia, alebo nie, na úspešnosť vášho startupu to nemá žiadny vplyv.“
Dáva za príklad niekoľko úspešných firiem, ako je Twitter alebo Dropbox, ktoré na začiatku vôbec nepoužívali rovnaký názov vo svojej doméne.
Problém však môže nastať neskôr, ak nie ste vlastníkom originálnej (resp. najznámejšej a najpoužívanejšej) TLD (Top Level Domains), ako sú napríklad .com alebo .co.uk. Vtedy môžu nastať komplikácie, ba dokonca môžete prísť o časť vašich zákazníkov. Prečítajte si 5 krátkych príbehov o firmách a ich boji s doménami.
1. Buffer
V marci 2015 spoločnosť Buffer oznámila, že sa im podarilo získať doménu buffer.com. Predošlí vlastníci SealGuard Heat Sealing Buffers neboli práve nadšení, keď sa lúčili s ich názvom. Nebolo to však prvýkrát, čo Buffer zmenil názov svojej domény. Začali ako bfffr.com a neskôr pokračovali ako bufferapp.com. Prečo Buffer tak veľmi chcel buffer.com?
Buffer sa stretol s veľkým zmätkom, keď sa ich klienti dostali na stránku buffer.com (ktorú nevlastnili) a následne telefonovali úplne inej firme, aby dostali informácie o poplatkoch na kreditnej karte. Spôsobilo to veľkú ujmu na kvalite zákazníckych služieb. Buffer si však včas uvedomil, čo sa deje, a nakoniec sa rozhodli, že je čas získať .com doménu za každú cenu. Prešlo niekoľko rokov, kým sa im podarilo uzavrieť dohodu.
2. Basecamp
Basecamp je nástroj na manažment projektov. Až do roku 2012 by ste ju našli na stránkach BaseCampHQ.com. Spoluzakladateľ Jason Fried vysvetlil, prečo začiatok nebol úplne ideálny:
„Doména, ktorú sme chceli, nebola voľná. Názov našej firmy sa nám páčil, a tak sme si proste našli inú voľnú doménu. Názov produktu bol pre nás dôležitejší.“
Pán Fried nakoniec doménu basecamp.com získal a následne presunul celé svoje produktové portfólio.
3. Bitly
Bitly je služba, ktorá skracuje dlhé internetové adresy do kompaktnejšej formy. V roku 2011 zmenili názov z Bit.ly na Bitly.com. Bit.ly si vlastníci zvolili kvôli zneniu a vzhľadu, pretože názov evokoval „akoby niečoho malé kúsky, voľne prepojené“, avšak prípona .ly sa používa pre krajinu Líbya, čo spôsobilo technické problémy mnohým webstránkam.
V roku 2010 totiž líbyjské úrady zrušili podobnú webstránku s názvom vb.ly, ktorá zjavne porušovala zákon Šária. Nasledujúci rok Líbya v panike zneprístupnila internetové pripojenie pre väčšinu krajiny, pretože sa bála, že skracovanie adries spôsobí chaos a znefunkční domény. Bit.ly vysvetlili, že ich servery poskytovali záložný systém a všetky linky boli duplikované na bitly.com.
Firma sa nakoniec rozhodla preniesť biznis na bitly.com, aby zabránila riziku a kontroverzii. Mnohí ešte aj dnes volia domény končiace s .ly, aby tak spravili svoje názvy zaujímavejšie, ako napríklad generalassemb.ly (-ly dopĺňa celé slovo).
4. Slido
Ani slovenská firma sli.do nemala od začiatku zakúpenú .com doménu. František Krivda, spoluzakladateľ, rozpráva na svojom blogu príbeh o ich začiatkoch.
“Či chcete, alebo nie, klienti budú vašu doménu (brand) brať ako .com doménu. Nás tak automaticky brali ako “slido.com” a bolo im jedno, že tú doménu nemáme.”
Aj keď si Sli.do uvedomovali, že si .com doménu v istom bode budú musieť kúpiť, František už dnes odporúča, nech to firmy robia pokiaľ možno čo najskôr. Vyhnete sa tak komoleniu názvu vašej firmy a taktiež pochybnostiam o tom, či vaša “exotická” koncovka patrí skutočne slovenskej firme a nie inej krajine.
František by dnes robil veci pragmatickejšie aj na úkor brandingu. Aj po zmene na slido.com sa stretávajú so zmätenými zákazníkmi práve vďaka ich súčasnému dizajnu loga, v ktorom je zapracovaná doména .do.
6. Bonus: LEEDTeacher
Zachary Rose v roku 2009 založil v New Yorku firmu LEEDTeacher, ktorá poskytovala komerčné tréningy a kurzy pre pracujúcich. Zabudli však skontrolovať asociácie a históriu, ktoré sa spájali s ich názvom.
LEEDTeacher.com bola v tom čase masívna nezisková sieť a registrovaná značka. Dnes už 29-ročný Zachary čelil paľbe žiadostí a listov na ukončenie domény a jej zmeny názvu. Právnikom zaplatil 2000 $ na poplatkoch a nakoniec bol nútený premenovať svoj biznis na GreenEDU.com. Aktuálne však prešla stránka ďalším nepochopiteľným rebrandom a sídli na doméne zackacademy.com.
“Dávajte si pozor aj na iné “míny” – ako napr. či predošlý vlastník nemá zablokované vyhľadávanie na Google kvôli porušeniu podmienok. Lepšie je to zistiť pred tým, ako investujete,” hovorí Zachary Rose.
Joel Gascoigne hovorí, že iný názov domény (nekorešpondujúci s názvom spoločnosti) by nemal byť spočiatku zdrojom neúspechu. V neskoršom štádiu sa však môže stať, že ak vlastníte doménu, ktorej názov sa nezhoduje s názvom firmy, môže to mať negatívne následky pre váš biznis.
[mc4wp_form]