Kreativita, fantázia, estetika, výnimočný dizajn a zmysel pre detail. Tým sa vyznačujú produkty, ktoré nájdete na e-shope Mr.Wood. Za týmto projektom sa skrýva Zolo Kis. Človek, ktorý do svojej práce dáva aj obrovský kus seba.
Ako si sa dostal k podnikaniu s drevom?
Myslím, že som bol celý život vychovávaný a vedený k poctivo odvedenej práci. Otec ma v skorom veku viedol k elektronike. Ako dieťa som doma robil rádiá a navštevoval som elektrotechnický krúžok. Hneď, ako prišla éra osobných počítačov, mi otec zaobstaral jeden domov. Mohol som mať tak 12 rokov. Hneď som začal programovať v jazyku BASIC. Od počítačov to už bol kúsok ku grafike. I keď musím povedať, že jedno obdobie som sa živil ako programátor a veľmi ma to bavilo. Programovanie bolo pre mňa ako písanie opery.
Začiatkom roku 2008 sme založili spolu s Martinom Jenčom – “Žltý” MILK. Začínali sme naozaj americky. V pivnici pod kasínom na Krížnej ulici. Vtedy to bol najväčší rajón prostitútok v Bratislave. Z pivnice pod kasínom to Milk dotiahol až do centra Bratislavy, do krásnych priestorov v historickom dome, kúsok od Reduty a hotela Carlton. Minimálne v Bratislave je Milk spájaný s absolútnou kvalitou. V Milku sme boli väčšinu času sústredení čisto na grafický dizajn.
Ja som mal obdobie, keď som bol veľmi vyčerpaný a potreboval som “brejk” a veľmi ma lákal produktový svet. Vytvárať niečo uchopiteľné, skutočné. Chvíľkovou kompenzáciou bol taký mini gastro projekt. Vedel som však, že ak moje ďalšie smerovanie má ísť do produktu, tak to nie je možné robiť súčasne s Milkom. Musel som sa rozhodnúť. Bolo to nesmierne ťažké rozhodnutie. Opustiť niečo, čo som roky spolu so Žltým budoval a začať zase niečo nové. Ešte počas fungovania v MILKU som si kúpil CNC frézu a začal experimentovať s výrobou produktov z dreva. Myslím, že produkty boli, a aj sú viac orientované do dizajnového sveta.
Pred tým, než si rozbehol Mr.Wood, spoluzaložil si a viedol kreatívnu agentúru Milk. Ako by si porovnal tieto dve podnikateľské skúsenosti?
MILK sme zakladali dvaja. Čiže pomer síl a energie bol rozložený na dvoch ľudí. “Ve dvou se to táhne líp” – či jak je to porekadlo :). Mr.Wood je momentálne z tohoto pohľadu pre mňa náročnejší projekt.
Čo ti Mr.Wood dal?
Priznám sa, že táto otázka mi dala najviac zabrať. Ak zvážim vloženú energiu a čas, tak ma zvádza napísať, že zatiaľ viac vzal, než dal. Nech to znie akokoľvek divne. Pokiaľ by sme sa bavili o peniazoch, resp. investícii do technológií a zariadenia, tak tá sa dávno vrátila. Povedať, že Mr.Wood mi dal novú skúsenosť mi prišlo nejak málo. I keď je to taká jednoduchá pravda.
Všimli sme si, že svoje produkty rozosielaš po celom svete. Ktoré krajiny u teba vedú v množstve objednávok?
Zatiaľ vedie Slovensko a Čechy. Následne Rakúsko, Holandsko. Najväčší problém je s objednávkami do USA, ktoré ma vždy potešia, ale poštovné do USA veľmi navyšuje cenu produktu. Produkt sa tak stáva menej cenovo atraktívny pre ľudí z týchto krajín. Samozrejme riešenie existuje, len tu už sa začíname baviť o väčšej investícii a produkcii a následne využívaní nejakej „fulfillment“ služby, napríklad od Amazonu.
Si kreatívec a k marketingu máš blízko. Na aké marketingové aktivity sa zameriavaš na Slovensku a osvedčili sa ti? Podporuješ svoj predaj nejako aj v zahraničí?
Bude to znieť otrepane, ale mne sa naozaj ako najlepší marketing osvedčil taký ten jednoduchý. Spokojný, radostný človek posunie svoj zážitok ďalej. A je to! Občas chodievam do Viedne na dizajnový trh a samozrejme pred Vianocami vždy idem rád na Urban Market v Bratislave.
Predávaš len prostredníctvom svojho webu alebo aj cez iné portály?
Momentálne predávam online len cez svoj shop a občas robím kolaboráciu s portálom Monoqi. Evidujem veľký nárast podobných portálov, ktoré sa venujú selekcii a následne predaju cez svoje portály, ale bohužial systém delenia zisku je nastavený v zlom pomere. Preto viac tlačím ľudí priamo do môjho shopu.
Ako ti pomáhajú sociálne siete v propagácii tvojich produktov?
Sociálne siete sú v podstate jediná platforma na marketovanie produktov. Musím povedať, že konverzia je výborná. Každá platená reklama sa vždy vráti a prináša nových zákazníkov. Snažím sa ľudí nezahlcovať zbytočnosťami. Na mojom facebooku postujem väčšinou len nové produkty. Intenzita je preto menšia, ale takto mi to zatiaľ vyhovuje.
Aký e-shopovací systém používaš?
Používam platformu Shopify. Následne kúpený a upravený template. Tu som plne využil svoje predchádzajúce znalosti a celý shop som rozbehal sám.
Vieš si predstaviť, že by si predával svoje produkty len “offline”? Teda nie cez web?
Áno, samozrejme si to viem predstaviť. Je to však o ideálnom pomere delení zisku medzi “offline” predajcom a mnou, ako výrobcom. Ja osobne neplánujem otvárať kamennú predajňu. Spoluprácu som zatiaľ rozbehol s kníhkupectvom Martinus v Bratislave a Slávica Design obchodom, kde sa niektoré produkty dajú priamo kúpiť. Mám dohodnuté aj ďalšie predajne vo Viedni.
Je veľký záujem aj o “custom” objednávky?
Áno, je väčší záujem o „custom“ veci, ako hotové produkty. Je to spôsobené samozrejme tým, že mám zatiaľ veľmi málo produktov na výber. Určite popracujem na ďalších pekných produktoch.
Čo ťa na svojej práci najviac teší?
Na mojej práci ma teší, keď spôsobujem svojou prácou radosť ľuďom. Je to absolútne naplňujúci pocit, ak mi niekto zaplatí za niečo, čo som vytvoril a ešte sa z toho teší. Je to taká obojstranná spokojnosť. Ďalšia vec je samotná práca s drevom. Drevo milujem pre jeho vôňu, ale často si uvedomujem, že v tej celej nádhere a pevnosti dreva a možnostiach jeho využitia, je ukrytá neskutočná poddajnosť – pokora. Drevo je naozaj veľmi ľahko opracovateľné.
Nemyslím si však, že drevo by nejako špeciálne charakterizovalo mňa ako osobnosť. Som schopný hladkať tehlu, kov, drevo, omietku, plast, papier, auto, loď, lietadlo, vlak a samozrejme ženu. Obdivujem architektúru, mosty. Niečo vo mne vždy ožíva pri kontakte, pohľade na tieto krásne veci ktoré nás obklopujú. To niečo je naplnené láskou, obdivom, radosťou a hravosťou.
Čo považuješ za najväčšie výzvy pri podnikaní v Mr.Wood?
Mr.Wood bol a je taký experiment. Vždy som túžil vyrábať produkt, ktorý sa bude predávať mimo Slovenska. Najväčšou výzvou stále zostáva ako dostať produkty na väčšie zahraničné trhy. Amerika. Afrika. Paradajka. Paprika.
Kde berieš inšpiráciu pre svoje produkty?
Magazíny, knihy, ľudia, internet, príroda, hudba, film, jedlo.
Aké máš plány do budúcna?
Chcel by som si založiť rodinu. Toto som nestihol, podcenil.
Čo by si poradil začínajúcim podnikateľom?
Och, myslím, že internet je plný rád, motivačných príhovorov, rozhovorov, videí. Dokonca niektorí úspešne zarábajú na radení. Ja osobne mám teraz obdobie, kde samotné podnikanie nie je až také prioritné. Sústreďujem sa skôr na kvalitu života a snažím sa vniesť do svojho života poriadok, radosť, lásku, dobro, teplo. Podnikanie je o príležitostiach. Identifikovať a chytať sa príležitostí som schopný len v určitej kondícii. Ak má človek bordel v duši, je zahľadený do zeme, tak je náročné rozpoznávať takéto príležitosti. Myslím, že podnikanie a prístup k podnikaniu je len zrkadlom mojich vnútorných hodnôt a vyrovnanosti. Vytvárať poctivo niečo hodnotné, za čo vám ľudia radi zaplatia je náročné. Vyžaduje si to veľa energie. Čiže, ak by som mal predsa len dať nejakú radu, tak ta by znela:
„Buďte v dobrej kondícii. Žite pekný, zdravý, vyrovnaný život. Dobre sa stravujte. Šírte dobro, teplo. Športujte. Čítajte. Smejte sa. Milujte.“
Verím, že v takomto nastavení človek rozpozná tie správne príležitosti na podnikanie a následne je schopný sa správne rozhodovať a podávať výkon.
Výsledkom podnikania je ideálne zisk, no biznis by nemal byť len o peniazoch. Robiť rozhovory so šikovnými ľuďmi, ktorí majú srdce na pravom mieste tak ako Zolo, je vždy radosť. V našich blogoch o slovenských online podnikateľoch vám prinášame príbehy ľudí, ktorí našli v biznise svoju vášeň a sú vynikajúcim príkladom pre všetkých, ktorí premýšľajú nad rozbehnutím niečoho vlastného. Viac rozhovorov so slovenskými online podnikateľmi už čoskoro. Sledujte nás.