Kategórie
Business Tipy a triky Vzdelávanie Zákulisie

20 tipov ako úspešne zvládnuť pohovor

Doba čítania: 10 min.

V spolupráci s HR oddelením som aktualizoval jeden z najčítanejších článkov na blogu. Pridali sme ďalšie rady a tipy, ktoré by ste pri príprave a pohovoroch nemali opomenúť. Nepovažujem sa za žiadneho HR špecialistu, ale tieto tipy vychádzajú z mojej niekoľkoročnej skúsenosti z filtrovania stoviek žiadostí a vedenia pohovorov na rôzne pozície (helpdesk, marketing, programátori, administrátori, asistentky…) s cieľom vybrať do firmy ľudí, ktorí sú dobrí v tom, čo robia, svoju prácu majú radi a nepatria do priemeru.

Nehovorím, že v každej firme majú rovnaké kritéria a postoj k selektovaniu ľudí, každopádne, možno až na pár výnimiek, vám tieto rady neuškodia.

Toto sú základné tipy, aby vás vôbec niekto zavolal na pohovor. Garantujem vám, že po aplikovaní rád z tohoto blogpostu svoje šance na úspešný pohovor zvýšite o 345,68%.

1. Generické životopisy

Okamžite si všetci zmažte tie generické životopisy a spamové motivačné listy. Poctivo napíšte nové. Váš životopis musí byť rýchlo prečítateľný, aby sa dal doslova preskenovať. Niektoré veľké firmy už nerobia manuálne prvú selekciu, ale majú na to rôzne online nástroje, ktoré im vyberú najlepšie životopisy do prvého kola. Využívajú sa dve formy- scanning a skimming. HRistov zaujímajú vyslovene nadpisy pozícií, špecifické informácie o tom, čo ste robili, dátumy, poprípade nejaké obrázky a podobne. Vaše informácie musia proste zaujať hneď!

2. Prispôsobujte životopis

V každom jednom prípade upravte životopis a motivačný list pre konkrétnu pracovnú pozíciu. Zvýraznite prax, úspechy a záľuby pre konkrétnu pozíciu a firmu. Nikoho (kto hľadá programátora) naozaj nezaujíma, že ste na strednej škole robili za pokladňou v Tescu. Rovno vás to pochová (áno, je ťažké takto poslať 10 žiadostí denne, ale presne o to ide.)

Ak nemáte aj úplne požadované skúsenosti na pracovnú pozíciu, napíšte v čom ste dobrý. Vypichnite čo sa vám v minulosti podarilo naučiť a ako ste uspeli. Dajte príklad toho, že sa viete nesutále učiť nové veci a uspieť.

3. Ukážte svoju osobnosť

Nebojte sa ukázať svoju osobnosť. Odlíšte sa životopisom aj po grafickej stránke. (tip: google interesting curriculum vitae creative).

4. Gramat(y)ka

Skontrolujte si gramatiku, formátovanie, štylistiku.

Fail: nemôžete sa uchádzať o pozície copywritera, helpdesku alebo PR s motivačným listom s 30timi gramatickými chybami

5. Vizuálny kontakt

Neprikladajte fotografiu, ak naozaj nie je technicky a esteticky profesionálna. Ľudia posielajú naozaj brutálne fotografie z kúpeľne rovno po žúre s litrom absynthu, alebo vystrihnuté hadie oči. Krása. Rovno pošlite hypno frog.

Fail: nemôžete sa uchádzať o prácu v IT firme, keď do prílohy mailu dáte 5MB foto

6. Referencie

Dodajte referencie. Či už na svoju reálnu prácu alebo projekty s bližším popisom čo ste tam robili, alebo na ľudí, ktorí môžu niečo o vás povedať. Referencie budú vždy dôležité, keďže váš bývalý kolega / kamarát vie o vás veľa povedať. V dnešnej dobe si vaše referencie a kolegov vedia pozrieť aj cez Linkedin.

Fail: keď ste fakt nikde nepracovali, spomeňte aspoň svoje projekty, čo ste robili popri škole a ktoré maju niečo spoločné s danou pozíciou. Nemôžete očakávať od zamestnávateľa, že sa spoľahne na to, že budete dobrý v niečom, o čom si myslíte, že v tom budete dobrý

7. Oslovenie

Upravte aj samotný email, ktorý posielate. Oslovenie a telo mailu je prvá vec, ktorú hodnotiaci uvidí. Z interných analýz nám vyšlo, že 80% uchádzačov nič nepíše do textu e-mailu. Väčšinou to však nie je predzvesť ničoho dobrého.

Fail: “Na základe vašej ponuky uverejnenej na portáli XXX, si Vám dovoľujem poslať v prílohe životopis…” a podobné deriváty vás automaticky zaraďujú do stáda medzi ostatných

8. Adresa odosielateľa

Adresa, z ktorej posielate email. Je to drobnosť, ale už aj to o vás veľa prezradí.

Fail: megakozy33@azet.sk

9. Formát životopisu

Neposielajte životopisy vo Word súboroch a podobne. Nikto nemá čas čítať rozbité texty po otvorení. Najlepšou voľbou je vždy súbor .pdf alebo hociaký iný, ktorý nerozbije text. Alebo online formou, napríklad na svojej vlastnej stránke, na Linkedin, cez Prezi a podobne.

10. Buďte spoľahlivý

Na 100% vyplňte žiadosť presne, ako chce zadávateľ. Keď niekto chce, aby ste do predmetu zadali slovo HELPDESK, tak to tam dajte. Keď niekto vyžaduje žiadosti v .pdf formáte, tak to tak spravte.

Fail: nič nedá zamestnávateľovi horší signál o vašej spoľahlivosti a pedantnosti ako to, keď pokazíte prvú úlohu, ktorú vám zadal

11. Motivačný list

Najdôležitejší je motivačný list (to je aj samotný email). Na tomto si dajte naozaj najviac záležať. Možno v korporáciach nemá HR oddelenie čas čítať motivačné listy a majú pevné filtre, ale pre mňa je oveľa dôležitejšie keď napíšete, prečo chcete túto konkrétnu prácu ako to, že máte vysokú školu. A naopak, keď niekto poslal motivačný, z ktorého je jasné, že to posiela ďalším sto firmám, ani nemám chuť mu odpisovať.

Z toho vyplýva: Nerozosielajte SPAM! Posielajte žiadosti iba tam, kde naozaj chcete pracovať. Prispôsobte ich, dajte si záležať  a nebudete frustrovaný, že vám nikto neodpisuje.

Fail: za dôvod, prečo chcete u nás pracovať, nepovažujem generickú vetu typu: Vaša firma je mi sympatická a baví ma pracovať s počítačmi

cv-websupport

Okej. To bola tá ľahšia časť. Keď prejdete prvým filtrom, treba zabodovať na pohovore. A pod zabodovať nemyslím, že prídete, uvidíte a zvíťazíte. Ale že postavíte 20 nových štadiónov, odohráte tam majstrovstvá sveta v 10tich športoch, všetko vyhráte a ešte sa spýtate: To je všetko? Ja som sa iba rozcvičoval.

Ihneď po ukončení pohovoru musí mať človek, ktorý s vami robil pohovor pocit, že vás chce do teamu. Musí mať pocit, že má štastie, že zrovna vy ste šli okolo a stavili ste sa na pohárik. Jednoducho sa za vami zabuchnú dvere a on musí celú dobu rozmýšľať, ako vám čo najlepšie oznámi, že ste boli vybraný. Musí mať strach z toho, že odmietnete.

Toto sa dá samozrejme dosiahnuť na milión spôsobov, ja zvýrazním niekoľko. Žijeme v online dobre, takže nech vás neprekvapí, ak pohovor bude formou videá alebo telefónu. Je to už veľmi bežné a video pohovory sa stávajú čoraz populárnejšie.

12. Pripravte sa

Nebudem písať ako. Nie je to žiadna mágia. Aj 15 minútová príprava zvýši úroveň vášho vystúpenia dvojnásobne, ako keď sa nato vykašlete.

13. Prvý dojem je najdôležitejší

Aj tu, ako všade, platí, že prvý dojem je najdôležitejší. Nechcem tu rozoberať vonkajšiu fyzickú prípravu na pohovor. Keďže sme IT firma, nerobím si o geekoch zbytočné nádeje. Skôr nepokašlite prvé minúty pohovoru tým, že budete vystresovaný, zahriaknutý a nebudete vedieť odpovedať na rozohrievacie otázky typu: čo viete o našej firme, prečo meškáte alebo idete o polhodinu skôr, prečo ste prišli s kamarátkou a podobne.

Osobne, vo väčšine prípadov už po 1-5 minútach pohovoru viem, že tohoto človeka nezoberieme. Ale samozrejme, boli aj výnimky z ktorých sa nakoniec niečo schopné vykľulo.

14. Buďte v pohode

Dajte sa do „klídku“. Na väčšine pohovorov (aspoň u nás) vám ponúknu vodu, čaj, kávu. Nebojte sa dať si a pokecať si počas toho o banalitách. Buďte sympatický, nechajte preskočiť iskru. V malej firme sa všetci poznajú a veľký dôraz sa kladie na to, či sa hodíte do tímu aj osobnostne. Ukážte svoju osobnosť, nehanbite sa za seba.

Nebojte sa, že to neklapne. Hľadáte si prácu, kde budete štastní a spokojní, a preto ak vás kvôli tomu nevyberú, je to len dobre. Predítete budúcim problémom. (tip: Je to ako vo vzťahu. Ak pred tým druhým niečo skrývate už na začiatku, neskončí sa to dobre.)

Na väčšine pohovor to už teraz prebieha skôr neformálnym spôsobom- neformálnym rozhovorom/dialógom, niekedy si to doslova vyžaduje firemná kultúra a takto vie budúci zamestnávateľ zistiť, či aj neformálne prostredie zvládnete. Čatokrát sú pohovory iba neformálny pokec, z ktorého nemusí nič výjsť (vy nemáte  záujem,alebo oni) a v dobrom sa rozídete.

15. Ukážte, že vás to baví

Ukážte svoju reálnu vášeň pre vec a na druhú stranu nehrajte sa na niečo, čo nie ste. (tip: rozžiarené očká programátora, ktorý rozpráva nadšene o svojich projektoch, sú neporaziteľná zbraň oproti znudenému rapkaniu povinností v minulom zamestnaní.)

Keď máte v CV uvedený šport, čítanie kníh, pozeranie filmov, tak buďte presný- aký šport vás baví najviac, akú knihu máte najradšej/čítali ste naposledy a to isté pre film.

16. Buďte asertívny

Dobrý zamestnávateľ nechce bábky, ale osobnosti.

17. Vyžarujte energiu

Ako vás môže prijať človek, ktorý chce umrieť potom, čo mal s vami pohovor? Myslite si, že by chcel s vami pracovať?

18. Nefailujte

Vyvarujte sa FAILOM. Na každú pozíciu existuje aspoň elementárna úroveň vedomostí a spôsob správania. Ak ste sa nejakým zázrakom dostali cez prvé kolo, nevyfailujte sa úplnou banalitou. Napríklad iba tým, že zaklamete alebo nie ste konzistentný. Nemôžete dávať na pohovore najavo svoju lenivosť. Neohovárajte iných ľudí. Nevyhovárajte sa na iných ľudí a podobne.

Fail: nemôžete koktať, keď chcete robiť helpdesk, nemôžete hľadať klávesu, keď chcete byť programátor, nemôžete nevedieť, čo je twitter keď chcete isť na online marketing…

19. Robte to, čo vás baví

Hľadajte si prácu, ktorú chcete robiť. Váš potenciálny zamestnávateľ nemôže mať dojem, že hľadáte akúkoľvek prácu. Povedzte mu, prečo chcete pracovať u neho, prečo chcete robiť túto konkrétnu prácu. Musí mať z vás dojem, že by ste to robili aj zadarmo. Ale nie preto, že ste socka a potrebujete drobné, ale preto, že vy svoju prácu milujete.

20. Pýtajte sa

Musíte vystupovať ako osobnosti a musíte ukázať záujem o prácu. Keď sa človek ani potom, ako je k tomu vyzvaný, nespýta na niektoré podrobnosti zo života firmy, detaily pracovnej ponuky alebo iných firemných procesov, je to jednoznačne signál, že je to neskúsený človek a jeho cieľom je len niečo niekde robiť.

Prípadný záujemca musí byť obrovský skiller, aby som vôbec uvažoval nad jeho prijatím, ak sa počas pohovoru na nič nepýtal.

pohovor 2

Tipy na záver:

  • prečítajte si ďalšie oveľa fundovanejšie návody, knihy, blogposty o tom, ako zažiariť pri uchádzaní sa o prácu.
  • choďte na to z opačnej strany. Vyskúšajte si viesť pohovor. Ak nemáte na to reálnu príležitosť, dohodnite sa s priateľom, čo hľadá prácu, že odsimulujete pohovor (pomôže to aj jemu). Prečitajte si návody alebo knihy ako viesť pohovor, čo očakávať od kandidáta a vyskúšajte si to. Otvorí vám to oči. Už iba pri aplikovaní tohoto bodu vám zaručujem upgrade na vyššiu úroveň.
  • nehľadajte zaujímavé pracovné ponuky na klasických pracovných/kariérnych portáloch. Vyšepcifikujte si firmy, ktoré sú pre vás zaujímavé a pozrite si ich stránku a sekciu Kariéra. To isté platí pre sociálne siete- Facebook, Twitter, Linkedin, Google +. firmy už vedia, kde tých správnych ľudí hľadať a častokrát inzeráty dávajú práve tam.
  • okrem toho, že ste na sociálnych sieťach a všade aj online, buďte aj v komunite- treba poznať ľudí, rozprávať sa s nimi, ísť na kávu, na podujatie. Pokiaľ ste šikovný, ľudia vás musia poznať, aby vás mohli odporúčiť, vždy keď bude dobrá pracovná ponuka/projekt atď.
    Ak vás zaujíma marketing, choďte na marketingové eventy, ktoré sa u vás v meste konajú, spoznajte sa z ľuďmi z iných firiem, majte prehľad ako to aj niekde inde chodí 🙂
  • lokácia/miesto na prácu už nebude viac hrať rolu- budete môcť pracovať z domu, z inej krajiny, z iného štátu. Preto nech vás neodradí, ak pracovná ponuka je z USA, veď možno budete pracovať na remote a občas na výlet do USA 🙂

A hlavne nebuďte demotivovaný, keď vás nezoberú. Sám viem, že sme množstvo kandidátov neprijali kvôli dôvodom, ktoré by v iných firmách neboli problém a opačne. Jednoducho nám len nesadol a nebolo to nič tragické. Alebo proste bol len niekto trošku lepší. No a potom je vašou úlohou, aby nabudúce už nikto lepší nebol. A jediná cesta ktorá k tomu vedie je: začať na sebe makať.

Autor: Michal Truban

Mišo je prirodzeným dôkazom toho, že poctivý biznis sa dá robiť aj v teniskách a bez zbytočných oficialít. Je zakladateľ WebSupportu, startupu Nicereply, InHiro či inteligentnej stoličky Neseda.

6 odpovedí na “20 tipov ako úspešne zvládnuť pohovor”

Ach jaj … kto toto len popísal. To sú všetko proste totálne drobnosti. Aj keď je pravda, že je to asi niečo také ako základná slušnosť na Slovensku. Najlepší pohovor v mojom živote bol takýto: dostal som emailom obratom 3 ťažké úlohy, ktoré bolo treba vyriešiť. Keď som ich dokončil v definovanom čase, tak sme sa stretli a už sa to celé nieslo v inom duchu. Absolútne nevadilo, že som neposlal životopis v prílohe a nevadil ani smiešny email a ani žiadna z vyššie uvedených drobností. Vám šikovným radím, zmiznite zo Slovenska preč. Neodpovedajte takýmto a podobným firmám, kde nie je uvedený ani ponúkaný plat a ignorujte všetkých zadubených personalistov v napuchnutých firmách, ktorí nemajú čo na robote od dobroty. Chcú človeka s vymysleným pekným životopisom a zvyšok ich nezaujíma.

Suhlasim s Petrom. IT by malo ostat (ako posledny mohykan bohuzial) obor, kde sa nedba tolko na take hr hluposti co sa clovek docita v clankoch na profesii. Ist tvrdo po skille, to je jedine co sa pocita a nech ten clovek ma kludne mail megakozy33@azet.sk a hned ako vkroci k tebe do miestnosti tak zakopne o prah. 🙂 Dat na prvy dojem je strasna hlupost a zasita dogma. Za 1-5 minut je absolutne nemozne pri tolkych neznamych ucinit tak radiklane rozhodnutie o kandidatovi ako prijatie/neprijatie do zamestnania. Celkom by ma zaujimal tvoj proces zbierania informacii pocas tych 5 minut na to aby si si utvoril (podla teba) dostatocne siroky obraz o cloveku.

no týmto sa riadim už hodnú dobu a stále nič. Keď máte jedno obmedzenie zdravotné, ktoré viete vynásobiť snahou a ochotou pracovať.- ľudí to zaujme, ale povedia, že až bude pozícia bez toho určite sa ozveme máte zaujímavý a silný profil. Najsmutnejšie je, keď Vás pozývajú na pohovory len v Prahe…. pritom človek by chcel už pracovať hoc aj manuálne – administratívne ale na to som už prekvalifikovaná vraj.

Dobrý deň pán Truban, Úplnou náhodou som narazila na Váš článok a som celkom zaskočná. Jediné, čo tam vidím je zameranie na výkon a dokonalosť. Všetko perfektné, všetko precízne, žiadna zahriaknutosť, motivačný list musí byť slohové cvičenie. Ten bod 19 je asi najhorší – človek si má hľadať prácu, ktorú miluje, ale nemá sa tváriť, že za ňu chce peniaze… lebo nie je „socka“. Uff tak to je teda – ako to len povedať slušne… povýšenecké, škaredé? Na záver: milujte ľudí pán Truban, nie prácu. Robte prácu s radosťou, ale milujte svojich blízkych. Chápete ten rozdiel?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *