Kategórie
Novinky Technológie Zákulisie

Vlastná webstránka za pár minút

Doba čítania: 3 min.

Denne sa na helpdesku stretávame s otázkami, ako spraviť vlastnú webovú stránku, či na to nie je nejaký nástroj alebo pomôcka. Títo zákazníci ešte nedorástli potrebami alebo rozpočtom na webovú stránku na mieru. Boli by však radi online. Preto sme sa im rozhodli pomôcť, začali skúmať možnosti a našli najlepšie možné riešenie.

Aké boli možnosti?

Ak sme chceli priniesť do našej ponuky nástroj, ktorý uľahčí vytvorenie webu aj zákazníkom, ktorí nemajú žiadne znalosti o programovaní, mali sme tri možnosti:

  1. Naprogramovať vlastný nástroj na robenie stránok – túto možnosť sme zavrhli veľmi rýchlo. Naše interné zdroje chceme 100 % sústrediť na optimalizovanie kľúčových služieb a nerozptyľovať ich vývojom a hlavne udržiavaním takto komplikovanej aplikácie. Zároveň by nám to trvalo minimálne rok, kým by sme to vedeli ponúknuť zákazníkom a aj potom by sme mali v rukách produkt, ktorý je vo svete už rozšírený.
  2. Kúpiť hotový produkt aj s tímom a integrovať ich pod WS – bežná prax veľkých hostingoviek ako GoDaddy, HostEurope alebo 1&1. Nám sa však žiadna výhodná príležitosť neponúkla a nechceli sme čakať, kým niečo také vyskočí.
  3. Implementovať hotový produkt tretej strany – ak by sme našli dosť dobrý nástroj, táto možnosť sa javila ako najrýchlejšia a najdosiahnuteľnejšia.

Čo musí mať dobrý nástroj na robenie stránok?

Na začiatku hľadania sme si dali dokopy požiadavky, ktoré boli pre nás kľúčové a z ktorých sme nechceli poľaviť:

  • dáta musia byť uložené na našich serveroch,
  • ovládanie aplikácie nesmie byť zložité,
  • potrebujeme možnosť kompletného prekladu do slovenčiny,
  • súčasťou budú pekné šablóny, ktoré vyzerajú dobre na mobile, tablete aj počítači.

Nasledovalo hľadanie, demá, skúšanie, porovnávanie, dohadovanie podmienok… Táto časť sa nám natiahla na pár týždňov. Zo všetkých možností vyšla najlepšie ponuka od Angličanov z Basekit. Ich produkt ponúkajú s veľkým úspechom hostingové jednotky v Poľsku, Anglicku, Španielsku, Nórsku…

Samotná implementácia bola pomerne rýchla a bezproblémová. Potvrdili sa tak naše očakávania a ani nie po mesiaci sme mohli produkt uviesť do ponuky.

WEBSUPPORT 24.4.2015 1800x1200pix 011
Zdroj: firminside.com

Kto si teraz bude vedieť spraviť Vlastnú stránku?

Každý! 🙂 No v prvom rade ľudia, ktorí potrebujú rýchlo a bez trápenia jednoduchú stránku. Nevedia programovať, nechce sa im trápiť s WordPressom a výberom šablóny a zároveň ešte nepotrebujú web na mieru alebo na ňu nemajú rozpočet. Či už ide o stránku, blog, jednoduchý e-shop, alebo reštauračné menu. Jasné, časom im takáto stránka nebude stačiť a zaobstarajú si riešenie na mieru. Darwin mal pravdu, evolúcia funguje. Dokonca aj pri weboch.

Chceme pomôcť byť online čo najširšiemu spektru ľudí, pretože veríme, že aj to je cesta, ako urobiť zo slovenského internetu oveľa farebnejšie miesto s množstvom nápadov, názorov, ideí, fotografií, umelcov, kuchárov, blogerov…

Autor: Ľuboš Ľahký

Vo WebSupporte začínal v októbri 2012 ako content marketér. Po fejsbúčikoch a blogoch sa cez manažment výroby novej webky dostal až k product ownerstvu a vedeniu marketingového teamu.

11 odpovedí na “Vlastná webstránka za pár minút”

nj, kedze amateri vo WS si nevedia zrobit sami web, tak musia brat aj ostatnym firmam zakazky na tvorbu webov a celkovo znizovanie ceny za weby.

pozdravujem netechnikov a ich support, ktorym trvalo 26 hodin kym sa ozvali 😉

Prečo ten hate. Solídne firmy pochybujem že prídu o klientov a ostatní budú mať aspoň ľahší život… Nechápem prečo Slováci hatuju všetko keď niekto príde na trh s dobre urobeným produktom, ktorý ešte bud nikto nemá alebo ho iní robia zle… Let the flame war begin…

Ovela vacsi problem ako ‚kradnutie‘ klientov vidim v tom, ze uz v sucasnosti je velmi tazke vysvetlit klientovi vyhody (a nevyhody) custom implementacie (Laravel, Django, Express, Rails…) primarne pre vacsie projekty, ked casta reakcia je „Kolega ma WordPress stranku s free templatom, chcem to tak, lebo to vyzera pekne (hoci chcem dalsi awesome Facebook klon)“. Nehovoriac o moznosti vyuzitia existujucich SAAS rieseni na trhu, kedy je klient neochotny platit x * +- 20e mesacne namiesto custom implementacie (ano, ludia su schopni vyziadat custom Pusher pre eshop a pod.). A potom pride rec na testovanie aplikacie a klient vidi len to, ze polovica casu je „zabita“ vytvaranim unit a e2e testov, nie to, ze testy zbehnu kedykolvek za 15 minut a netreba testovat celu aplikaciu rucne par hodin po kazdej zmene.

Co chcem tymto rantom povedat je to, ze je tazke vysvetlit klientovi hodnotu dobre napisanej (funkcnej, testovanej, dev-friendly) aplikacie s designom na mieru, ktora ma nizky cost of change a nalepit na to cenovku 20k, ked to klienta casto prakticky nezaujima (co sa da chapat), ale na druhej strane ocakava produkt bez bugov.

Dnes zacina byt cool robit z kazdeho „programatora“/klikaca/copy-pastera…. Toto, Weebly a mnohe dalsie. Nie su to zle produkty, ale ludia si potom myslia, ze sa takymto sposobom da vytvorit vsetko a potom mame hesla ulozene v DB v plaintexte…

Auto si tiez kazdy nepostavi sam, ci? 🙂

——-
Nic z uvedeneho nie je mierenie konkretne proti tomuto produktu, kedze average Joe z toho urcite bude rad, len ma mrzi, aku atmosferu tieto produkty vytvaraju celkovo a ako to vplyva na rozhodnutia klientov vseobecne.

S tými mega požiadavkami klientov za minimum € plne súhlasím… Veľakrát máme chuť si vytrhať vlasy za tými klávesnicami…

Neviem odkial prameni ta panika? Kto sa boji o zakaznikov? Podla mojho nazoru moze toto riesenie obrat o pracu len „jedincov“, ktori zoberu za stranku par desiatok ci stoviek eur a spravia ju komplet na free technologiach, od CMS cez template az po pluginy a tvaria sa ako „profesionali“.

Ale aj ten cas nieco stoji, cize ked nahodenim WP, pluginov, templat-u (po dohode s klientom) a obsahu stravim 8 hodin, co nie je vela, tak aj tak si myslim, ze zapytat za to 50 – 100 eur nie je hriech, lebo klient si to nevie/nechce spravit sam, bol to moj cas, amorftizacia PC, stola a stolicky, internetove pripojenie a zaroven viem presne, ktore moduly nasadit, ako nastavit WP a pod. … Profik je ten, kto napr. uz dorobi custom plugin alebo temu pre ten WP.

Amortizacia stola a stolicky, dobre som sa zasmial. Co tak k tomu pridat koberec, postel, wc, … sak predsa za tych 8 hodin toho zoderiem vela :D. Po 4 hodinach trochu amortizujem manzelku a budem mat dalsie 4 hod. usmev na tvari :D. Ale nie, teraz vazne, ok beriem, cas nieco stoji, ale co potom ak klient bude potrebovat nieco zmenit? A bum, je tu dalsia rezia, komunikacia, … no proste kolotoc, ktory urcite nebudete robit zadarmo. Takto si klient „vybucha“ hlupu stranku sam a cokolvek bude chciet zmenit, tak to urobi a podla seba uz v pausalnom poplatku. Ci? 🙂

Podľa mňa takéto nástroje veľmi neohrozujú serióznych web developerov / designerov. Jedine tých, čo zarábajú s WP alebo nejakou zahraničnou klikačinou na ľuďoch. Bežný človek hlavne nevie často urobiť stránku po obsahovej stránke, ktorá by bola naozaj funkčná. Nie je to až také ľahké ako sa zdá vďaka takým nástrojom. Je to ako keby ste niekomu namiesto setu nástrojov s kopou návodov dali jednoduchší multifunkčný prístroj. Musíte mať stále predstavu ako by to malo vyzerať (cit), vyskúšané rôzne postupy a poznať najnovšie trendy. Myslím, že je to oveľa komplikovanejšia problematika ako sa snažia nahovoriť nástroje na vytvorenie takých stránok. Okrem toho sa môžeme venovať vyvíjaniu komplikovanejších a zaujímavejších projektov.

Ako zákazník websupportu apelujem na to, aby táto firma zlepšovala kvalitu svojich služieb a personálu a nie vymýšľala takéto prihlúple nástroje, ktorých je na internete ako šafránu, inak prídu o viac ako jedného stáleho zákazníka.

Vdaka za feedback. Radi by sme vas ubezpecili (a spominali sme to aj v clanku), ze nic nema aktualne taku prioritu, ako optimalizovanie nasich hostingovych sluzieb. Pri produkte Vlastna webstranka ide skor o to, ze ten nastroj nie je podla vsetkeho urceny pre vas. Svoju cielovu skupinu vsak uz nachadza a my sa tesime, ze tento produkt zacinaju pouzivat zakaznici, ktori chcu byt online, no nemaju po ruke programatora, velky budget, alebo znalosti programovania. Velkou vyhodou pre nich je slovensky support, navody v slovencine a jednoduchy interface.

Podla mojich skusenosti firmy aj tak skor ci neskor zavolaju niekoho kto tomu rozumie. Nemusi vediet programovat, ale mal by vediet nastavit stranku v ramci komplexneho marketingu. Taketo a podobne sluzby uz su u nas. Pokial som si pozrel ako vypadaju a ako su graficky odklikane … nemusite sa bat ;-). Trend je a bude pre firmy klikat si web a spravovat vo vlastnej rezii.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *